Ernst & Young: Concurrentie dealers en vrije garages neemt toe
24.04.2007 / 12:37 / Rubriek: Economie / Organisatie: Ernst and young
Ernst and young
Zelfstandigen erg gehecht aan vrij ondernemerschap
AMSTERDAM, 24 APRIL 2007 - De concurrentie tussen dealers en vrije garages neemt de
komende jaren verder toe. Belangrijke redenen hiervoor zijn de stijgende
onderhoudsintervallen van jongere auto's, leasemaatschappijen die steeds grotere
onderhoudsvolumes gaan sturen en betere beschikbaarheid en toegankelijkheid van
technische informatie en diagnoseapparatuur. De consument krijgt meer keuze voor zijn
auto-onderhoud en de partij die het beste weet in te spelen op consumentenwensen is de
winnaar van de toekomst. Een en ander blijkt uit een uitgebreid onderzoek van Ernst &
Young onder importeurs, grossiers en garages.
Het inspelen op consumentenwensen is cruciaal. Zowel importeurs, grossiers (43%) als
garages (61%) geven aan dat de partij die de meeste grip op de consument heeft het
zogenaamde onafhankelijke kanaal in de toekomst zal regisseren. Tegelijkertijd wordt de
consument ongrijpbaarder. Onder invloed van Internet zijn consumenten beter
geïnformeerd, prijsbewuster en minder loyaal. Partijen die door middel van concepten
en formules de kritische consument het beste bedienen hebben in de toekomst het meeste
succes.
Voortouw
Volgens Michiel de Vries, adviseur bij Ernst & Young, zijn het traditioneel de
onderdelenfabrikanten en -importeurs die het voortouw nemen bij het ontwikkelen van
concepten en formules voor het garagebedrijf. Toch richten deze partijen zich in de
komende jaren volop op de consument. Voor een importeur is dat de klant van de klant van
de klant. 'We zullen de komende tijd veel nieuwe initiatieven zien van fabrikanten en
importeurs om hun grip op de consument en daarmee ook de garage en grossier te
verstevigen. Ook de garagist beseft dat samenwerking een belangrijk voordeel is in hun
concurrentie met dealers'.
Universele garages verwachten inderdaad dat concept- en formulevorming sterk toeneemt.
Bijna 80% geeft aan te verwachten dat het aantal aangesloten garages de komende jaren
fors zal stijgen. Redenen hiervoor zijn het voeren van gezamenlijke marketing, het
verkrijgen van een sterke merknaam het verkrijgen van technische informatie en het
behalen van schaalvoordelen. Toch overweegt maar 13% van de garages zich aan te sluiten
bij een keten of formule. Volgens Michiel de Vries komt dit doordat garages het
zelfstandig ondernemerschap zo min mogelijk willen laten inperken. 'Importeurs die
garages de komende jaren willen binden kunnen het beste investeren in soffranchise
formules en concepten, waarbij de garage ondersteuning wordt geboden, zonder dat dit ten
koste gaat van de zelfstandigheid.'
Kijkend naar de toekomst verwacht Ernst & Young dat conceptvorming en samenwerking in
de keten toeneemt. Om vrije garages te kunnen binden voldoen hardfranchise concepten maar
ten delen. Michiel de Vries: 'Wij denken dat hardfranchise formules de komende jaren
populairder zullen zijn onder dealers, dan onder universele garagebedrijven.'
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Karel Zwaan
Woordvoerder Ernst & Young
010 406 53 61
06 290 83 154
Geïnteresseerden kunnen de studie 'Hot issues in het onafhankelijke kanaal' bestellen
via de internetsite van Ernst & Young (www.ey.nl)