Bus, tram en metro krijgen lagere waardering; trein constant
24.04.2007 / 14:01 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Newcom research en consultancy
Newcom research en consultancy
Gebruikers van de bus, tram en metro geven in 2007 lagere waarderingscijfers aan deze
vervoermiddelen dan in 2006. De waardering is het sterkst gedaald voor de metro: van een
6.8 in 2006 naar een 6.3 in 2007. Het busvervoer zakt van een 6.6 naar 6.4 en de tram
krijgt in 2007 een 6.1 (2006: 6.3). Alleen de trein presteert constant. Zowel in 2006 als
in 2007 wordt het vervoer met de trein gemiddeld beloond met een 6.5. Dit blijkt uit de
VervoersMonitor 2007 van Newcom Research & Consultancy.
Veiligheid trein licht toegenomen
Van de vier openbaar vervoermiddelen scoort de trein het hoogst op het gebied van
veiligheid (gemiddeld 7.1) en de metro het laagst (gemiddeld 6.1). De trein scoort in
2007 zelfs iets hoger dan in 2006 (7.0). De bus is constant: zowel in 2006 als 2007
krijgt de bus van haar reizigers een 6.8 voor veiligheid. De tramreizigers vinden hun
vervoermiddel in 2007 gemiddeld minder veilig dan in 2006 (van 6.6 naar 6.3). Bij de tram
komt verder naar voren dat men de dienstverlening (o.a. kwaliteit haltes, kans op
zitplaats, klantvriendelijkheid) gemiddeld lager is gaan waarderen.
Imago trein constant
Het imago van de trein is in 2007 vrijwel gelijk aan dat in 2006. De trein wordt in de
beleving van de treinreizigers in positieve zin vooral als comfortabel, veilig en snel
gezien. In negatieve zin vindt men de trein duur. Het imago van de bus kenmerkt zich
eveneens door veilig en duur. De bus scoort in vergelijking met de trein echter beter op
het kenmerk betrouwbaar, maar minder op snel en comfortabel.
Autogebruikers
Het gemak van de auto blijft veruit de voornaamste reden om de auto te verkiezen boven het
openbaar vervoer (door 85 procent van de autogebruikers genoemd). Ook de snelheid van de
auto is een veelgenoemde reden om te kiezen voor de auto (60 procent). Slechts 13 procent
van de autogebruikers geeft aan dat men bij de invoering van rekeningrijden (vaker) voor
het openbaar vervoer zal kiezen. Langere files zou 20 procent van de autogebruikers ertoe
kunnen brengen (vaker) met het openbaar vervoer te gaan.
Over het onderzoek
Newcom Research & Consultancy doet regelmatig onderzoek naar gedrag en motivaties van
consumenten in diverse branches. Met de VervoersMonitor brengt Newcom Research &
Consultancy trends binnen het openbaar vervoer in kaart. Aan de VervoersMonitor 2007, die
in april 2007 online is uitgevoerd, hebben 1730 panelleden deelgenomen. De onderzoeksgroep
vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking in de leeftijd van 18
tot 65 jaar. Het onderzoek is uitgevoerd via het panel van www.MijnOpinie.nl, onderdeel
van Newcom Research & Consultancy B.V.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Ivo Duchateau
053 483 6600
i.duchateau@newcomresearch.nl
Newcom Research & Consultancy B.V.
Capitool 50
7521 PL Enschede
T 053 483 6600
F 053 433 7415
De Ruyterkade 125
1011 AC Amsterdam
T 020 639 3251
E info@newcomresearch.nl
I www.newcomresearch.nl
Uitvoerende onderzoekers:
drs. Ivo Duchateau
drs. Sjoerd Buitinga