Mogelijkheden van recruitment via Hyves nog onbenut

24.04.2007 / 09:50 / Rubriek: Economie / Organisatie: Intelligence group

Intelligence group

PERSBERICHT

Rotterdam, 24 april 2007

43 procent van de Hyvers staat positief tegenover recruitmentactiviteiten op hyves.nl Mogelijkheden van recruitment via Hyves nog onbenut door werkgevers

Rotterdam, 24 april 2007. Hyves.nl is verreweg het meest populaire en meest gebruikte social network van Nederland, gevolgd door MySpace.com en LinkedIn.com. Slechts 3 procent van de Hyvers geeft aan wel eens benaderd te zijn door een werkgever op Hyves, terwijl 43% hier overwegend tot zeer positief tegen over staat. Werkgevers laten hiermee een belangrijke wervingsmogelijkheid onbenut. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group, in opdracht van de AMC Academie, dat in februari en maart onder 2.925 personen uit de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking is afgenomen.

Hyves populairste social network
In het onderzoek zijn 11 verschillende social networks onderzocht op bezoek en gebruik. Het meest bezochte social network is Hyves.nl met 37 procent gevolgd door MySpace.com (11%) en LinkedIn.com (3%). Het profiel van de gebruikers van social networks is gemiddeld genomen iets vrouwelijker, hoger opgeleid en jonger dan 35 jaar. Van personen onder de 35 jaar bezoekt meer dan de helft wel eens Hyves.nl (54%). Uit het onderzoek blijkt verder dat de belangrijkste activiteiten binnen deze sociale netwerken zijn; contact maken/onderhouden met vrienden (63%) en/of contact te maken/onderhouden met (oud)collega's en/of (oud)klasgenoten (51%). Andere activiteiten die ondernomen worden zijn foto's en/of filmpjes plaatsen (26%), nieuwe vrienden maken (18%) en een eigen weblog bijhouden (14%).

Hyves onontgonnen terrein voor recruitment
Daar waar in Amerika en de UK recruitment actief plaatsvindt binnen sociale netwerken, bijvoorbeeld door de US Marines, staat werving binnen sociale netwerken in Nederland nog in de kinderschoenen. Headhunters en werving & selectiebureaus gebruiken steeds meer zakelijke netwerken als LinkedIn.com en Xing.com om potentiële kandidaten te huntenEen netwerk als Hyves wordt daarentegen nog maar nauwelijks gebruikt. Slechts 3 procent van de Hyvers geeft aan dat zij via Hyves benaderd zijn door een werkgever om te solliciteren op een vacature, terwijl 43 procent aangeeft overwegend tot zeer positief te staan tegenover een mogelijke benadering. 17 Procent van de Hyvers staat hier negatief tegenover. Ook het via via (referral) werven binnen Hyves mag rekenen op grote steun. Op de stelling Als een vriend of kennis op www.hyves.nl een vacature naar u zou sturen, hoe groot acht u dan de kans dat u die zou lezen? zegt bijna driekwart van de hyvers (74%) dat die kans (zeer) groot is.

Dos en Donts in sociale netwerken
Het gebruik van sociale netwerken voor wervingsdoelstellingen is een nieuw kanaal om arbeidspotentieel te bereiken. Naast de traditionele manier van vacature plaatsingen (Hyves.nl heeft nu al net zoveel vacatures als een middelgrote vacaturesite) en het plaatsen van recruitmentbanners gelden er ook nieuwe regels voor het (actief) benaderen van nieuwe medewerkers. Het stalken of massaal benaderen van arbeidspotentieel wordt ervaren als ongewenst/spam en zal eerder negatief dan positief werken voor het werkgeversimago van een bedrijf.
Dat Hyves.nl een belangrijke rol speelt in het bouwen van een employer brand blijkt onder andere uit de Hyves die medewerkers van bedrijven aanleggen. Zon Hyve kan een kandidaat een goed beeld geven van de cultuur en het (wel of niet hebben van een) multiculture(e)l(e) karakter van een organisatie. Daarbij zien we dat Hyves.nl steeds vaker intergraal onderdeel uitmaakt van wervingsactiviteiten en employer brandingscampagnes van werkgevers. De campagne Roodgeld van NOvAA en de accountancygame van KPMG hebben Hyves.nl integraal in de campagne gebruikt.

Het is opmerkelijk dat er veel geld en aandacht gaat naar SecondLife onder andere voor recruitmentactiviteiten zonder dat dit noemenswaardige resultaten oplevert, terwijl een veel krachtiger en toegankelijker social netwerk nauwelijks wordt gebruikt,aldus Martijn Hemminga, mede-oprichter en docent van de AMC Academie.

AMC Academie
De AMC Academie biedt masterclasses aan op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie voor recruiters, HRM- en arbeidsmarktcommunicatieprofessionals. Het doel van de academie is om het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie door te ontwikkelen en tot een brede kennisoverdracht te komen tussen werkgevers, reclamebureaus en mediapartners. Op 13 juni organiseert de AMC Academie de Expert Masterclass Online Recruitment waarin werven via social networks uitgebreid aan bod komt.