Mogelijkheden van recruitment via Hyves nog onbenut
24.04.2007 / 09:50 / Rubriek: Economie / Organisatie: Intelligence group
Intelligence group
PERSBERICHT
Rotterdam, 24 april 2007
43 procent van de Hyvers staat positief tegenover recruitmentactiviteiten op hyves.nl
Mogelijkheden van recruitment via Hyves nog onbenut door werkgevers
Rotterdam, 24 april 2007. Hyves.nl is verreweg het meest populaire en meest gebruikte
social network van Nederland, gevolgd door MySpace.com en LinkedIn.com. Slechts 3 procent
van de Hyvers geeft aan wel eens benaderd te zijn door een werkgever op Hyves, terwijl 43%
hier overwegend tot zeer positief tegen over staat. Werkgevers laten hiermee een
belangrijke wervingsmogelijkheid onbenut. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence
Group, in opdracht van de AMC Academie, dat in februari en maart onder 2.925 personen uit
de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking is afgenomen.
Hyves populairste social network
In het onderzoek zijn 11 verschillende social networks onderzocht op bezoek en gebruik.
Het meest bezochte social network is Hyves.nl met 37 procent gevolgd door MySpace.com
(11%) en LinkedIn.com (3%). Het profiel van de gebruikers van social networks is
gemiddeld genomen iets vrouwelijker, hoger opgeleid en jonger dan 35 jaar. Van personen
onder de 35 jaar bezoekt meer dan de helft wel eens Hyves.nl (54%). Uit het onderzoek
blijkt verder dat de belangrijkste activiteiten binnen deze sociale netwerken zijn;
contact maken/onderhouden met vrienden (63%) en/of contact te maken/onderhouden met
(oud)collega's en/of (oud)klasgenoten (51%). Andere activiteiten die ondernomen worden
zijn foto's en/of filmpjes plaatsen (26%), nieuwe vrienden maken (18%) en een eigen
weblog bijhouden (14%).
Hyves onontgonnen terrein voor recruitment
Daar waar in Amerika en de UK recruitment actief plaatsvindt binnen sociale netwerken,
bijvoorbeeld door de US Marines, staat werving binnen sociale netwerken in Nederland nog
in de kinderschoenen. Headhunters en werving & selectiebureaus gebruiken steeds meer
zakelijke netwerken als LinkedIn.com en Xing.com om potentiële kandidaten te
huntenEen netwerk als Hyves wordt daarentegen nog maar nauwelijks gebruikt. Slechts 3
procent van de Hyvers geeft aan dat zij via Hyves benaderd zijn door een werkgever om te
solliciteren op een vacature, terwijl 43 procent aangeeft overwegend tot zeer positief te
staan tegenover een mogelijke benadering. 17 Procent van de Hyvers staat hier negatief
tegenover. Ook het via via (referral) werven binnen Hyves mag rekenen op grote steun. Op
de stelling Als een vriend of kennis op www.hyves.nl een vacature naar u zou sturen, hoe
groot acht u dan de kans dat u die zou lezen? zegt bijna driekwart van de hyvers (74%)
dat die kans (zeer) groot is.
Dos en Donts in sociale netwerken
Het gebruik van sociale netwerken voor wervingsdoelstellingen is een nieuw kanaal om
arbeidspotentieel te bereiken. Naast de traditionele manier van vacature plaatsingen
(Hyves.nl heeft nu al net zoveel vacatures als een middelgrote vacaturesite) en het
plaatsen van recruitmentbanners gelden er ook nieuwe regels voor het (actief) benaderen
van nieuwe medewerkers. Het stalken of massaal benaderen van arbeidspotentieel wordt
ervaren als ongewenst/spam en zal eerder negatief dan positief werken voor het
werkgeversimago van een bedrijf.
Dat Hyves.nl een belangrijke rol speelt in het bouwen van een employer brand blijkt onder
andere uit de Hyves die medewerkers van bedrijven aanleggen. Zon Hyve kan een kandidaat
een goed beeld geven van de cultuur en het (wel of niet hebben van een)
multiculture(e)l(e) karakter van een organisatie. Daarbij zien we dat Hyves.nl steeds
vaker intergraal onderdeel uitmaakt van wervingsactiviteiten en employer
brandingscampagnes van werkgevers. De campagne Roodgeld van NOvAA en de accountancygame
van KPMG hebben Hyves.nl integraal in de campagne gebruikt.
Het is opmerkelijk dat er veel geld en aandacht gaat naar SecondLife onder andere voor
recruitmentactiviteiten zonder dat dit noemenswaardige resultaten oplevert, terwijl een
veel krachtiger en toegankelijker social netwerk nauwelijks wordt gebruikt,aldus Martijn
Hemminga, mede-oprichter en docent van de AMC Academie.
AMC Academie
De AMC Academie biedt masterclasses aan op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie voor
recruiters, HRM- en arbeidsmarktcommunicatieprofessionals. Het doel van de academie is om
het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie door te ontwikkelen en tot een brede
kennisoverdracht te komen tussen werkgevers, reclamebureaus en mediapartners. Op 13 juni
organiseert de AMC Academie de Expert Masterclass Online Recruitment waarin werven via
social networks uitgebreid aan bod komt.