Bezoekadres
Stadhuis, Amstel 1
1011 PN Amsterdam
Postbus 202 Directie Communicatie
1000 AE Amsterdam
Telefoon 020 552 2117
Fax 020 624 5550
www.amsterdam.nl
Datum 23 april 2007
Kenmerk 069
20 Verkeersdoden en 298 gewonden in Amsterdam in 2006
In het Amsterdamse verkeer vielen in 2006 20 doden en 298 ziekenhuisgewonden.
Dat is één verkeersdode meer en zes gewonden minder dan in 2005. Vergeleken
met de periode 2001-2003 (69 doden) ligt het totale aantal verkeersdoden in de
periode 2004-2006 (54 doden) 22% lager.
Wethouder Tjeerd Herrema (Verkeer en Vervoer): "Ieder verkeersslachtoffer in
Amsterdam is er één teveel. Het aantal verkeersslachtoffers is afgenomen ten opzichte
van de vorige periode, maar dat neemt niet weg dat een forse investering in de
verkeersveiligheid van groot belang blijft. De komende jaren wil ik me daar, samen met
andere betrokkenen, hard voor gaan maken."
Per vervoerwijze
Wordt het totale aantal verkeersdoden per vervoerwijze in de periode 2004-2006 afgezet
tegen de periode 2001-2003, dan zijn er de volgende trends te zien: Voetgangers (van 21
naar 15), automobilisten (van 16 naar 10), brom-/snorfietsers (van 8 naar 3), fietsers
(bleef op 19) en motorrijders (van 5 naar 7). Deze gegevens zijn tot stand gekomen op
basis van politiecijfers.
Doelstelling
Amsterdam blijft binnen de taakstelling die zij zich in het Meerjarenbeleidsplan
Verkeersveiligheid 2000-2005 heeft gesteld. Daarin staat dat er in de periode 2004-2006
hooguit 23 doden en 400 ziekenhuisgewonden per jaar mochten zijn. In de periode 2004-
2006 vielen gemiddeld 18 verkeersdoden en 303 ziekenhuisgewonden per jaar. Het
streven is dat er in 2010 hooguit 19 verkeersdoden en 275 ziekenhuisgewonden zijn.
Investering in verkeersveiligheid
Op verschillende fronten is Amsterdam actief om de verkeersveiligheid te verbeteren. De
aanpak is gericht op voorlichting, handhaving, educatie en infrastructurele maatregelen,
maar ook op een goede samenwerking in de regio. Een aantal voorbeelden:
· Er is een gerichte en integrale aanpak van de aanpak van blackspots. In vergelijking
met de periode 2001-2003 is in de periode 2003-2005 het aantal blackspots in
Amsterdam gedaald van 150 naar 100. Op veertien blackspots hebben in de periode
2003-2005 10 of meer letselongevallen plaatsgevonden. Op het merendeel hiervan
worden in 2007 de laatste infrastructurele maatregelen afgerond om de
verkeersveiligheid ter plaatse te verbeteren. Bij de nieuwe blackspots worden de
ongevallen nader geanalyseerd om vervolgens met verbeteringsvoorstellen te komen.
23 april 2007 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 069 Bestuursdienst
Pagina 2 van 2
· Er zijn veel ongevallen tussen fietsers en rechtsafslaande vrachtauto's. Alleen in 2006
vielen er al 4 doden. Amsterdam gaat in 2007 en 2008 dan ook honderd
Blackspotmirrors op belangrijke fiets-vrachtverkeerroutes plaatsen. Na een proef op
drie locaties is besloten de Blackspotmirror op meer kruisingen in Amsterdam te
plaatsen. De Blackspotmirror, die deel uitmaakt van de verkeerslichtinstallatie, zorgt
er voor dat de chauffeur meer zicht heeft op wat er aan de rechter- en voorzijde van
de vrachtauto gebeurt.
· Door de politie wordt via gerichte controles gehandhaafd op alcohol, snelheid, het
dragen van gordel en helm en het rijden door rood licht.
· Er zijn weer voorlichtingscampagnes in Amsterdam waarbij de landelijke
campagnekalender wordt gevolgd. Het gaat hierbij om de campagnes Gordel Om,
Helm Op, Licht aan en Dode hoek. Na intensieve voorlichting vanuit de gemeente
volgen extra handhavingacties.
· Door verkeerseducatieprojecten zoals `Tussen school en thuis' worden kinderen
aangeleerd hoe ze moeten handelen in het Amsterdamse verkeer. Daarnaast worden
verkeersknelpunten bij scholen opgespoord en aangepakt. De gemeente gaat een
coördinatiepunt voor fietsvaardigheid opzetten. Bij dit punt kunnen mensen die fietsles
willen krijgen gekoppeld worden aan mensen die fietsles willen geven. In eerste
instantie moet dit zorgen voor een grotere deelname van groep 8 van de basisscholen
aan het fietsexamen en aan een betere fietsvaardigheid van leerlingen van de
basisschool en van het voortgezet onderwijs.
· De stadsdelen gaan door met de verdere uitbreiding van 30 km-gebieden. Uitbouw
van 30 km-gebieden maakt onderdeel uit van het nationale Duurzaam Veilig
programma.
Wereldverkeersveiligheidweek
Het is deze week wereldverkeersveiligheidweek. In deze week wordt extra aandacht
besteed aan de veiligheid in het verkeer. In het kader hiervan zal wethouder Herrema
aanstaande vrijdag de diploma's voor de fietsexamens uitreiken aan kinderen van een
basisschool.
Pb-069
Gemeente Amsterdam