Ingezonden persbericht


Amsterdam, 23 april 2007

Ouders onderschatten kans op verbranding door hete thee en koffie Consument en Veiligheid en de Brandwonden Stichting helpen ouders bij preventie

Ouders schatten de kans op een verbranding door hete vloeistoffen te laag in. Onderzoek van Consument en Veiligheid wijst dit uit. Jaarlijks worden er 1.300 kinderen jonger dan vijf jaar op een Spoedeisende Hulpafdeling behandeld als gevolg van een verbranding door bijvoorbeeld hete thee, koffie of water uit de kraan. Om het tij te keren, start Consument en Veiligheid in samenwerking met de Brandwonden Stichting vandaag een campagne waarin ouders advies krijgen over preventie van verbrandingen. Dat gebeurt via tv- en radiospotjes en persoonlijke voorlichting.

Veiligheidsbeleving
Eén op de vijf ouders zegt hete dranken te drinken met een kind op schoot. Bijna de helft geeft aan tafelkleden te gebruiken. Dit zijn twee belangrijke risicofactoren voor hete vloeistofverbrandingen. Ouders onderschatten ook de gevolgen van een verbranding. Ernstige brandwonden bij een jong kind kunnen een leven lang zorgen voor lichamelijke en psychische klachten. Maar liefst 14% van de kinderen wordt na een Spoedeisende Hulpbehandeling opgenomen in een ziekenhuis. Dit percentage is beduidend hoger dan het gemiddelde opnamepercentage als gevolg van een privé-ongeval bij jonge kinderen (7%). Ouders zeggen ook dat zij het moeilijk vinden om een verbranding door hete vloeistof te voorkomen. De beleving van ouders en de ernst van de gevolgen van een verbranding zijn dan ook belangrijke redenen voor Consument en Veiligheid om in samenwerking met de Brandwonden Stichting een voorlichtingscampagne te starten.

Campagne
Kinderen van allochtone afkomst lopen een groter risico op verbranding. Vandaar dat er extra aandacht wordt besteed aan voorlichting aan allochtone ouders. Dit gebeurt onder meer tijdens inburgeringscursussen. Daarnaast wordt er op tv en radio campagne gevoerd en wordt er voorlichting gegeven via consultatiebureau's en kraamzorg. Op de website van Consument en Veiligheid www.veiligheid.nl vinden ouders tips over hoe ze verbrandingen kunnen voorkomen en over Eerste Hulp. Er wordt ook nauw samengewerkt met het bedrijfsleven. Grohe, fabrikant van thermoskranen, ondersteunt de voorlichting.

Consument en Veiligheid monitort het aantal ongevallen, onderzoekt de oorzaken en biedt door middel van voorlichting concrete mogelijkheden om ongevallen te voorkomen. Consument en Veiligheid wordt gefinancierd door de overheid en werkt samen met het gezondheidsveld, welzijnwerk en het bedrijfsleven. In de periode 2004-2012 streeft zij naar een vermindering van het aantal ongevallen met 10%.


- - - -
Meer informatie:
Consument en Veiligheid
Cilia Knols 020- 511 45 11
Of http://www. veiligheid.nl

PR & Campagnes


---

Stichting Consument en Veiligheid
Rijswijkstraat 2, 1059 GK Amsterdam
Postbus 75169, 1070 AD Amsterdam
Tel: +31 (0)20 511 45 11
Fax: +31 (0)20 669 28 31
www.veiligheid.nl