Utrecht, 24 april 2007
Na spoorverdubbeling betere dienstregeling
Meer reismogelijkheden; sneller en betrouwbaarder
Ieder half uur Sprinter Rotterdam Gouda Woerden Breukelen Amsterdam Bijlmer
ArenA Amsterdam Centraal
Station Abcoude vernieuwd en verplaatst
ProRail voltooit vandaag de werkzaamheden voor het aansluiten van de verdubbelde
spoorlijn tussen Utrecht en Amsterdam aan het bestaande spoorwegnet. Morgen kan
hier dan de nieuwe dienstregeling van start gaan zoals NS deze voor de vier sporen al
ontworpen had, maar nog niet kon uitvoeren bij de start van de nieuwe dienstregeling
op 10 december 2006.
Reizigers tussen Rotterdam en Amsterdam Centraal via Gouda Woerden Amsterdam Bijlmer
ArenA krijgen meer reismogelijkheden: er rijden voortaan twee Sprinters per uur in plaats van
één. Tussen Utrecht Centraal Amsterdam Bijlmer ArenA Amsterdam Zuid rijden twee
stoptreinen per uur. De stoptreinen uit Utrecht en Maarssen naar Amsterdam Zuid sluiten in
Breukelen aan op de Sprinters naar Amsterdam Centraal, en omgekeerd.
Reizigers in Abcoude maken vanaf 25 april gebruik van een nieuw station, op een andere locatie
dan het oude.
Einde aan de treinfiles langs de A2
De tweesporige lijn Amsterdam Utrecht was in de laatste jaren een flessenhals in het
spoorwegnet. Door het openen van de Utrechtboog in 2006 steeg het aantal treinen van 9 naar
11 treinen per uur per richting. Daarmee was de lijn op het gedeelte tussen Breukelen en Bijlmer
tot het uiterste belast. Sprinters moesten in Abcoude op een zijspoor om Intercity's te laten
passeren en bij de kleinste vertraging ontstonden er treinfiles.
Vanaf 25 april kan een `mooiere' dienstregeling worden gereden, waarbij treinen elkaar niet
meer zo dicht op de hielen zitten. Intercity's en Sprinters rijden voortaan elk over hun eigen
spoor. Het aantal treinen per uur stijgt naar 14 per richting: 6 Intercity's, 4 Sprinters en 4 `paden'
voor goederentreinen. Die zijn niet van NS, maar maken wel gebruik van dezelfde rails. ICE
International, CityNightLine en eventuele extra treinen kunnen op de viersporige lijn makkelijker
worden ingepast. En er is ruimte voor verdere groei. NS wil uiterlijk in 2009 het aantal Intercity's
tussen Utrecht en Schiphol verdubbelen tot 4 per uur.
Ook komt er ruimte om een nieuw station in de dienstregeling op te nemen: Utrecht Zuilen. Dit
station wordt in juni 2007 geopend. In 2009 gaan tussen Utrecht en Breukelen 4 Sprinters per
uur rijden.
Het vernieuwde en uitgebreide station Bijlmer ArenA wordt eind 2007 voltooid.
Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Datum
Pagina 2/2
NS
NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland en verzorgt over een spoorwegnet van ruim 2000 km
lengte met 4500 treinritten per dag het vervoer van 1,1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn bijna 2900 rijtuigen met
250.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 378 stations. NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit
van Nederland: op de drukste corridors naar de Randstad en tussen de grote steden heeft de trein een marktaandeel
tussen de 30 en 60%. NS stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke
stations.
In het Verenigd Koninkrijk exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee
vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. 25.000 NS
medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de klanten.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding,
etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de
spoorwegveiligheid in Nederland.
---- --
Nederlandse Spoorwegen