Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
Online Adviestool berekent besparingsmogelijkheden PINverkeer
franchiseorganisaties
Datum: 24/04/2007
Franchiseorganisaties geven te veel uit aan data- en betalingsverkeer,
zo blijkt uit onderzoek. Het bundelen van spraak-, data- en
betalingsverkeer, waarbij het pinnen via internet plaatsvindt (PINnen
over IP, PoIP), is in veel gevallen een goedkopere totaaloplossing. De
Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen biedt franchiseorganisaties
met een adviestool op internet een handreiking om na te gaan of PoIP
ook voor hen voordeel oplevert. De adviestool is tot stand gekomen op
basis van onderzoek door franchisespecialist Koelewijn & Partners in
opdracht van de Stichting.
Filiaalbedrijven lopen voorop met PoIP. Veel franchiseorganisaties
zijn tot dusver terughoudend. Dit terwijl de voordelen groot zijn: er
zijn aanzienlijke besparingen te realiseren (tot pakweg ⬠130,- per
maand per vestiging), het voorraadbeheer verloopt efficiënter, de
uitwisseling van data is sneller en regelmatiger en de beveiliging is
beter. Bovendien houdt een dergelijke oplossing rekening met de
(toekomstige) mogelijkheid van narrow casting en on-line boekhouden.
Voor franchiseorganisaties is een bijkomend voordeel dat de onderlinge
relatie tussen franchisegevers en ânemers wordt versterkt als een
gezamenlijk netwerk voor dataverkeer wordt opgezet. Kassaâs kunnen
eenvoudiger gekoppeld worden aan een snelle database,
managementinformatie komt sneller voorhanden en franchisenemers kunnen
efficiënter begeleid worden.
De grootste besparingen worden gerealiseerd in ondernemingen die
relatief veel transacties hebben (> 750 per week) en momenteel een
relatief laag PINaandeel in de transacties. Veelal voldoen
ondernemingen in de fooddetailhandel en horeca aan dit profiel. De
Stichting wil deze ondernemers ertoe aanzetten het PINverkeer
efficiënter te organiseren en daarmee PIN verder te stimuleren. De
veiligheid en maatschappelijke efficiency is daarmee zeer gebaat.
Onderzoeksverslag en showcases
De online adviestool geeft de eerste aanzet. Vervolgens is het zaak
dat franchiseorganisaties de mogelijke overstap op PoIP met hun
franchisenemers en experts bespreken. Het wiel hoeft niet opnieuw
uitgevonden te worden. Ervaringen in andere bedrijven zijn beschreven
in een onderzoeksrapport en showcases die Koelewijn & Partners in
opdracht van de Stichting opleverde. Deze stukken zijn te vinden op
www.efficientbetalen.nl. De online adviestool staat zowel op
www.efficientbetalen.nl als op www.betaalterminal.nl.