NMa grote verschillen in tijdigheid rekeningen energiebedrijven
23-04-2007
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), is tevreden over het hoge
percentage rekeningen dat veel energieleveranciers en netbeheerders
inmiddels structureel tijdig weet te verzenden. Uit de scorecard over
het eerste kwartaal van 2007 blijkt echter ook dat het verschil tussen
de meerderheid en de achterblijvende bedrijven nog groot is.
Voor een goede marktwerking is het essentieel dat consumenten
vertrouwen kunnen hebben in tijdige en juiste afrekening door hun
energieleverancier. Daarom heeft de Directie Toezicht Energie (DTe)
van de NMa de lat voor tijdigheid van administratieve processen hoog
gelegd, namelijk op 98%. Veranderingen op ict-gebied hebben nog te
vaak negatieve gevolgen voor de service die afnemers ontvangen van hun
leverancier. Ook in deze periode hebben ict-ingrepen bij een aantal
bedrijven tot vertraging in de facturering geleid. NRE Energie was
door een systeemwijziging niet in staat betrouwbare scores op te
leveren. De NMa is van mening dat dit geen blijvend excuus is om onder
de norm te presteren en heeft afspraken gemaakt met de betreffende
bedrijven om de prestaties op orde te brengen.
Via Consuwijzer bereiken de NMa ook veel klachten over onjuiste
rekeningen. Een deel van de klachten betreft het gebruik van geschatte
meterstanden. De NMa zal zich blijven inzetten om netbeheerders,
leveranciers en afnemers op hun verantwoordelijkheid te wijzen om op
tijd werkelijke meterstanden aan te leveren bij switchen, verhuizen en
voor de jaarafrekening. Daarnaast heeft de NMa in een verkennend
onderzoek naar de correctheid van facturen geconstateerd dat het
berekenen en opstellen van een factuur een complex proces is waarin
makkelijk fouten kunnen worden gemaakt. De NMa zal blijven toezien op
de correctheid van facturen en is momenteel in overleg met de
energiesector om ervoor te zorgen dat consumenten ook zelf hun
rekening beter kunnen controleren.
Scorecard leverancier 1ste kwartaal
2007
Scorecard netbeheerder 1ste kwartaal
2007
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)