Ministerie van Economische Zaken


Ministerie van Economische Zaken

Datum: 23-4-2007


Van der Hoeven stelt ¬19,5 miljoen beschikbaar voor innovatie zeescheepsbouw


De Nederlandse bouwers van zeeschepen kunnen tot 20 procent van de kosten van vernieuwingen bij de bouw en verbouw van schepen gesubsidieerd krijgen.


Minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken stelt in 2007 ¬ 19,5 miljoen
beschikbaar voor de nieuwe Subsidieregeling Innovatieve Zeescheepsbouw (SIZ).
Voor de komende jaren is eenzelfde bedrag beschikbaar. Met de subsidie kan Nederlandse
scheepsbouw haar innovatieve voorsprong handhaven en vergroten en heeft zij een
betere positie voor het verwerven van orders. Van der Hoeven kondigde de regeling
aan tijdens een werkbezoek in Gorinchem.

De regeling is een uitwerking van het Europese beleid dat is gericht op een betere
efficiëntie en concurrentiepositie van scheepswerven in de Europese Unie. De scheepsbouw
onderscheidt zich van andere bedrijfstakken door korte productseries, de omvang,
waarde en complexiteit van de producten, en doordat prototypes van nieuwe schepen
meestal commercieel worden gebruikt. Onderzoek, ontwikkeling en vernieuwing zijn
daarom vaak direct gekoppeld aan orders, waardoor algemene innovatieregelingen
geen uitkomst bieden. Daarom komt er een aparte regeling voor de zeescheepsbouw.


Met de nieuwe regeling kan innovatie tijdens de bouw van een schip worden ondersteund.
Andere landen (Spanje, Duitsland, Frankrijk) hebben inmiddels vergelijkbare regelingen
opgezet.

Voor de nieuwe regeling komen Nederlandse scheepswerven in aanmerking met een
bouwlocatie in Nederland. Bij de bouw of verbouw van een zeeschip kan 20% subsidie
worden verleend voor het innovatieve deel van het te (ver)bouwen zeeschip. Subsidie
is ook mogelijk voor innovaties in het productieproces. Werven komen alleen in
aanmerking als ze het risico van technische of industriële mislukking lopen. Aanvragen
kunnen worden ingediend vanaf 14 mei 2007 bij de EVD, het EZ-agentschap voor internationaal
ondernemen en samenwerken, tel: 070 - 7788085, e-mail: siz@evd.nl.
De Nederlandse scheepsbouw richt zich op het bouwen van complexe schepen zoals
onder andere baggerschepen, `multipurpose´-schepen, megajachten, passagiersschepen,
visserijschepen, werkschepen en product- en chemicaliëntankers met een hoge toegevoegde
waarde. Deels gaat het om eenmalige schepen (`one offs´). Nederland loopt hiermee
voorop in Europa. Om deze positie in de toekomst te kunnen handhaven, zal in toenemende
mate geïnvesteerd moeten worden in onderzoek, ontwikkeling en vernieuwing.
De omzet van de Nederlandse scheepsbouw bedroeg in 2005 ¬2481 miljoen, geproduceerd
door 85 werven. Per jaar geven zij ongeveer ¬180 miljoen uit aan onderzoek, ontwikkeling
en vernieuwing. Nederlandse werven hebben een flink aandeel in verschillende nichemarkten,
uiteenlopend van 60 procent van de wereldmarkt voor baggerschepen tot 20 procent
van de wereldmarkt voor megajachten.

Meer informatie

Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51, telefoon
0800 - 8051, e-mail: ezinfo@postbus51.nl

Voor journalisten: Gerard Westerhof, persvoorlichter, telefoon (070) 379 7079,
e-mail: g.p.m.westerhof@minez.nl