Peilingsonderzoek: referentiekader voor discussie
23.04.2007 / 15:13 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Citogroep
Citogroep
Arnhem, 23 april 2007
Peilingsonderzoek: referentiekader voor discussie, geen basis voor absolute oordelen ...
De Periodieke Peiling van het OnderwijsNiveau (PPON) is opgezet om discussie over de
doelstellingen en het niveau van het onderwijs wetenschappelijk te onderbouwen. PPON gaat
na of wat gemiddeld gepresteerd wordt, voldoet aan de norm. Deze wordt bepaald door
deskundigen uit het onderwijsveld. Cito vindt de conclusie van Van Dam dat het
basisonderwijs ondermaats presteert te absoluut en te kort door de bocht.
De standaarden die PPON ontwikkelt, zijn in de eerste plaats bedoelt als referentiekader
voor de discussie over de doelstellingen en het niveau van het onderwijs, niet als
absolute maatstaven.
Standaarden vastgesteld door experts
In een standaardenonderzoek vraagt PPON aan leerkrachten, schoolbegeleiders en
Pabodocenten van welke opgaven ze vinden dat een meerderheid (70 tot 75%) van de
leerlingen in groep 8 ze moet beheersen. Dat zijn de opgaven die in de rapportages van
PPON de standaard - voldoende - representeren. Het gaat PPON er om een uitgangspunt te
bieden voor een discussie over haar bevindingen.
De standaard - voldoende - is relatief en kan absolute uitspraken over het niveau van het
onderwijs niet onderbouwen.
Geen direct onderzoek naar oorzaken
In de Volkskrant legt Van Dam de relatie tussen het niveau van het onderwijs en
veranderingen die hij de laatste jaren in het onderwijs heeft waargenomen. Cito benadrukt
dat PPON geen onderzoek doet naar de oorzaken van een geconstateerde stijging of
achteruitgang van de gemiddelde prestaties. PPON beschrijft en stelt vast.
PPON: vinger aan de pols ...
Sinds 1986 doet het project Periodieke Peiling van het OnderwijsNiveau jaarlijks onderzoek
naar de leeropbrengsten in het basisonderwijs. In de loop der jaren heeft PPON over
vrijwel alle leerstofdomeinen in het basisonderwijs gerapporteerd. Er zijn rapporten
verschenen over het niveau van het taal- en leesonderwijs, het onderwijs in
rekenen-wiskunde, het geschiedenis, aardrijkskunde en natuuronderwijs en ook over het
muziek-, gymnastiek- en verkeersonderwijs. Op basis van het PPON-onderzoek kan Cito de
schommelingen in het niveau van het onderwijs volgen. Over de hele linie is er sprake van
stabilisering, maar op onderdelen binnen de vakgebieden is er soms sprake van vooruitgang
en soms van achteruitgang.
Overzicht 20 jaar
Cito heeft voor dit jaar een wetenschappelijke analyse op de planning staan van 20 jaar
PPON-onderzoek. Cito verwacht dat ook dit overzicht bijdraagt aan de discussie over de
doelstellingen en het te verwachten niveau van het onderwijs.
Noot voor redactie,