Gemeente Utrecht


| |
|Datum: 24-04-'07                                                      |
|                                                                      |
|                                                                      |
|Burgerjaarverslag 2006: 'Goed geregeld?!'                             |
|                                                                      |
|Vandaag verschijnt het vijfde burgerjaarverslag van burgemeester      |
|Brouwer. In het burgerjaarverslag is beschreven hoe de gemeente       |
|Utrecht werkt aan de dienstverlening aan inwoners en hoe mensen mee   |
|kunnen denken en doen aan het werk van de gemeente Utrecht. Ook bevat |
|het verslag een beschrijving van haar eigen werkzaamheden.            |
|Burgemeester Brouwer: "Uit het verslag blijkt dat er nog best wat valt|
|te verbeteren aan het werk van de gemeente. Daarom kijken we kritisch |
|naar onszelf, zo leren we van wat er mis gaat. Maar veel van de       |
|publieksdienstverlening en burgerparticipatie die we doen, is gewoon  |
|goed. En dat mag ook wel eens gezegd worden. Daarom durf ik met       |
|zelfvertrouwen een positief antwoord geven op de vraag: 'Goed         |
|geregeld?!'                                                           |
|Publieksdienstverlening                                               |
|Utrechters zijn tevredener over de gemeentelijke                      |
|publieksdienstverlening dan in 2005. De informatie die ze krijgen is  |
|duidelijk en de hulpvaardigheid van de medewerkers wordt positief     |
|beoordeeld. Ondanks deze positieve geluiden geven de burgers het      |
|contact dat ze hebben met de gemeente gemiddeld een 6,3 als           |
|rapportcijfer. Dit cijfer lijkt vooral het imago van de gemeentelijke |
|dienstverlening uit te drukken. De beoordeling is op specifieke       |
|onderdelen over het algemeen namelijk juist positief. Dit geldt vooral|
|voor de eerste contacten via het Gemeentelijk Call Centre en de balie.|
|                                                                      |
|                                                                      |
|Burgerparticipatie: samen werken aan de stad                          |
|Volgens de inwonersenquête waren vorig jaar meer mensen betrokken bij |
|het Utrechtse gemeentebeleid. Meer mensen dan in 2005 vonden dat ze   |
|het beleid voldoende kunnen beïnvloeden. De positie van de wijkraden  |
|in de beleidsvoorbereiding is versterkt. Belanghebbenden werden beter |
|geïnformeerd over voornemens en gemeentebeleid. Vooraf maakt de       |
|gemeente Utrecht duidelijker wat de beïnvloedingsruimte voor          |
|betrokkenen is, zodat er geen valse verwachtingen worden gewekt.      |
|Inwoners bezochten vooral informatie-, discussie- en/of               |
|inspraakbijeenkomsten.                                                |
|                                                                      |
|Klachten, meldingen en bezwaarschriften                               |
|Alle gemeentelijke diensten werkten in 2006 volgens de gemeentebrede  |
|regeling voor klachtenbehandeling. Zodoende is de behandeling van     |
|klachten duidelijk en controleerbaar. Klachten geven aanleiding om    |
|werkwijzen van de gemeente Utrecht aan te passen. Soms is dat een     |
|kleinigheid als het toevoegen van een regel in een brief of formulier,|
|maar vaak gaat het om betere informatievoorziening. Ook de            |
|aanbevelingen van de gemeentelijke ombudsman helpen bij het verbeteren|
|van de gemeentelijke dienstverlening. Helaas lukt het te vaak niet om |
|bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn af te handelen. Dat     |
|geldt niet voor aanslagen parkeerbelasting, daarvan is de gemiddelde  |
|behandeltermijn gedaald.                                              |
|                                                                      |
|Voornemens voor 2007                                                  |
|Het aantal producten dat via internet kan worden aangevraagd, wordt   |
|uitgebreid van zes naar vijftig. Ook het digitaal indienen van een    |
|officiële klacht moet mogelijk worden. Er worden manieren bedacht om  |
|belanghebbenden (anders dan wijkraden) nog meer bij gemeentelijke     |
|besluiten te betrekken. Met een communicatiecampagne gericht op nieuwe|
|doelgroepen en door de netwerken in de wijken wordt het gebruik van   |
|het Leefbaarheidbudget en het Recht van Initiatief onder een breder   |
|publiek gestimuleerd. De telefonische dienstverlening van vakdiensten |
|blijft een aandachtspunt. De gemeente onderzoekt of bemiddeling       |
|(mediation) bij meer afdelingen gebruikt kan worden bij de behandeling|
|van klachten, bij de afdeling Sociale Zaken is de invoering daarvan   |
|een succes.                                                           |
|                                                                      |
|                                                                      |
|Website                                                               |
|Het burgerjaarverslag is te vinden op de website van de gemeente      |
|Utrecht: www.utrecht.nl/burgemeesterbrouwer-korf                      |
|Ook zijn exemplaren verkrijgbaar bij Informatiecentrum gemeente       |
|Utrecht, Vinkenburgstraat 26, ingang Neude of bij wijkbureau of       |
|bibliotheek.                                                          |
|                                                                      |
|Noot voor de media                                                    |
|Voor meer informatie kunt u contact opnemen met, Gemeente Utrecht,    |
|bestuurscommunicatie, Pluup Bataille, telefoon 030 - 286 11 40.       |

---- --