Datum laatste wijziging: 19 maart 2007
Advies Openbare Orde en Veiligheid
Op verzoek van de minister van Binnenlandse Zaken heeft de Raad voor
de financiële verhoudingen (Rfv) het advies Bekostigingswijze
veiligheidsregio uitgebracht. In zijn advies gaat de Rfv in op het
concept wetsvoorstel op de Veiligheidsregio's, aangezien de
bestuurlijke vormgeving van de veiligheidsregio's gevolgen heeft voor
de wijze van bekostiging. Klik hier voor de complete tekst van de
brief.
Brief aan informateur: inwonerbelasting gemeenten
Gemeenten moeten meer ruimte krijgen om belasting te innen bij hun
inwoners. Dat komt hun slagvaardigheid ten goede. Tegelijkertijd
moeten de rijksbelastingen worden verlaagd. Dat stelt de Raad voor de
financiële verhoudingen (Rfv) in een brief aan kabinetsinformateur
Wijffels. De Rfv bepleit daarnaast het afschaffen van het
Grotestedenbeleid in zijn huidige vorm. Klik hier voor de complete
tekst van de brief. Hier vindt u het persbericht.
Veiligheidsregio's
Op verzoek van de minister van Binnenlandse Zaken heeft de Raad voor
de financiële verhoudingen (Rfv) het advies Bekostigingswijze
veiligheidsregio uitgebracht. In zijn advies gaat de Rfv in op het
concept wetsvoorstel op de Veiligheidsregio's, aangezien de
bestuurlijke vormgeving van de veiligheidsregio's gevolgen heeft voor
de wijze van bekostiging. Bekijkt u hier het persbericht en hier het
advies.
Kabinetsformatie
De Raad is voornemens een advies uit te brengen met het oog op de
komende Kabinetsformatie. In dat advies wil de Raad aandacht vragen
voor een aantal belangwekkende onderwerpen op het terrein van de
financiële verhoudingen voor de komende vier jaar.
Toelating tot artikel 12, de escalatieladder
De beheerders van het gemeentefonds stellen voor de toelating tot
artikel 12 te koppelen aan een ontheffingsverzoek van een gemeente de
OZB tarieven met meer dan het maximaal- wettelijk toegestane
percentage te mogen verhogen. Daarvoor is een zogenaamde
escalatieladder ontworpen. Bij het verlenen van een dergelijke
ontheffing in het eerste jaar zal de provincie de gemeente verplichten
een begrotingsscan uit te laten voeren. Indien de gemeente het
daaropvolgende jaar weer ontheffing aanvraagt, volgt preventief
toezicht. Het derde opeenvolgende jaar waarin de gemeente een
ontheffingsverzoek indient zal gepaard dienen te gaan met een artikel
12-aanvraag. De Raad stelt in zijn advies dat met de maximering van de
OZB in de financiële verhoudingen feitelijk een norm is geformuleerd
die inhoudt dat elke gemeente met het rekentarief moet kunnen
toekomen. Een verzoek om ontheffing is een signaal dat de gemeente er
financieel niet uitkomt. De Raad acht de procedurele koppeling tussen
de toelating tot artikel 12 en het ontheffingenbeleid passend binnen
de huidige verdeling van verantwoordelijkheden. De escalatieladder is
echter niet meer dan procedureel hulpmiddel ter ondersteuning van de
provinciale toezichtstaak. De escalatieladder gaat te veel uit van
automatismen en laat te weinig ruimte voor maatwerk. Artikel 12 vergt
naar zijn aard echter maatwerk. De escalatieladder is ook niet in
overeenstemming met de wettelijke bepalingen inzake artikel 12. Voor
toelating tot artikel 12 moet immers sprake zijn van een aanmerkelijk
en structureel tekort en dienen de eigen inkomsten van de gemeente
zich op een redelijk peil te bevinden. De Raad meent dat van een
gemeente die een beroep doet op aanvullende steun via artikel 12 een
extra eigen inspanning wordt verlangd. Het advies is vanaf deze site
te downloaden.
OZB-tarieven
Bij de bepaling van de tarieven in een nieuw tijdvak ligt het in de
rede dat rekening wordt gehouden met de nieuwe waarden. De Raad stelt
echter vast dat de OZB-wetgeving een interpretatie toelaat waardoor
gemeenten hun tarieven het komende jaar niet zouden hoeven aan te
passen aan de waardewijziging. De Raad acht dit echter strijdig met de
strekking van de wet. Het advies is vanaf deze site te downloaden.
De Raad pleit voor de tijdige evaluatie van de nieuwe wet. Aangezien
een dergelijke evaluatie pas zin heeft na doorloop van een volledige
beleidscyclus, adviseert de Raad om de administratieve en bestuurlijke
lasten van de Wet inburgering afzonderlijk te evalueren en in de tijd
naar voren te halen. Een belangrijk punt bij die evaluatie zou moeten
zijn hoe de administratieve en bestuurlijke lasten zoveel mogelijk
beperkt kunnen worden. Meer globale kaderstellingen, meer
mogelijkheden tot maatwerk door gemeenten en ruimere mogelijkheden om
tussen budgetten en over jaargrenzen te schuiven, ziet de Raad daarbij
als belangrijke aandachtspunten. U kunt het advies hier downloaden.
Differentiatie en sociale preventie
De Raad is verder betrokken bij de adviesaanvragen over differentiatie
in het openbaar bestuur en sociale preventie. Beide zijn primair aan
de Raad voor het openbaar bestuur gericht maar hebben mogelijk ook
consequenties voor de financiële verhoudingen.
Nieuwe medewerker
Het secretariaat van Rob en Rfv is met ingang van 16 oktober jl.
versterkt met een communicatieadviseur in de persoon van Henriëtte
Loogman. Zij was eerder in verschillende functies werkzaam bij
verschillende gemeenten, de provincie Overijssel en het Regionaal
Orgaan Amsterdam.
---
Raad voor het openbaar bestuur