---
Limburgse MKB-bedrijven profiteren van kennis universiteit
Syntens (innovatienetwerk voor MKB ondernemers) en de Universiteit
Maastricht werken samen bij het stimuleren van innovatie bij
MKB-bedrijven. Dit doen ze, door Master studenten te koppelen aan
Limburgse MKB-bedrijven die een marketingcheck willen laten uitvoeren.
23 Bedrijven deden mee aan dit traject, dat op 24 april wordt
afgesloten met de eindpresentaties van de deelnemende ondernemers aan
elkaar.
Doel van de samenwerking tussen Syntens en de Universiteit Maastricht
(UM) is het beschikbaar stellen van de kennis binnen de universiteit
aan het Limburgse MKB. Hiervoor is begin februari een traject opgezet,
waarbij een internationale groep Master studenten âStrategic
Marketingâ van de UM naar een concreet marketingvraagstuk bij
Limburgse MKB-bedrijven kijken.
De insteek bij deze marketingcheck was zeer divers. Enerzijds vroegen
ondernemers de studenten eens kritisch te kijken naar het huidige
marketingbeleid, anderzijds wilde een ondernemer iets totaal anders
gaan doen op een andere markt en vroeg hij zich af hoe hij dit neer
moest zetten.
Eerste keer
Het is de eerste keer dat er een dergelijk traject met zoân grote
omvang is opgezet. De groep deelnemers is samengesteld uit de
bestaande relaties van zowel Syntens als de UM. Bij de bedrijven die
Syntens heeft aangereikt, is eerder een Innovatie Actie Plan (IAP)
opgesteld. Dit is een plan waarbij op de langere termijn actiepunten
worden benoemd om de innovatie tot een succes te maken. Het laten
uitwerken van een marketingvraagstuk is bij de deelnemende bedrijven
als een van de actiepunten opgenomen in hun IAP. Dr. Piet Pauwels van
de UM en Monique Allers en Benedict Persoon van Syntens hebben de
bedrijven samen met de studenten begeleid bij het opstellen van het
strategische marketingvraagstuk. Daarnaast heeft een aantal
ondernemers, onder leiding van Syntens, een viertal bijeenkomsten
gevolgd, met als doel met elkaar van gedachten te wisselen over de
inhoud van het vraagstuk.
Veel belangstelling
Er bleek veel belangstelling te bestaan onder de benaderde bedrijven
voor het laten onderzoeken van een marketingvraagstuk uit hun eigen
organisatie. Marketing speelt blijkbaar nog steeds een grote rol bij
het ondernemen. Onder meer de volgende bedrijven hebben aan de
marketingcheck meegedaan:
Borgh Identity (Weert)
Zetra Transport (Sittard)
Martin Slangen transport (Simpelveld)
Pro/Future (Brunssum)
Renuda (Maastricht)
Calictus (Merselo)
Kusters Engineering (Venlo)
Oravision (Brunssum)
Roorda Fijnmechanica (Roermond)
Op het Veld (Belfeld)
NiboStone (Venlo)
Bikefitting (Beek)
Paydutch (Heerlen)
Eindbijeenkomst
Op 24 april presenteren de ondernemers aan elkaar het eindresultaat
tijdens een eindbijeenkomst bij de UM. De ondernemers zijn uitermate
positief over de trajecten. Er is met name veel aandacht besteed aan
de borging van de kennis in de bedrijven zodra de studenten weg zijn.
Veel ondernemers hebben de studenten ervaren als zeer professioneel en
het voelde als âeen frisse wind door de organisatieâ.
Dit traject is nu met de eindpresentaties van de studenten afgesloten,
maar Syntens en de UM gaan zeker een vervolgtraject opstarten.
Syntens
Syntens zet ondernemers aan tot succesvol innoveren, waarbij het gaat
om vernieuwing van product, dienst, proces of organisatie. Dat gebeurt
op basis van adviezen, voorlichtingsbijeenkomsten en doorverwijzing
naar een netwerk van experts en kennisinstellingen. De -veelal
kosteloze- activiteiten worden mogelijk gemaakt door het Ministerie
van Economische Zaken.
Syntens