Arbouw


Arbouw lanceert voorlichtingsfilm en Bedrijfsoorcheck tijdens Week van het Oor

Jongeren ondernemen geen actie om gehoorschade te voorkomen

Arbouw brengt in het kader van haar lawaaicampagne 'Wie niet horen wil, moet voelen' een voorlichtingsfilm uit. Daarnaast heeft zij haar medewerking verleend aan de ontwikkeling van de Bedrijfsoorcheck. In de nieuwe voorlichtingsfilm is te zien wat het betekent om een minder goed gehoor te hebben. Met de Bedrijfsoorcheck kunnen werknemers op een eenvoudige manier hun gehoor testen via internet. De film en de Bedrijfsoorcheck worden officieel gelanceerd tijdens het Nationaal Debat 'Arbeid en Gehoor' dat 23 april a.s. bij Heineken Nederland in Zoeterwoude plaatsvindt.

"Zo'n vaart zal het allemaal niet lopen"
Uit een enquête die voorafgaand aan de lawaaicampagne van Arbouw en FNV Bouw is uitgezet bij jongeren die werkzaam zijn in de bouwnijverheid, blijkt dat jongeren weten dat ze lawaaidoof kunnen worden, maar ze beschermen zichzelf hiertegen niet of nauwelijks omdat ze denken "zo'n vaart zal het allemaal niet lopen". Dat deze jongeren hiermee in de pas lopen met een landelijke trend, blijkt uit een recent onderzoek van Motivision onder vijfhonderd jongeren. Dit onderzoek is in opdracht van de Gezamenlijke Audiologische Industrie Nederland uitgevoerd. Uit dit onderzoek blijkt dat 71% van de jongeren tussen 16 en 29 jaar zich wel bewust is van de risico's naar het luisteren naar harde muziek, maar ze ondernemen geen actie om gehoorschade te voorkomen.

Voorlichtingsfilm Wie niet horen wil .....
Arbouw wil met de tien minuten durende film jongeren tussen de 16 en 27 jaar bewust maken van de gevolgen van lawaaidoofheid, zowel privé als op de werkvloer. Bij deze doelgroep valt nog veel winst te behalen. Daarnaast wil de film 'Wie niet horen wil ...' de onverschillige houding van jongeren doorbreken en zorgen dat ze maatregelen treffen om blootstelling aan lawaai te voorkomen. Want lawaaidoofheid is en blijft een sluipmoordenaar. De film wordt onderdeel van het lespakket over lawaai dat voor de campagne door Arbouw is ontwikkeld. FNV Bouw geeft deze lessen op Regionale Opleidingscentra. Daarnaast gaat de film gebruikt worden bij voorlichtingsactiviteiten door Arbouw, haar dragende organisaties en door arbodiensten.

Bedrijfsoorcheck
De Bedrijfsoorcheck test online het gehoor van werknemers die in lawaai werkzaam zijn en maakt de werknemers bewust van de gevolgen van lawaaidoofheid. De test is in opdracht van de Nationale Hoorstichting ontwikkeld door het audiologisch centrum van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) in nauwe samenwerking met Arbouw.

Arbeid en gehoor
Uit onderzoek van Arbouw blijkt dat 40 procent van de werknemers in de bouwnijverheid klaagt over lawaai en dat 22 procent klaagt over het gehoor. Maar liefst 43 procent van de gemelde beroepsziekten in de bouw heeft met gehoorproblemen te maken. Buiten de bouwnijverheid behoort de diagnose gehooraandoeningen tot 27% van alle meldingen bij het Centrum voor Beroepsziekten. Reden voor de organisatoren van de Week van het Oor om dit jaar het thema 'Arbeid en Gehoor' centraal te stellen.

Aanmelden nationaal debat
Geïnteresseerden voor het nationaal debat Arbeid en Gehoor op 23 april a.s. kunnen zich tot 20 april aanmelden op www.arbeidengehoor.nl. Op deze site vindt u meer informatie over het debat. Het debat vindt plaats bij Heineken Nederland te Zoeterwoude van 13.30 uur tot 17.30 uur.

Bron: persbericht Arbouw
Datum: 18 april 2007