Arbouw
Arbouw lanceert voorlichtingsfilm en Bedrijfsoorcheck tijdens Week van het
Oor
Jongeren ondernemen geen actie om gehoorschade te voorkomen
Arbouw brengt in het kader van haar lawaaicampagne 'Wie niet horen
wil, moet voelen' een voorlichtingsfilm uit. Daarnaast heeft zij haar
medewerking verleend aan de ontwikkeling van de Bedrijfsoorcheck. In
de nieuwe voorlichtingsfilm is te zien wat het betekent om een minder
goed gehoor te hebben. Met de Bedrijfsoorcheck kunnen werknemers op
een eenvoudige manier hun gehoor testen via internet. De film en de
Bedrijfsoorcheck worden officieel gelanceerd tijdens het Nationaal
Debat 'Arbeid en Gehoor' dat 23 april a.s. bij Heineken Nederland in
Zoeterwoude plaatsvindt.
"Zo'n vaart zal het allemaal niet lopen"
Uit een enquête die voorafgaand aan de lawaaicampagne van Arbouw en
FNV Bouw is uitgezet bij jongeren die werkzaam zijn in de
bouwnijverheid, blijkt dat jongeren weten dat ze lawaaidoof kunnen
worden, maar ze beschermen zichzelf hiertegen niet of nauwelijks omdat
ze denken "zo'n vaart zal het allemaal niet lopen". Dat deze jongeren
hiermee in de pas lopen met een landelijke trend, blijkt uit een
recent onderzoek van Motivision onder vijfhonderd jongeren. Dit
onderzoek is in opdracht van de Gezamenlijke Audiologische Industrie
Nederland uitgevoerd. Uit dit onderzoek blijkt dat 71% van de jongeren
tussen 16 en 29 jaar zich wel bewust is van de risico's naar het
luisteren naar harde muziek, maar ze ondernemen geen actie om
gehoorschade te voorkomen.
Voorlichtingsfilm Wie niet horen wil .....
Arbouw wil met de tien minuten durende film jongeren tussen de 16 en
27 jaar bewust maken van de gevolgen van lawaaidoofheid, zowel privé
als op de werkvloer. Bij deze doelgroep valt nog veel winst te
behalen. Daarnaast wil de film 'Wie niet horen wil ...' de
onverschillige houding van jongeren doorbreken en zorgen dat ze
maatregelen treffen om blootstelling aan lawaai te voorkomen. Want
lawaaidoofheid is en blijft een sluipmoordenaar. De film wordt
onderdeel van het lespakket over lawaai dat voor de campagne door
Arbouw is ontwikkeld. FNV Bouw geeft deze lessen op Regionale
Opleidingscentra. Daarnaast gaat de film gebruikt worden bij
voorlichtingsactiviteiten door Arbouw, haar dragende organisaties en
door arbodiensten.
Bedrijfsoorcheck
De Bedrijfsoorcheck test online het gehoor van werknemers die in
lawaai werkzaam zijn en maakt de werknemers bewust van de gevolgen van
lawaaidoofheid. De test is in opdracht van de Nationale Hoorstichting
ontwikkeld door het audiologisch centrum van het Leids Universitair
Medisch Centrum (LUMC) in nauwe samenwerking met Arbouw.
Arbeid en gehoor
Uit onderzoek van Arbouw blijkt dat 40 procent van de werknemers in de
bouwnijverheid klaagt over lawaai en dat 22 procent klaagt over het
gehoor. Maar liefst 43 procent van de gemelde beroepsziekten in de
bouw heeft met gehoorproblemen te maken. Buiten de bouwnijverheid
behoort de diagnose gehooraandoeningen tot 27% van alle meldingen bij
het Centrum voor Beroepsziekten. Reden voor de organisatoren van de
Week van het Oor om dit jaar het thema 'Arbeid en Gehoor' centraal te
stellen.
Aanmelden nationaal debat
Geïnteresseerden voor het nationaal debat Arbeid en Gehoor op 23 april
a.s. kunnen zich tot 20 april aanmelden op www.arbeidengehoor.nl. Op
deze site vindt u meer informatie over het debat. Het debat vindt
plaats bij Heineken Nederland te Zoeterwoude van 13.30 uur tot 17.30
uur.
Bron: persbericht Arbouw
Datum: 18 april 2007