abcdefgh
de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
23 april 2007 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGP/WV/U.07.00749 -
Onderwerp
Aantal verkeersdoden in 2006
Geachte voorzitter,
Hierbij deel ik u mede dat het aantal doden in het verkeer in het afgelopen jaar is gedaald
naar 811. Dit betekent een daling ten opzichte van 2005 met 0,75%.
Ik ben verheugd dat wederom sprake is van een daling. Het is weliswaar een lichte daling
ten opzichte van het afgelopen jaar, maar wanneer we in ogenschouw nemen dat in de
jaren 2005 en vooral 2004 sprake is geweest van uitzonderlijk sterke dalingen ten opzichte
van de jaren daarvoor, dan kan nog steeds worden gesproken van een zeer gunstige
ontwikkeling. In de afgelopen drie jaar is het aantal verkeersdoden met ruim 25%
gedaald. De vorig jaar aangescherpte doelstelling van maximaal 750 doden in 2010 lijkt
nog altijd haalbaar.
Anderzijds moet ik ook constateren dat het nog altijd gaat om ruim 800 mensen per jaar.
Dat zijn er nog altijd veel te veel. Het kabinet streeft naar permanente verbetering van de
verkeersveiligheid; het aantal doden in het verkeer moet verder omlaag.
In het hiernavolgende worden enkele feiten geconstateerd op basis van de beschikbare
cijfers. Op een later moment kom ik terug op de wijze waarop daarmee wordt omgegaan.
Cijfers over het werkelijke aantal ziekenhuisgewonden in 2006 zijn nog niet beschikbaar;
dit aantal wordt vastgesteld door het door de politie geregistreerde aantal
ziekenhuisgewonden te combineren met gegevens uit ziekenhuisregistraties. Evenals
vorige jaren zullen deze cijfers naar verwachting in oktober bekend zijn. Op dit moment is
alleen de bij de politie geregistreerde aantal over 2006 bekend. Gelet op de lage
registratiegraad voor ziekenhuisgewonden is het niet verantwoord op basis van dat cijfer
uitspraken te doen over het vermoedelijke werkelijke aantal.
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DGP/WV/U.07.00749
Feit is wel dat het geregistreerde aantal van 9.055 ziekenhuisgewonden 4% lager is dat
het geregistreerde aantal (9.401) in 2005.
De aandacht voor het verbeteren van de verkeersveiligheid mag niet verslappen. Vandaag
start op mondiaal niveau de wereldverkeersveiligheidsweek. Wereldwijd is omkomen als
gevolg van een verkeersongeval, net als tuberculose en malaria, één van de belangrijkste
doodsoorzaken. Voor 16-25 jarigen is het zelfs doodsoorzaak nummer één, ook in
Nederland. Niet voor niets staat deze week dus in het teken van jongeren en verkeer. Ook
de ongevalcijfers 2006 bevestigen het belang hiervan.
Jongeren
De stijging van het aantal doden onder 12- tot 15- jarigen is opvallend sterk: meer dan
50% (van 16 naar 25). Echter, kijkend naar de ontwikkeling over een langere periode, is
het aantal van 25 in 2006 wel redelijk in lijn met de trend. Het aantal van slechts 16 in
2005 lijkt een gunstige uitschieter te zijn geweest. Ook het aantal doden onder jonge
kinderen (onder de 12 jaar) is gestegen: van 19 naar 21 (+10%).
Zoals elk jaar, was er ook in 2006 een piek in de leeftijdscategorie 16 24 jarigen. Van
deze populatie zijn bijna 8,3 mensen per 100.000 inwoners omgekomen in het verkeer,
terwijl het gemiddelde ligt op circa 5 per 100.000 inwoners. Gelukkig is er wel sprake van
een meer dan gemiddelde daling: -14% in de categorie 16- en 17-jarigen en -5% in de
leeftijdsgroep 18 - 24 jaar. De sterkste daling is te zien in de categorie 25 34 jarigen (-
30%).
Ouderen
Het aantal 65+-ers onder de verkeersdoden in 2006 is ten opzichte van 2005 gestegen
met 8%. Deze stijging doet zich vooral voor onder 80+-ers (+18%). Ook wanneer we
rekening houden met de groeiende omvang van de populatie 80+-ers is deze stijging
disproportioneel. Kwamen er in 2005 nog 14,5 mensen per 100.000 inwoners van 80 jaar
en ouder om het leven, in 2006 waren dat er 16,7 per 100.000 inwoners. Hier wordt
duidelijk dat de toenemende vergrijzing ook voor de langere termijn een trend is die van
negatieve invloed is op de verkeersveiligheid. Vandaar ook dat extra maatregelen
noodzakelijk zijn om de doelstelling voor 2020 te kunnen realiseren.
Vervoerwijzen
Ook in 2006 is bij alle vervoerwijzen een afname van het aantal verkeersdoden te zien,
met uitzondering van bestelauto's (gelijk gebleven), fietsers en brom- en snorfietsers. Met
name de sterke stijging (+19%) van het aantal fietsers dat is omgekomen in het verkeer is
opvallend (216 in 2006 ten opzichte van 181 in 2005). Vooral in de leeftijdscategorieën
65-79 en 80+ is het aantal dodelijk verongelukte fietsers gestegen. Veel ongevallen vinden
plaats op kruisingen of oversteekplaatsen maar er zijn ook veel enkelvoudige ongevallen,
bijvoorbeeld op fietspaden. Maar ook het aantal brom- en snorfietsers is gestegen van 77
in 2005 naar 87 in 2006 (+13%). Deze stijging is echter minder verrassend, omdat in deze
categorie de afgelopen twee jaar een sterke daling te zien was. Het aantal van 87 in 2006
ligt weer meer in de lijn van het meerjarige verloop in deze vervoerwijze.
---
DGP/WV/U.07.00749
Dit neemt niet weg dat er extra aandacht geboden is voor het voorkomen van ongevallen
met fietsers en brom- en snorfietsers. Dit zijn precies de categorieën verkeersongevallen,
waarnaar het RIVM, in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en
Sport, nader onderzoek doet in het kader van letselpreventie. Ik hoop dat dit onderzoek
nieuwe aanknopingspunten biedt voor beleid dat specifiek is gericht op deze groep van
kwetsbare verkeersdeelnemers. Te denken valt bijvoorbeeld aan het screenen van CROW-
richtlijnen en te bezien hoe deze beter op elkaar kunnen worden afgestemd.
Gelukkig is in de andere vervoerwijzen wel een daling te zien. Met name die in de
categorieën voetgangers (van 89 naar 73; -18%) en motoren en scooters (van 78 naar 59;
-25%) vallen op.
In 2006 vielen er, evenals in 2005, 21 doden in een bestelauto. Het aantal doden als
gevolg van een ongeval waarbij minstens één bestelauto betrokken was, is vrijwel
constant gebleven: 82 in 2006 ten opzichte van 83 in 2005.
Het aantal doden als gevolg van een ongeval waarbij minstens één vrachtauto betrokken
was, is gestegen van 100 in 2005 naar 127 in 2006. Ten opzichte van 2004 is er echter
nog steeds sprake van een daling: in 2004 vielen er 138 doden als gevolg van een
dergelijk ongeval.1 Op langere termijn valt dan ook nog steeds een daling te zien van het
aantal doden als gevolg van een ongeval met betrokkenheid van een vrachtauto.
Rechtsafslaande vrachtauto's en fietsers
In 2006 vielen er 26 doden (tegenover 16 in 2005 en 24 in 2004) als gevolg van een
ongeval met een rechtsafslaande vrachtauto. Hierbij ging het in 18 gevallen om een
fietser, tegenover 15 doden onder fietsers in 2005 en 16 in 2004. Er is dus sprake van een
stijging, ondanks de verplichtstelling van een dodehoekspiegel op alle Nederlandse
vrachtauto's en de aangescherpte regelgeving voor spiegels op nieuwe Europese
vrachtauto's. Naast aandacht voor de techniek blijven onze inspanningen gericht op
voorlichting aan chauffeurs en fietsers.
Enkelvoudige ongevallen
Veel doden vallen bij enkelvoudige ongevallen, dus ongevallen waarbij het slachtoffer
tegen een stilstaand object (zoals een boom of een lichtmast) is gebotst. Het betreft circa
34% van het totale aantal doden. In de categorie 18 24 jarigen ligt dit percentage echter
nog veel hoger: bijna 60% van het aantal verkeersdoden in deze leeftijdsgroep overlijdt als
gevolg van een botsing tegen een stilstaand object. Voor de leeftijdsgroep 25 40 jarigen
ligt dit aandeel met 51% ook relatief hoog.
1 Doden, die bij ongevallen zijn gevallen, waarbij minstens één vracht- of bestelauto betrokken was als eerste of
tweede voertuig
---
DGP/WV/U.07.00749
Type weg naar maximumsnelheid van de weg en binnen of buiten de bebouwde kom
Op 30-kmwegen en op de wegen met een hoge maximumsnelheid (80-km, 100-km en
120-kmwegen) is het aantal verkeersdoden in 2006 gedaald ten opzichte van 2005. Met
name bij 30-kmwegen zou de ontwikkeling van dit aantal niet alleen in absolute zin
moeten worden beoordeeld, maar zou het ook moeten worden gerelateerd aan de
omvang van het areaal. Daarover zijn echter geen actuele gegevens bekend.
Op 50-km en 60-kmwegen is het aantal doden gestegen ten opzichte van 2005; de 50-
kmwegen zijn grotendeels in beheer bij gemeenten en de 60-kmwegen bij zowel
gemeenten als waterschappen. Mede als gevolg van de toename op 50-kmwegen is het
aantal doden binnen de bebouwde kom gestegen (met 11%).
Buiten de bebouwde kom is het aantal doden gedaald (met 8%). Deze daling doet zich
voor op zowel 80-, 100- als 120-kmwegen. Opvallend is het patroon op 80-kmwegen: op
wegen van dit type in beheer bij Rijk, provincies en waterschappen is sprake van een
stijging en op gemeentelijke wegen van dit type is het aantal gedaald. Per saldo is het
aantal verkeersdoden op 80-kmwegen gedaald met 6%.
Alcohol in het spel
Uit de door de politie geregistreerde aantallen verkeersdoden valt te constateren dat er in
2006 40 verkeersdoden vielen waarbij is vastgesteld dat alcohol in het spel was. Dit is een
afname van 22 (-35%) ten opzichte van 2005, toen alcohol volgens het politieregister bij
62 verkeersdoden een rol speelde.
Ook al is hier sprake van een daling, alcohol blijft een belangrijk aandachtspunt. Van de
40 verkeersdoden waarbij alcohol met zekerheid een rol speelde waren er 13 bestuurders
met alcohol op, 12 doden vielen er als passagiers bij een bestuurder die alcohol had
gedronken en 15 verkeersdoden waren tegenpartij van een bestuurder met alcohol op.
Tot slot
De cijfers over 2006 kunnen helaas nog niet in internationaal perspectief worden
geplaatst, omdat er nog geen gegevens van andere landen beschikbaar zijn. Nederland
doet het al jaren goed wat betreft verkeersveiligheid. Veel andere landen zijn bezig met
een inhaalslag. Daardoor zijn de dalende lijnen in die landen wellicht scherper dan die in
Nederland en neemt de achterstand van die landen ten opzichte van Nederland af. Dat is
positief voor de verkeersveiligheid op mondiaal niveau. Nederland behoort echter nog
steeds tot de kopgroep van meest verkeersveilige landen.
---
DGP/WV/U.07.00749
Alle betrokken partijen in Nederland zijn er ook in 2006 in geslaagd het lage niveau van
2004 en 2005 vast te houden en zelfs iets te verbeteren. Dit is een prestatie om samen
trots op te zijn. Laat het ook een stimulans zijn om nog verder te gaan, want het halen
van de doelstelling voor 2010 en 2020 gaat niet vanzelf.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Camiel Eurlings
Bijlage: Kerncijfers Verkeersveiligheid, Uitgave 2007, Adviesdienst Verkeer en Vervoer
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat