Raad voor het openbaar bestuur

Datum laatste wijziging: 19 maart 2007

Advies Openbare Orde en Veiligheid
Op verzoek van de minister van Binnenlandse Zaken heeft de Raad voor de financiële verhoudingen (Rfv) het advies Bekostigingswijze veiligheidsregio uitgebracht. In zijn advies gaat de Rfv in op het concept wetsvoorstel op de Veiligheidsregio's, aangezien de bestuurlijke vormgeving van de veiligheidsregio's gevolgen heeft voor de wijze van bekostiging. Klik hier voor de complete tekst van de brief.

Brief aan informateur: inwonerbelasting gemeenten Gemeenten moeten meer ruimte krijgen om belasting te innen bij hun inwoners. Dat komt hun slagvaardigheid ten goede. Tegelijkertijd moeten de rijksbelastingen worden verlaagd. Dat stelt de Raad voor de financiële verhoudingen (Rfv) in een brief aan kabinetsinformateur Wijffels. De Rfv bepleit daarnaast het afschaffen van het Grotestedenbeleid in zijn huidige vorm. Klik hier voor de complete tekst van de brief. Hier vindt u het persbericht.

Veiligheidsregio's
Op verzoek van de minister van Binnenlandse Zaken heeft de Raad voor de financiële verhoudingen (Rfv) het advies Bekostigingswijze veiligheidsregio uitgebracht. In zijn advies gaat de Rfv in op het concept wetsvoorstel op de Veiligheidsregio's, aangezien de bestuurlijke vormgeving van de veiligheidsregio's gevolgen heeft voor de wijze van bekostiging. Bekijkt u hier het persbericht en hier het advies.

Kabinetsformatie
De Raad is voornemens een advies uit te brengen met het oog op de komende Kabinetsformatie. In dat advies wil de Raad aandacht vragen voor een aantal belangwekkende onderwerpen op het terrein van de financiële verhoudingen voor de komende vier jaar.

Toelating tot artikel 12, de escalatieladder
De beheerders van het gemeentefonds stellen voor de toelating tot artikel 12 te koppelen aan een ontheffingsverzoek van een gemeente de OZB tarieven met meer dan het maximaal- wettelijk toegestane percentage te mogen verhogen. Daarvoor is een zogenaamde escalatieladder ontworpen. Bij het verlenen van een dergelijke ontheffing in het eerste jaar zal de provincie de gemeente verplichten een begrotingsscan uit te laten voeren. Indien de gemeente het daaropvolgende jaar weer ontheffing aanvraagt, volgt preventief toezicht. Het derde opeenvolgende jaar waarin de gemeente een ontheffingsverzoek indient zal gepaard dienen te gaan met een artikel 12-aanvraag. De Raad stelt in zijn advies dat met de maximering van de OZB in de financiële verhoudingen feitelijk een norm is geformuleerd die inhoudt dat elke gemeente met het rekentarief moet kunnen toekomen. Een verzoek om ontheffing is een signaal dat de gemeente er financieel niet uitkomt. De Raad acht de procedurele koppeling tussen de toelating tot artikel 12 en het ontheffingenbeleid passend binnen de huidige verdeling van verantwoordelijkheden. De escalatieladder is echter niet meer dan procedureel hulpmiddel ter ondersteuning van de provinciale toezichtstaak. De escalatieladder gaat te veel uit van automatismen en laat te weinig ruimte voor maatwerk. Artikel 12 vergt naar zijn aard echter maatwerk. De escalatieladder is ook niet in overeenstemming met de wettelijke bepalingen inzake artikel 12. Voor toelating tot artikel 12 moet immers sprake zijn van een aanmerkelijk en structureel tekort en dienen de eigen inkomsten van de gemeente zich op een redelijk peil te bevinden. De Raad meent dat van een gemeente die een beroep doet op aanvullende steun via artikel 12 een extra eigen inspanning wordt verlangd. Het advies is vanaf deze site te downloaden.

OZB-tarieven
Bij de bepaling van de tarieven in een nieuw tijdvak ligt het in de rede dat rekening wordt gehouden met de nieuwe waarden. De Raad stelt echter vast dat de OZB-wetgeving een interpretatie toelaat waardoor gemeenten hun tarieven het komende jaar niet zouden hoeven aan te passen aan de waardewijziging. De Raad acht dit echter strijdig met de strekking van de wet. Het advies is vanaf deze site te downloaden.

De Raad pleit voor de tijdige evaluatie van de nieuwe wet. Aangezien een dergelijke evaluatie pas zin heeft na doorloop van een volledige beleidscyclus, adviseert de Raad om de administratieve en bestuurlijke lasten van de Wet inburgering afzonderlijk te evalueren en in de tijd naar voren te halen. Een belangrijk punt bij die evaluatie zou moeten zijn hoe de administratieve en bestuurlijke lasten zoveel mogelijk beperkt kunnen worden. Meer globale kaderstellingen, meer mogelijkheden tot maatwerk door gemeenten en ruimere mogelijkheden om tussen budgetten en over jaargrenzen te schuiven, ziet de Raad daarbij als belangrijke aandachtspunten. U kunt het advies hier downloaden.

Differentiatie en sociale preventie
De Raad is verder betrokken bij de adviesaanvragen over differentiatie in het openbaar bestuur en sociale preventie. Beide zijn primair aan de Raad voor het openbaar bestuur gericht maar hebben mogelijk ook consequenties voor de financiële verhoudingen.

Nieuwe medewerker
Het secretariaat van Rob en Rfv is met ingang van 16 oktober jl. versterkt met een communicatieadviseur in de persoon van Henriëtte Loogman. Zij was eerder in verschillende functies werkzaam bij verschillende gemeenten, de provincie Overijssel en het Regionaal Orgaan Amsterdam.

---