Syntens


---

Limburgse MKB-bedrijven profiteren van kennis universiteit

Syntens (innovatienetwerk voor MKB ondernemers) en de Universiteit Maastricht werken samen bij het stimuleren van innovatie bij MKB-bedrijven. Dit doen ze, door Master studenten te koppelen aan Limburgse MKB-bedrijven die een marketingcheck willen laten uitvoeren. 23 Bedrijven deden mee aan dit traject, dat op 24 april wordt afgesloten met de eindpresentaties van de deelnemende ondernemers aan elkaar.

Doel van de samenwerking tussen Syntens en de Universiteit Maastricht (UM) is het beschikbaar stellen van de kennis binnen de universiteit aan het Limburgse MKB. Hiervoor is begin februari een traject opgezet, waarbij een internationale groep Master studenten âStrategic Marketingâ van de UM naar een concreet marketingvraagstuk bij Limburgse MKB-bedrijven kijken.

De insteek bij deze marketingcheck was zeer divers. Enerzijds vroegen ondernemers de studenten eens kritisch te kijken naar het huidige marketingbeleid, anderzijds wilde een ondernemer iets totaal anders gaan doen op een andere markt en vroeg hij zich af hoe hij dit neer moest zetten.

Eerste keer

Het is de eerste keer dat er een dergelijk traject met zoân grote omvang is opgezet. De groep deelnemers is samengesteld uit de bestaande relaties van zowel Syntens als de UM. Bij de bedrijven die Syntens heeft aangereikt, is eerder een Innovatie Actie Plan (IAP) opgesteld. Dit is een plan waarbij op de langere termijn actiepunten worden benoemd om de innovatie tot een succes te maken. Het laten uitwerken van een marketingvraagstuk is bij de deelnemende bedrijven als een van de actiepunten opgenomen in hun IAP. Dr. Piet Pauwels van de UM en Monique Allers en Benedict Persoon van Syntens hebben de bedrijven samen met de studenten begeleid bij het opstellen van het strategische marketingvraagstuk. Daarnaast heeft een aantal ondernemers, onder leiding van Syntens, een viertal bijeenkomsten gevolgd, met als doel met elkaar van gedachten te wisselen over de inhoud van het vraagstuk.

Veel belangstelling

Er bleek veel belangstelling te bestaan onder de benaderde bedrijven voor het laten onderzoeken van een marketingvraagstuk uit hun eigen organisatie. Marketing speelt blijkbaar nog steeds een grote rol bij het ondernemen. Onder meer de volgende bedrijven hebben aan de marketingcheck meegedaan:

Borgh Identity (Weert)

Zetra Transport (Sittard)

Martin Slangen transport (Simpelveld)

Pro/Future (Brunssum)

Renuda (Maastricht)

Calictus (Merselo)

Kusters Engineering (Venlo)

Oravision (Brunssum)

Roorda Fijnmechanica (Roermond)

Op het Veld (Belfeld)

NiboStone (Venlo)

Bikefitting (Beek)

Paydutch (Heerlen)

Eindbijeenkomst

Op 24 april presenteren de ondernemers aan elkaar het eindresultaat tijdens een eindbijeenkomst bij de UM. De ondernemers zijn uitermate positief over de trajecten. Er is met name veel aandacht besteed aan de borging van de kennis in de bedrijven zodra de studenten weg zijn. Veel ondernemers hebben de studenten ervaren als zeer professioneel en het voelde als âeen frisse wind door de organisatieâ.

Dit traject is nu met de eindpresentaties van de studenten afgesloten, maar Syntens en de UM gaan zeker een vervolgtraject opstarten.

Syntens

Syntens zet ondernemers aan tot succesvol innoveren, waarbij het gaat om vernieuwing van product, dienst, proces of organisatie. Dat gebeurt op basis van adviezen, voorlichtingsbijeenkomsten en doorverwijzing naar een netwerk van experts en kennisinstellingen. De -veelal kosteloze- activiteiten worden mogelijk gemaakt door het Ministerie van Economische Zaken.