abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten Generaal
Binnenhof 4
2513 AA Den Haag
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
24 april 2007 geen
Ons kenmerk Uw kenmerk
RWS/SDG/NW2007/601/48149 2060710910
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij ontvangt u de antwoorden op de vragen van het lid Jacobi over het dichtslibben
van de vaarroute Holwerd-Ameland.
1. Kent u het artikel "Veer Ameland moet ploegen door vaargeul?" (Leeuwarder
Courant, 23 maart 2007.)
1. ja
2. Is er behalve de hevige winterstormen van afgelopen maanden een andere oorzaak
voor het dichtslibben van de vaargeul?
2. Het dichtslibben van de vaargeul is een gevolg van een samenloop van
omstandigheden, waaronder de bijzondere weersomstandigheden van het laatste half
jaar. Hierdoor is de te baggeren hoeveelheid zand en slib uit deze vaargeul
onverwacht groot.
Rijkswaterstaat heeft met een nieuwe aannemer een prestatiecontract afgesloten om
de vaargeul op diepte houden. Rijkswaterstaat controleert de prestaties van de
aannemer en heeft geconstateerd dat de nieuwe aannemer nog onvoldoende goed
ingespeeld is om op dit soort bijzondere omstandigheden te anticiperen. De aannemer
is hierop door Rijkswaterstaat aangesproken.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1, Den Haag Fax 070 351 78 95
Internet www.minvenw.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 vanaf station Den Haag Centraal en Den Haag HS
RWS/SDG/NW2007/601/48149
3. Waarom houdt Rijkswaterstaat zich niet aan de plicht de vaargeul 50 meter breed en
3,5 meter diep te houden?
3. Bij de laatste nota Waddenzee is met het oog op de natuurlijke dynamiek van de
Waddenzee wederom besloten om voor de vaar geulen geen gegarandeerde maar
streefdiepten te hanteren. Rijkswaterstaat heeft daarmee de inspanningsverplichting
om de genoemde streefdiepte zo goed als mogelijk te handhaven. Voor wat betreft
de breedte van de vaargeul wordt in verband met de nautische veiligheid een
vaarwegbreedte van 50 m nagestreefd. Rijkswaterstaat zal er zorg voor doen dragen
dat de vaargeul weer zo snel mogelijk op de afgesproken streefwaarden komt voor
wat betreft breedte en diepte.
4. Deelt u de mening dat de huidige baggermethode de meest geschikte wijze van
baggeren is, met het oog op de enorme verplaatsingen van zand en slib in het
betreffende gebied?
4. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende baggermethoden die zoveel mogelijk
aangepast en geoptimaliseerd zijn aan de plaatselijke omstandigheden.
5. Deelt u de mening dat het onverantwoord is dat Amelander forenzen dagelijks meer
dan een uur te laat op hun werk aan de vaste wal komen?
5. Elke reiziger in Nederland wordt geacht rekening mee te houden met bijzondere
omstandigheden die zich op het spoor, langs de weg of op het water kunnen
voordoen. Dit geldt ook voor de passagiers van de veerboot van Holwerd -Ameland,
zeker indien bekend is dat zich vertragingen kunnen voordoen. Alle betrokkenen
doen hun uiterste best vertragingen zoveel mogelijk te voorkomen, echter in
bijzondere situaties als die van het afgelopen half jaar zijn vertragingen helaas niet
altijd te voorkomen, ook niet bij veerboten.
6. Betekent de uitspraak van de woordvoerder van Rijkswaterstaat over "zo gauw
mogelijk" uitbaggeren van de geul, dat de werkzaamheden gereed zullen zijn vóór
aanvang van het badseizoen? Zo neen, hoe wordt het eiland bereikbaar gehouden
voor de badgasten die juist dan in grote groepen tegelijk arriveren?
6. De aannemer verwacht de situatie voor 1 mei 2007 genormaliseerd te hebben.
Mocht de aannemer hier niet in slagen, dan zal Rijkswaterstaat passende maatregelen
nemen.
7. Wordt met het "zo gauw mogelijk" baggeren rekening gehouden met de
kwetsbaarheid van het gebied en de passende beoordeling die baggeren het liefst
beperkt tot de winter?
---
RWS/SDG/NW2007/601/48149
7. Er wordt bij baggerwerk in de Waddenzee altijd rekening gehouden met de
kwetsbaarheid van het gebied. Bij het verlenen van de vergunning in het kader van de
Natuurbeschermingswet is deze kwetsbaarheid door het ministerie van LNV
afgewogen tegen de noodzaak tot uitbaggeren van de vaargeul. Bij het verlenen van
deze vergunning heeft tevens de zogenoemde passende beoordeling plaatsgevonden.
Seizoensgebonden baggeren is bij deze beoordeling niet als een voorwaarde in de
vergunning opgenomen.
Gelet op de wisselende seizoensinvloeden en weersgesteldheden, alsmede op de
natuurlijke dynamiek van de Waddenzee kan het noodzakelijk blijken om in geval van
onverwachte verondiepingen van de vaargeul ook buiten het winterseizoen te
baggeren.
8. Wat zijn de natuureffecten van het ploegen van de zeebodem door de veerboot en
de uitstoot veroorzaakt door extra brandstofverbruik?
8. De effecten van het `ploegen' over de bodem door de veerboot blijven, door de
geringe afmetingen van de vaargeul, beperkt tot locale extra opwervelingen en
zandverplaatsingen. Door de relatief geringe afmetingen van de vaargeul zijn de
natuureffecten slechts lokaal en niet significant.
Het brandstofverbruik is afhankelijk van vele factoren. In relatie tot alle
scheepsbewegingen in de Waddenzee en het daarmee samenhangende totale
brandstofverbruik zijn extra natuureffecten verwaarloosbaar.
9. Worden de kosten die Rederij Wagenborg moet maken voor extra brandstof, extra
materieel en extra personeel vergoed?
9. De Rederij Wagenborg heeft een dienstcontract afgesloten en Rijkswaterstaat heeft
de inspanningsverplichting de vaargeul zoveel als mogelijk op diepte te houden. De
rederij is volledig op de hoogte met deze condities. De extra kosten bij dit soort
situaties behoren daarmee tot het maatschappelijk aanvaardbare ondernemersrisico
van de rederij.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw. J. C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat