verkeersslachtoffers in provincie Utrecht
Minder verkeersslachtoffers in provincie Utrecht
24-4-2007 -
Minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings heeft op maandag 23
april 2007 tijdens op de opening van de "wereld
verkeersveiligheidsweek" de ongevalscijfers over 2006 gepresenteerd.
Uit de ongevalscijfers, geregistreerd door de politie, blijkt dat de
verkeersveiligheid in de provincie Utrecht in 2006 is verbeterd. Het
aantal verkeersslachtoffers is gedaald. Deze trend is ook landelijk
ingezet.
Dodelijke verkeersslachtoffers
Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in de provincie Utrecht is
gedaald van 43 in 2005 naar 39 in 2006. Met deze daling ligt het
aantal dodelijke verkeersslachtoffers weer op het niveau van 2003
(43). In het gebied van het Bestuur Regio Utrecht, de stadsregio
bestaande uit de gemeente Utrecht en de acht omliggende gemeenten,
daalde het aantal dodelijke verkeersslachtoffers niet, maar is met 32%
gestegen van 15 in 2005 naar 22 in 2006. Deze stijging ligt met name
in de gemeente Utrecht, waar het aantal dodelijke verkeersslachtoffers
met 57% is gestegen van 6 in 2005 naar 14 in 2006.
Ziekenhuisgewonden
Het aantal ziekenhuisgewonden in de provincie Utrecht is gedaald van
715 in 2005 naar 656 in 2006. Deze ontwikkeling is niet gelijk
verdeeld over de gemeenten. In enkele gemeenten is het aantal
ziekenhuisgewonden gestegen. De sterkste stijgingen betreffen de
gemeente Loenen (van 1 naar 11), gevolgd door de gemeenten Bunschoten
(van 3 naar 11) en Lopik (van 3 naar 9). Terwijl in andere gemeenten
sprake was van een afname: in de gemeente Oudewater (van 9 naar 3),
gevolgd door de gemeenten Abcoude (van 11 naar 5) en Utrecht (van 224
naar 159). In de BRU-regio daalde het aantal ziekenhuisgewonden met
23% van 366 naar 298.
Licht gewonden
Ook het aantal lichtgewonden in de provincie Utrecht is gedaald van
1564 in 2005 naar 1438 in 2006. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat
niet alle licht gewonden door de politie worden geregistreerd.
Trend
Opgemerkt wordt dat de ongevalscijfers van jaar tot jaar kunnen
variëren. Ten opzichte van het vaak kleine aantal verkeersslachtoffers
per gemeente veroorzaken de jaarlijkse fluctuaties relatief grote
dalingen of stijging en zeggen niets over het succes of het falen van
het verkeersveiligheidsbeleid. Een dergelijke conclusie kan alleen
worden getrokken op basis van de trend over een meerjarige periode.
Vervolgonderzoek
Welke locaties voor een dergelijke verbetering in aanmerking komen, is
op basis van de jongste ongevalscijfers nog niet te bepalen. De door
de Minister van Verkeer en Waterstaat gepresenteerde ongevalscijfers
geven slechts een algemeen beeld van het aantal verkeersslachtoffers
in Nederland met een onderscheid naar gemeente, stadsregio of
provincie. Het is niet mogelijk na te gaan waar de
verkeersslachtoffers zijn gevallen en welke toedracht bijvoorbeeld aan
het ongeval ten grondslag heeft gelegen. De Adviesdienst Verkeer en
Vervoer AVV-BI, de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van
Rijkswaterstaat, hoofdafdeling Basisinformatie (BI) levert voor de
zomer de achtergrondinformatie, waardoor een nadere analyse mogelijk
is.
Registratiegraad
Het werkelijke aantal verkeersslachtoffers is hoger dan blijkt uit de
registraties van de politie. Niet alle verkeersslachtoffers worden
namelijk door de politie geregistreerd. Vanaf 1997 is het gebruikelijk
de (geschatte) werkelijke aantallen slachtoffers als indicatie voor de
verkeersveiligheid te gebruiken in plaats van de aantallen die door de
politie zijn geregistreerd.
Meer informatie: Ron van Dopperen, telefoon 030- 258 3196
Provincie Utrecht