Ingezonden persbericht
Themasessie Intelligence vak: volwassen in 2007?
Organisatie: PIM, het Platform Innovatie in Marketing
Datum:
24-04-2007
Aanvangtijd:
18:00
Lokatie:
Cendris, Utrecht
Inschrijven: www.pimonline.nl
Het "Intelligence" vak binnen marketing is de afgelopen 15 jaar gegroeid, zelfs volwassen geworden. Sinds een jaar of 10 bestaan er definities door gerespecteerde wetenschappers en onderzoekers (Sternberg, Gardner, Kotter). Je kunt het ook zien aan de verregaande specialisering die heeft plaatsgevonden: Van Marktonderzoek naar Market Intelligence, Customer Intelligence, Marketing Intelligence, Business Intelligence, Competitive Intelligence, enz.
Deze sessie staan we stil bij een aantal specifieke deelgebieden. We hebben een mooi programma met veel praktische informatie van een visionair in het vak (Marcel Holsheimer) en twee uitgewerkte cases: Fortis (financiële dienstverlening, customer intelligence gerichte) en Royal Friesland Foods (fast moving, massa marketing en competitive intelligence focus).
Vanaf 17:30 uur is er koffie en thee. Om 18:00 uur start het programma:
· Marcel Holsheimer, Europees marketing directeur bij Unica Corporation en voormalig oprichter DataDistilleries, heeft 15 jaar ervaring in het ondersteunen en verbeteren van marketing processen. In zijn presentatie geeft hij praktijkvoorbeelden van partijen die analytics hebben toegepast in hun marketing processen, en hoe inzichten en kennis worden ingezet om klantrelaties te verbeteren. Kunnen voorspellen welke van je klanten gaan vertrekken is belangrijk om te weten, maar je hebt pas iets aan deze kennis als je tijdig marketing activiteiten kunt uitvoeren om deze klanten toch vast te houden.
· Pauze (met maaltijd)
· Ward van Keep Consultant Datamanagement, gaat in op hoe er binnen Fortis gebruik is gemaakt van Marketing Intelligence technieken om de invloed van datakwaliteit op de marketing en financiële performance inzichtelijk te maken.
· Egbert Philips (Royal Friesland Foods) en Arent van 't Spijker (Astragy) laten in een duo presentatie zien hoe Royal Friesland Foods om gaat met het onderwerp competitive intelligence. De case laat zien welke gegevens worden verzameld uit de externe omgeving en hoe deze door middel van een systeem worden ingezet bij het creëren van inzicht en besluitvorming.
Zoals gebruikelijk sluiten wij onze avond af met een aangename borrel tussen 21.00 - 21.30 uur.
---
Quorum, Communicatie Management & -Strategie
www.quorum.nl
Drs. P. Verhaagen
M. 06-54 300 588
T. 035-602 67 58
F. 084 758 6878