abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
24 april 2007 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
DAB 2007/1695 -
Onderwerp
Voortgangsrapport 20 HSL-Zuid
Geachte voorzitter,
Hierbij bied ik u het twintigste voortgangsrapport (VGR 20) HSL-Zuid aan. Het rapport
behandelt de verslagperiode 1 juli 2006 tot en met 31 december 2006.
Met het oog op een volledige en actuele informatievoorziening zijn enkele relevante
ontwikkelingen in de periode na 31 december 2006 in de rapportage meegenomen.
Dit betreft onder meer de resterende werkzaamheden aan de infrastructuur
(waaronder de aanpassing van de geluidsschermen), de versiemigratie ERTMS, de
aanpassing van het GSM-R communicatiesysteem en de uitvoering van de
testprogramma's van de Staat, HSA en Infraspeed.
Belangrijkste ontwikkelingen in de verslagperiode
De werkzaamheden aan de baaninfrastructuur op het noordelijke deel Amsterdam
Rotterdam zijn in de verslagperiode vrijwel afgerond. Het herstel van de horizontale
verplaatsing van het spoor bij Rijpwetering is gereed en het plaatsen van de
voorzetwanden van de Tunnel Rotterdam Noordrand was per einde 2006
vergevorderd.
Van circa acht kilometer geluidsschermen langs de HSL-Zuid in Noord Brabant blijkt de
kwaliteit onvoldoende om de dynamische krachten die ontstaan door drukgolven van
passerende treinen langdurig op te vangen. Er zijn ingrijpender maatregelen
noodzakelijk dan eerder werden voorzien.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DAB 2007/1695
Op 28 juli 2006 heeft Infraspeed het zuidelijke deel van de infrastructuur opgeleverd.
Hierover is reeds gerapporteerd in VGR 19. Op 21 december 2006 is aan Infraspeed
het Certificate of Availability verstrekt voor de oplevering van de infrastructuur op het
noordelijke deel. Door de oplevering van de gehele infrastructuur is de
gecontracteerde projectscope met ERTMS versie 2.2.2 nagenoeg afgerond.
In de verslagperiode is duidelijk geworden dat het meerwerk van de versiemigratie van
het beveiligingssysteem ERTMS 2.2.2 naar ERTMS 2.3.0 Corridor ingrijpende gevolgen
heeft voor de planning. De migratie blijkt complexer dan eerder was voorzien.
Infraspeed heeft tijd nodig voor het ontwikkelen van treinapparatuur waarmee het
beveiligingssysteem zal worden getest. Met Infraspeed is inmiddels een contract
afgesloten waarin de versiemigratie als meerwerk wordt opgedragen.
De Tweede Kamer is bij brieven van 19 december 2006 (kenmerk 22026/259),
23 januari 2007 (kenmerk 22026/260) en 13 februari 2007 (kenmerk 22026/262)
door mijn voorganger geïnformeerd over de gevolgen van de versiemigratie.
De brief van 19 december geeft aan dat de Aanvangsdatum voor HSA is verschoven
van 1 april 2007 naar 1 oktober 2008. Zoals aangeduid in de brief van 13 februari zal
ook de voorgenomen aanvang van het vervoer met 160 km/u in december mede
afhankelijk zijn van de uitkomsten van het testen en de goedkeuring van de Inspectie
Verkeer en Waterstaat.
Stand van zaken risicoreservering
In de verslagperiode van VGR 20 is het beroep dat voor de HSL-Zuid nog gedaan
moet worden op de risicoreservering gestegen tot 53 mln. Voor de Betuweroute is
het beroep gedaald van 11 naar 7 mln. Dat levert het volgende beeld op van de
naar verwachting nog aan de risicoreservering te onttrekken middelen.
90%-waarde 50%-waarde
Betuweroute 11 mln 7 mln
HSL-Zuid 88 mln 53 mln
Totaal 99 mln 60 mln
De Kamer heeft in 2006 ingestemd met de onttrekking van 40 en 35 mln (4e
respectievelijk 5e tranche). Einde verslagperiode resteert daarmee in de
risicoreservering nog een verplichtingenruimte 115 mln. De ontwikkelingen sinds
januari 2007 zijn voor mij aanleiding om de verplichtingenruimte van 115 mln te
handhaven.
In de brief van 23 januari 2007 is instemming gevraagd met het onttrekken van 31
mln.1 voor het aanvullende contract voor de versiemigratie van ERTMS en het langer
in stand houden van de HSL-Zuid organisatie in verband met deze versiemigratie.
1 maakt onderdeel uit van de 99 mln.
---
DAB 2007/1695
Recente ontwikkelingen
Vanzelfsprekend heb ik mij direct na mijn aantreden als Minister van V en W laten
informeren over de stand van zaken van het project HSL-Zuid. Dit, met name gelet op
de brief van mijn voorgangster d.d 13 februari 2007 en het daarover gevoerde
Kamerdebat. Het HSL-Zuid project is een zeer ingewikkeld project. Ver voor mijn tijd is
er een PPS-constructie gekozen met vele afhankelijkheden van derde partijen en van
nieuwe technologie. Dat betekent dat ik mij allereerst grondig verdiep in de aard van
alle afhankelijkheden, de precieze stand van zaken op de verschillende onderdelen en
de positie van de partners in dit project.
Ik ga niet over een nacht ijs. Ik heb mijn analyse nog niet geheel afgerond. Ik wil uw
Kamer pas een oordeel mijnerzijds geven als mijn beeld, ook ten opzichte van dat van
mijn voorgangster, helderder is dan nu.
Wel heb ik de projectorganisatie ten departemente direct na aantreden verstevigd en
de beslissing van mijn voorgangster geïmplementeerd door onder leiding van de DG
RWS ook het vervoerdeel van de HSL te brengen en daarmee de vereiste integraliteit
te bereiken.
Graag had ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om uw Kamer al in deze
aanbiedingsbrief hierover te informeren. Dat is ook de reden dat ik de vrijheid heb
genomen de VGR niet op de geplande datum van 1 april aan uw kamer toe te zenden.
Uw Kamer wilde echter de VGR zo spoedig mogelijk in bezit hebben en dat begrijp ik
maar al te goed.
Gelet op de complexiteit van dit project en de vele risico's die daaraan verbonden zijn
verwacht ik nog enkele weken nodig te hebben voordat ik u een scherper beeld kan
geven over de stand van zaken rond de HSL-Zuid, zoals door mijn voorgangster
geschetst.
Ik verontschuldig mij voor de vertraging rond de voortgangsrapportage en zal alles in
het werk stellen om in de toekomst de beoogde termijnen te honoreren. Ik verzoek u
de brief die ik u binnen enkele weken zal toesturen te betrekken in de bespreking van
rapportage 20 van de HSL-Zuid.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat