E-marketing
Themabijeenkomst: e-marketing van algemene boeken op 13 april: zeer
geslaagd.
Op 13 april organiseerde de Groep Algemene Uitgevers een bijzondere
thema bijeenkomst over e-marketing in het Barbizon Palace Hotel in
Amsterdam. Dat het thema leeft onder de GAU-leden werd snel duidelijk
met een grote inschrijving en navenante opkomst van circa 85 mensen.
Onder middagvoorzitterschap van Ria Derks (vz GAU) kwamen de volgende
sprekers aan het woord.
Patrick Schreuder (business development manager, PCM Algemene Boeken)
gaf een inzichtelijk verhaal over relevante ontwikkelingen en trends
in mediaconsumptie en mediabestedingen van ondernemingen, waarna hij
de aanwezigen een kijkje gunde in de internet keuken van een aantal
uitgeverijen van PCM, en ook de recente Buzzer campagne voor een
tweetal boeken toelichtte. Wie durft nog zeggen dat de boekenbranche
niet innovatief is!
Marco van Veen (directeur Checkit, search engine mediabureau) maakte
duidelijk dat je met een aantal relatief eenvoudige ingrepen in je
site, en in de teksten die daarop staan, de vindbaarheid voor de
Google crawlers sterk kunt vergroten.
Tot slot gaf Marc Borgers (director of strategy, Veritate Nederland)
een grote hoeveelheid direct toepasbare tips en ideeën om meer respons
te halen uit het internetcontact met je klant.
De actieve deelname in de zaal door vragen en discussies leverde voor
iedereen een extra meerwaarde op.
Enkele reacties: zeer nuttig; vaker doen; leuk om collegas te
ontmoeten; goed op boekenvak toegesneden; veel nieuwe dingen geleerd;
ik ga volgende week direct een paar dingen uitproberen.
Ria Derks kon dan ook concluderen dat de GAU met deze middag kennelijk
in een behoefte had voorzien en beloofde dat het niet bij een eenmalig
initiatief zou blijven.
---
Presentaties:
Patrick Schreuder (business development manager, PCM Algemene Boeken)
Marco van Veen (directeur Checkit, search engine mediabureau)
Marc Borgers (director of strategy, Veritate Nederland)
Nederlands Uitgeversverbond