Twee Nederlandse merken in internationale Top 100

23.04.2007 / 08:52 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Centr. voor marketing analyses

Centr. voor marketing analyses

Amsterdam, 23 april 2007. Millward Brown publiceert vandaag de jaarlijkse BRANDZ(tm) Global Top 100 of Powerful Brands. Hierin zijn dit jaar twee Nederlandse merken vertegenwoordigd, één meer dan vorig jaar. Het betreft de van oorsprong Nederlandse financiële dienstverleners: ING (53e plaats) en ABN AMRO (nieuw in de lijst op positie 95). Google voert de lijst aan en onttroont daarmee Microsoft dat vorig jaar de eerste positie bekleedde (thans nummer 3). General Electric neemt de tweede plaats in.

De Global Top 100 wordt bepaald door de dollarwaarde van merken, gebaseerd op financiële cijfers (Bloomberg) en de brand performance (op basis van doelgroepenonderzoek). De top 10 ziet er als volgt uit.


1. Google $ 66,4 mrd

2. General Electric $ 61,9 mrd

3. Microsoft $ 55,0 mrd

4. Coca-Cola $ 44,1 mrd

5. China Mobile $ 41,2 mrd

6. Marlboro $ 39,2 mrd

7. Wal-Mart $ 36,9 mrd

8. Citi $ 33,7 mrd

9. IBM $ 33,6 mrd

10. Toyota $ 33,4 mrd

53. ING $ 11,5 mrd
95 ABN AMRO $ 5,6 mrd

De totale top 100 en het complete rapport (met uitsplitsingen naar landen en productcategorieën) is beschikbaar via www.millwardbrown.com/mboptimor

De merkwaarde van ABN AMRO wijkt overigens nauwelijks af van die van Barclays ($ 6,6 mrd).

Het is de tweede keer dat onderzoeksbureau Millward Brown de BRANDZ(tm) Top100 samenstelt. De ranglijst is de enige waarin financiële gegevens van bedrijven gecombineerd worden met onderzoeksgegevens. Voor dit laatste maakt Millward Brown gebruik van de BRANDZ(tm) database, waarvoor elk jaar wereldwijd meer dan één miljoen consumenten worden geïnterviewd met betrekking tot in totaal 39.000 merken.

Voor meer informatie over de BRANDZ(tm) Top100 of het onderzoek, kunt u contact opnemen met:
Reg van Steen, onderzoeksdirecteur
Millward Brown Nederland

020-55 66 666
reg.van.steen@nl.millwardbrown.com

Rob van Benthem, business unit director
Millward Brown Nederland

020-55 66 666
rob.van.benthem@nl.millwardbrown.com