Datum 24 april 2007
Ons kenmerk D/2007012339
Onderwerp
Antwoord kamervragen over het vliegveld Eindhoven
Hierbij bied ik u mede namens de ministers van Economische Zaken en van Verkeer en
Waterstaat de antwoorden aan op de schriftelijke vragen van het lid De Krom (VVD) aan de
staatssecretarissen van Defensie, van Economische Zaken en van Verkeer en Waterstaat
over het vliegveld Eindhoven; ingezonden 9 februari 2007 (2060707450).
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE,
Bijlage: Antwoorden.
Pagina 1/6
Ministerie van Defensie
Antwoorden op de schriftelijke vragen van het lid De Krom (VVD) aan de
staatssecretarissen van Defensie, van Economische Zaken en van Verkeer en
Waterstaat over het vliegveld Eindhoven (ingezonden 9 februari 2007).
1. Kent u het artikel 'Frustratie in Eindhoven over missen groeikansen'? 1)
Ja.
2. Kunt u bevestigen dat de aanwezigheid van een florerend Eindhoven Airport van
groot belang is voor de regionale (kennis)economie in Noord-Brabant?
In de Nota Ruimte is aan de regio Eindhoven/Zuidoost-Brabant de status verleend van
"Brainport". Een verdere ontwikkeling van de burgerluchtvaart wordt door het kabinet als één
van de speerpunten van een optimaal investeringsklimaat in deze regio gezien.
De aanwezigheid van een regionale luchthaven van omvang wordt daarom gezien als een
van de belangrijkste voorwaarden voor de optimale ontwikkeling van de toptechnologieregio
Zuidoost-Nederland.
3. Kunt u bevestigen dat een eventueel vertrek van Ryanair naar Airport Weeze zal
leiden tot een banenverlies van 3500 arbeidsplaatsen in Nederland?
Er is op dit moment, voor zover mij bekend, geen sprake van een vertrek van Ryanair van
Eindhoven. Ryanair heeft aangegeven er vooralsnog van af te zien om hun negentiende
Europese basis in Eindhoven te vestigen. De bestaande lijndiensten blijven voor zover mij
bekend intact. Hoewel het besluit van Ryanair niet direct leidt tot banenverlies, heeft het tot
gevolg dat potentiële werkgelegenheid op en rond Eindhoven Airport N.V. op dit moment niet
wordt gerealiseerd.
Pagina 2/6
Ministerie van Defensie
4. Kunt u bevestigen dat de trage besluitvorming in Den Haag over de geluidsruimte
van Eindhoven Airport de ontwikkeling daarvan vertraagt? Zo ja, waarom? Zo neen,
waarom niet?
5. Deelt u het oordeel dat het regionale maatschappelijke draagvlak voldoende is voor
het toekennen van geluidsruimte voor de burgerluchtvaart?
6. Kunt u aangeven welke stappen u gaat ondernemen om de geluidsruimte van
Eindhoven Airport te vergroten, zodat zij haar groeiambities kan waarmaken?
Eindhoven Airport N.V. heeft in het jaar 2000 met regionale partijen (de provincie Noord-
Brabant, de gemeenten Eindhoven, Veldhoven, Eersel, Best en Oirschot, de vereniging
Belangenbehartiging Omwonenden Welschap en de Brabantse Milieufederatie) een
Regionale Overeenkomst Eindhoven Airport gesloten. Hierin is onder andere vastgelegd dat
de burgerluchtvaart kan groeien tot een 35 Kosteneenheden-contour voor het burgerverkeer
met een oppervlak van 4,65 km2 en dat de openstellingstijden voor het burgerverkeer
ongewijzigd blijven. In 2003 zijn partijen overeengekomen dat het onderscheid tussen de
zogenoemde zware en niet-zware burgervliegtuigen, wat partijen betreft, kan komen te
vervallen. Daarbij hebben partijen besloten het geluidoppervlak vanaf 2003 tot 2015
stapsgewijs toe te laten nemen van 2,55 km2 tot 3,85 km2. Overigens is het ministerie van
Defensie geen partij in deze overeenkomst.
Begin 2006 hebben het ministerie van Defensie, de provincie Noord-Brabant en Eindhoven
Airport N.V. wel gesproken over de toekomstplannen van Eindhoven Airport N.V. Er is
afgesproken dat voor de jaren 2006 en 2007 voor het commercieel burgermedegebruik dat
door tussenkomst van Eindhoven Airport N.V. plaatsvindt op het militaire luchtvaartterrein
Eindhoven wordt uitgegaan van 14.000 zogenoemde zware vliegtuigbewegingen binnen een
totaal van 18.050 burger vliegtuigbewegingen per jaar. Eindhoven Airport N.V. heeft daarbij
aangegeven dat dit voor die jaren voldoende is. Defensie heeft dit vliegscenario als extra
alternatief toegevoegd aan het Milieueffectrapport dat is opgesteld ter voorbereiding van het
vaststellen van de geluidszone van het militaire luchtvaartterrein Eindhoven. Defensie heeft
dit vliegscenario eveneens in juli 2006 tezamen met het militaire vliegverkeer opgenomen in
het ontwerp-aanwijzingsbesluit Luchtvaartwet voor het militaire luchtvaartterrein Eindhoven.
Voorts heeft Defensie dit vliegscenario in juli 2006 opgenomen in een nieuwe aan Eindhoven
Airport N.V. verleende beschikking burgermedegebruik.
Pagina 3/6
Ministerie van Defensie
In het overleg is voorts afgesproken dat de aanwijzingsprocedure Luchtvaartwet wordt
afgerond, waarna overleg zal plaatsvinden over een eventuele verdere groei van Eindhoven
Airport N.V. Defensie heeft daarbij als voorwaarde geformuleerd dat Eindhoven Airport N.V.
voldoende draagvlak in haar omgeving moet vinden. Tot nu toe geven partijen in de
omgeving aan dat sprake mag zijn van verdere groei van Eindhoven Airport N.V. of
uitbreiding van de openstellingstijden, mits Defensie het vliegen met F-16 jachtvliegtuigen op
het militaire luchtvaartterrein Eindhoven aan een maximum aantal vliegbewegingen verbindt
of beëindigt. Het militaire luchtvaartterrein Eindhoven is conform het door het parlement
goedgekeurde Structuurschema Militaire Terreinen de thuisbasis voor de vaste vleugel-
transportvliegtuigen, heeft een aantal functies voor jachtvliegtuigen en er vindt
bondgenootschappelijk medegebruik plaats. Het belang van de functies voor jachtvliegtuigen
is met de aangekondigde sluiting van de vliegbases Twenthe en Soesterberg en het
marinevliegkamp Valkenburg toegenomen. Van een afbakening of beëindiging van de
functies voor jachtvliegtuigen van het militaire luchtvaartterrein Eindhoven kan dan ook geen
sprake zijn.
Uit de media heb ik begrepen dat Ryanair aangeeft vooralsnog geen basis in Eindhoven te
vestigen omdat vliegtuigen in het weekend niet voor acht uur mogen starten. De afspraken in
de huidige regionale overeenkomst verzetten zich tegen uitbreiding van de openingstijden in
het weekend. Een eventuele uitbreiding is verder afhankelijk van de beschikbaarheid van
luchtverkeersleiders en ander personeel. Er moet bovendien overeenstemming zijn tussen
Defensie en Eindhoven Airport N.V. over de kostentoerekening van het burgermedegebruik.
Inmiddels heeft Eindhoven Airport N.V. een brief geschreven over aanpassing van de huidige
beschikking voor burgermedegebruik.
Voor het vaststellen van de geluidszone van het luchtvaartterrein Eindhoven wordt de
procedure van de Luchtvaartwet doorlopen. Daaraan voorafgaand wordt de procedure van de
milieueffectrapportage gevolgd. De procedures omvatten een aantal vormen van overleg en
inspraak. Het doorlopen van deze procedures vergt veel tijd.
Nadat de aanwijzingsprocedure Luchtvaartwet is afgerond (naar verwachting over enkele
maanden) zal het kabinet het initiatief nemen om met de bestuurders in de regio en
Eindhoven Airport N.V. overleg te voeren over de verdere ontwikkelingsmogelijkheden van
Pagina 4/6
Ministerie van Defensie
Eindhoven Airport N.V. vanuit het belang dat het kabinet hecht aan de ontwikkeling van de
regio Eindhoven/Zuidoost Brabant gezien de status van Brainport en in breder verband de
toptechnologieregio Zuidoost Nederland.
7. Kunt u bevestigen dat de geluidsruimte voor het militaire gebruik op Eindhoven
Airport veel groter is dan benodigd? Bent u bereid om deze gebruiksruimte ter
beschikking te stellen aan Eindhoven Airport? Zo neen, waarom niet?
De geluidscontouren van het feitelijke gebruik van het militaire luchtvaartterrein Eindhoven
zijn de afgelopen jaren kleiner dan de geluidszone zoals die is vastgelegd in het
Structuurschema Militaire Terreinen. De belangrijkste reden daarvoor is het beperkte gebruik
in de afgelopen jaren van het militaire luchtvaartterrein Eindhoven door jachtvliegen. De
geluidsruimte voor het militaire vliegverkeer is een essentieel onderdeel van de geluidszone
van het militaire luchtvaartterrein Eindhoven. Op het moment dat de functies voor
jachtvliegtuigen worden gebruikt, moet ook dat gebruik passen binnen de geluidszone. Met
de aangekondigde sluiting van drie militaire vliegvelden is het belang van de functies voor
jachtvliegtuigen van het militaire luchtvaartterrein Eindhoven toegenomen.
Door het kabinet is het wetsvoorstel Regelgeving burgerluchthavens en militaire luchthavens
aan de Tweede Kamer aangeboden. Met dit wetsvoorstel wordt het mogelijk voor militaire
luchthavens met omvangrijk commercieel burgermedegebruik behalve een geluidszone
tevens een afzonderlijke geluidsruimte voor het militaire luchtverkeer en een afzonderlijke
geluidsruimte voor het burgerluchtverkeer vast te stellen. Ik ben voornemens om zo snel
mogelijk na inwerkingtreding van de wet voor het militaire luchtvaartterrein Eindhoven een
luchthavenbesluit met deze beide afzonderlijke geluidsruimtes vast te stellen. De
voorbereiding van het luchthavenbesluit zal plaatsvinden in overleg met de bestuurders in de
regio en Eindhoven Airport N.V.
8. Kunt u aangeven of u het waarschijnlijk acht dat Eindhoven Airport wéér een
regionale luchthaven zal zijn waarvan de economische groei zal worden overvleugeld
door buitenlandse vliegvelden net over de grens (zoals Luik), terwijl de geluidoverlast
voor een groot deel op Nederlandse grondgebied zal plaatsvinden? Zo ja, wat gaat u
hieraan doen?
Pagina 5/6
Ministerie van Defensie
9. Kunt u aangeven hoe wenselijk u het vindt dat reizigers honderden kilometers om
gaan rijden om 'low-budget' te vliegen via buitenlandse vlieghavens?
10. Ziet u nog mogelijkheden om te bemiddelen, zodat Ryanair mogelijk toch nog voor
Eindhoven Airport kan worden behouden?
Door tussenkomst van Eindhoven Airport N.V. vindt commercieel burgervliegverkeer plaats
op het militaire luchtvaartterrein Eindhoven. Ryanair is nog steeds een van de vliegtuig-
maatschappijen die van en naar Eindhoven vliegt. De voorlopige keuze van Ryanair om af te
zien van een base op Eindhoven leidt er wel toe dat Eindhoven Airport N.V. potentiële
economische groei misloopt die nu op Weeze wordt gerealiseerd.
Voor het verkennen van de verdere ontwikkelingsmogelijkheden van Eindhoven Airport N.V.
is met de provincie Noord-Brabant en Eindhoven Airport N.V. afgesproken dat het overleg
hierover wordt gevoerd nadat de aanwijzingsprocedure Luchtvaartwet is afgerond.
Bij de keuze van reizigers tussen verschillende luchthavens spelen verschillende factoren
mee, zoals reistijd, kosten en gemak. Reizigers blijken in de praktijk bereid om een stuk met
de auto te rijden naar een luchthaven. De afstand tussen Eindhoven Airport N.V. en Airport
Weeze of vliegvelden bij Maastricht en Luik bedraagt ongeveer 60 tot 130 kilometer met een
gemiddelde reistijd van ongeveer één tot anderhalf uur. Hiermee liggen Airport Weeze en de
vliegvelden bij Maastricht en Luik relatief dichtbij en zullen ongetwijfeld reizigers vanuit de
regio Eindhoven via die vliegvelden vliegen.
Het past niet in de rol van de Rijksoverheid om te bemiddelen in de directe commerciële
relatie tussen Eindhoven Airport N.V. en commerciële luchtvaartmaatschappijen zoals
Ryanair. Wel wil het kabinet het initiatief nemen om met de bestuurders in de regio en
Eindhoven Airport N.V. overleg te voeren over de verdere ontwikkelingsmogelijkheden van
Eindhoven Airport N.V.
1) Het Financieele Dagblad, 7 februari 2007
Pagina 6/6
---- --
Ministerie van Defensie