abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
24 april 2007
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGP/MDV/U.07.00712 2060708630
Onderwerp
Kamervragen wachttijd in de nieuwe taxitariefstructuur
Geachte voorzitter,
Bijgaand doe ik u toekomen het antwoord op de vragen van het lid Mastwijk van
5 maart 2007 omtrent de wachttijd in de nieuwe taxitariefstructuur.
1. Hebt u kennisgenomen van het krantenartikel `Taxi wordt goedkoper'?1
1. Ja.
2. Hoe beoordeelt u de constatering dat het wegvallen van het wachttarief in de praktijk
tot problemen leidt, bijvoorbeeld bij het in rekening brengen van de wachttijd vóór
aanvang van een rit, ook in relatie tot het innen, kwiteren, registreren en
verantwoorden aan de Belastingdienst van deze bedragen?
2. De invoering van een vereenvoudigde transparante tariefstructuur voor de straattaxi
heeft tot doel de consument in staat te stellen om voorafgaand aan de taxirit een
betrouwbare inschatting te maken van de te verwachten ritprijs. De vereenvoudiging
van de tariefstructuur ligt in het laten vervallen van de wachttijdcomponent, een
onvoorspelbare factor in de opbouw van de ritprijs.
Ten aanzien van het begrip `wachttijd' en het in rekening brengen van deze tijd is het
van belang het volgende onderscheid te maken. Enerzijds kan dit betrekking hebben
op de wachttijdcomponent uit de huidige tariefstructuur die wordt `ingeschakeld' als
de taxi stil staat (bijvoorbeeld als gevolg van congestie) of onder de zogenaamde
omschakelsnelheid rijdt. Deze tijdcomponent komt in de nieuwe tariefstructuur te
1 Algemeen Dagblad, 19 januari 2007, `Taxi wordt goedkoper'
Postbus 20901 2500 EX Den Haag Telefoon : 070 - 351 6171
Bezoekadres : Plesmanweg 1-6, Den Haag Fax : 070 - 351 7895
Bereikbaar met tramlijn 9 of bus 22 vanaf station CS of met tramlijn 9 vanaf station HS
DGP/MDV/U.07.00712
vervallen. In de nieuwe tariefstructuur zijn de eerste 2 kilometers van de taxirit in het
instaptarief inbegrepen. Ondernemers dienen de huidige wachttijdcomponent te
versleutelen in hun tarieven op basis van de twee componenten van de nieuwe
tariefstructuur. Daarnaast hebben zij de keuze vaste tarieven te hanteren voor vaste
trajecten (bijvoorbeeld van/naar Schiphol), binnen zones (zoals dat bijvoorbeeld nu
ook gebeurt in Rotterdam en Utrecht) of als zitplaatstarief.
Anderzijds kan de wachttijd betrekking hebben op het, op verzoek van de klant,
beschikbaar houden van de auto voorafgaand aan de taxirit of op enig moment
tijdens de rit. Onder de nieuwe tariefstructuur heeft de ondernemer de mogelijkheid
voor het wachten op de klant een tarief in rekening te brengen, tijdens bezoek aan
een ziekenhuis, schouwburg of café. Ondernemers kunnen hiervoor een apart tarief in
rekening brengen, mits dit tarief vooraf duidelijk aan de klant is kenbaar gemaakt en
met de klant overeen is gekomen.
Gelet op het voorgaande zijn er voor ondernemers dus verschillende mogelijkheden
om hun wachttijd ook in de nieuwe tariefstructuur in rekening te brengen.
Ook voor de consument verwacht ik geen problemen. Het tarief dat in rekening kan
worden gebracht voor het wachten dient voorafgaand aan de taxirit met de klant te
zijn overeengekomen. Te allen tijde geldt dat de aangeboden tarieven voldoende
duidelijk aan de klant kenbaar moeten worden gemaakt. Mede op verzoek van uw
Kamer is vastgelegd dat de tarieven van een afstand van 5 meter leesbaar moeten
zijn. De modeltariefkaart is hiertoe, mede naar aanleiding van dit verzoek van uw
Kamer, aangepast.
Ook onder de nieuwe transparante tariefstructuur hebben taxiondernemers de
verplichting een deugdelijke administratie te voeren voor verantwoording aan de
Belastingdienst over hun inkomsten. Zo blijft de verplichting bestaan voor
verantwoording van het verrichtte taxivervoer via de dagrittenstaat en de werkmap.
Dit betreft dus ook de eventuele inkomsten die zijn verkregen op basis van het tarief
dat voor een overeengekomen wachtperiode aan de klant in rekening is gebracht.
Hierin treedt geen verandering op.
3. Deelt u de vrees dat de gesignaleerde situaties - nog los van de financiële aspecten -
zouden kunnen leiden tot onduidelijkheid, ongenoegen en agressie, bijvoorbeeld in
gevallen dat een taxi wordt ingeroepen na bezoek aan een ziekenhuis, schouwburg of
café, waarbij de passagier niet op de afgesproken tijd bij de taxi kan aankomen of
aankomt?
3. Nee, die vrees deel ik niet. Zoals ook blijkt uit de beantwoording van vraag 2 moet
onderscheid gemaakt worden in twee soorten `wachttarief'. Als de klant niet op de
afgesproken tijd bij de taxi aankomt of kan aankomen kan de ondernemer hiervoor
een apart tarief in rekening brengen, mits dit (omwille van de klantgerichtheid) vooraf
aan de klant kenbaar is gemaakt en overeengekomen.
Omdat de verplichting voor het hanteren van de transparante tariefstructuur is
toegesneden op taxivervoer, valt het beschikbaar houden van de auto voorafgaand
---
DGP/MDV/U.07.00712
aan de taxirit of op enig moment tijdens de rit, zonder dat dit wachten deel uitmaakt
van het personenvervoer als zodanig, buiten het bereik van deze regelgeving.
Het in genoemde situaties in rekening te brengen tarief dient vooraf wel voldoende
duidelijk aan de klant kenbaar te zijn gemaakt en met de klant zijn overeengekomen.
Dit vormt ook onderdeel van een voorlichtingscampagne richting de consument die ik
in de aanloop naar de invoering per 1 juli 2007 wil voeren.
4. Hoe verhoudt zich het bovenstaande tot de ministeriële regeling tot invoering van de
nieuwe tariefstructuur, waarin wordt geconstateerd dat de wachttijd buiten het bereik
van artikel 1 valt, wat betekent dat hier in de praktijk afspraken over gemaakt kunnen
worden tussen de vervoerder en consument?
4. De individuele taxiondernemer behoudt de vrijheid om meerdere nieuwe tarieven te
bepalen, waarbij de wachttijdcomponent is versleuteld in de overige twee
componenten van de transparante tariefstructuur.
Tarieven die vervoerders in rekening willen brengen voor diensten, anders dan het
vervoeren van personen in de beperkte betekenis van de Wet personenvervoer 2000,
vallen buiten de reikwijdte van de regeling. Deze zogenaamde `toeslagen' worden aan
de passagier in rekening gebracht voor extra diensten. Men kan hierbij denken aan
een bedrag voor het dragen van koffers of een andere vorm van extra service of een
vooraf overeengekomen wachtperiode. Vervoerders hebben de vrijheid voor
dergelijke situaties zelf een tarief te bepalen en dienen dat tevoren aan de klant te
melden. Afspraken die vervoerders en consumenten over dit soort tarieven maken,
vallen onder het algemene regime van het Burgerlijk Wetboek en de Algemene
voorwaarden voor taxivervoer.
5. Deelt u de mening dat het begrip `wachttijd', respectievelijk het inbouwen van deze
onmiskenbare kostensoort binnen het taxivervoer in de nieuwe tariefstructuur,
onvoldoende duidelijk is vormgegeven in de huidige wet- en regelgeving? Kunt u uw
antwoord toelichten?
Zo ja, bent u dan bereid de inwerkingtreding van de nieuwe tariefstructuur op te
schorten tot het moment dat voor de gesignaleerde problemen in overleg met de
sector een oplossing is gevonden? Zo neen, waarom niet en wat is dan uw mening?
5. Die mening deel ik niet. Voor een nadere toelichting verwijs ik u naar mijn
beantwoording van vraag 2.
Gelet op het voorgaande zie ik geen aanleiding om de inwerkingtreding van de
nieuwe tariefstructuur (1 juli 2007) op te schorten. Dit verzoek is tevens inzet geweest
van een kort geding dat de Rotterdamse Taxi Centrale (RTC) tegen de Staat der
Nederlanden had aangespannen. Recentelijk, op dinsdag 27 maart 2007, heeft de
voorzieningenrechter in Den Haag dit verzoek afgewezen. De invoering van de
nieuwe transparante tariefstructuur op 1 juli 2007 blijft daarmee van kracht.
De nieuwe tariefstructuur is het resultaat geweest van een besluitvormingsproces
waarin zorgvuldige belangenafweging heeft plaatsgevonden. Daarbij zijn zowel de
belangen van de consument als die van de taxibranche afgewogen. De periode tot het
eind van de getroffen overgangstermijn (1 juli 2007) is mijns inziens voldoende om
---
DGP/MDV/U.07.00712
taxiondernemers in staat te stellen zich voor te bereiden op de nieuwe situatie; om
hun nieuwe tariefstelling te bepalen en in te (laten) voeren in de taxameters. De
fabrikanten van taxameters in Nederland hebben allen aangegeven hun medewerking
te verlenen aan de invoering van de transparante tariefstructuur; zij hebben nu reeds
voldoende capaciteit en middelen beschikbaar om in de periode tot 1 juli 2007 alle
taxameters aan te passen aan de nieuwe tariefstructuur. Het ministerie stelt voor deze
noodzakelijke aanpassing van de taxameters een subsidie ter beschikking; de
aanpassing van de taxameters kan dus voor de individuele ondernemers kosteloos.
Zoals door mijn voorgangster aan uw Kamer is toegezegd vindt 1 jaar na
inwerkingtreding van de nieuwe tariefstructuur een evaluatie plaats.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw. J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat