AutoRai

Recordverkopen Mazda in boekjaar 2006

(4/23/2007)
Mazda Motor Corporation heeft in het eind maart afgesloten boekjaar 2006 wereldwijd iets meer dan 1,3 miljoen autoâs verkocht. Daarbij werden records gevestigd in zowel Amerika als Europa: sinds 1994 waren er in de Verenigde Staten van Amerika niet zoveel Mazdaâs verkocht, in Europa was dat sinds 1991. Tien landen* boekten absolute verkooprecords in de periode 1 april 2006 tot en met 31 maart 2007.

In het boekjaar 2006 (FY141) verkocht Mazda 1.301.581 eenheden, een stijging van 2,0 % ten opzichte van het boekjaar 2005, waarvoor met name de uitstekende verkopen van de Mazda3 (Axela in Japan) en Mazda5 (Premacy in Japan) verantwoordelijk waren.

In Noord-Amerika stegen de verkopen in de USA met 7,3 %, vergeleken met het vorige boekjaar, naar 280.589 eenheden, het beste resultaat in de afgelopen 12 jaar. Canada vestigde daarbij een absoluut record met 83.624 eenheden, een stijging van 4,2 % ten opzichte van 2005. Met 9.819 autoâs over het afgelopen boekjaar scoorde ook Mexico een uitstekend resultaat: vier keer zoveel als in het vorige boekjaar.

In vier landen in Europa werden ook absolute verkooprecords neergezet: Groot-Brittannië, Rusland, Spanje en Portugal. Ook andere belangrijke markten als Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk scoorden goed. In heel Europa behaalde Mazda het beste verkoopresultaat in de afgelopen 15 boekjaren: 301.167 eenheden, een stijging van 6,7 % vergeleken met boekjaar 2005.

Ook in Oceanië kende Mazda een record in de groei van de verkopen. Opnieuw bereikten de verkopen in Australië een record met 67.225 eenheden, een stijging van 2,7 %. Dat geldt ook voor Nieuw-Zeeland, dat eveneens de beste score ooit had met 6.351 verkochte eenheden, een stijging van 4,5 % ten opzichte van boekjaar 2005.

âWe hebben een uitstekend boekjaar 2006 achter de rug. We verkochten meer dan 1,3 miljoen modellen wereldwijd, vestigden records in tien landen en zagen de verkopen andermaal stijgen in zowel Noord-Amerika als Europaâ zegt Daniel T. Morris, Senior Managing Executive Officer van Mazda Motor Corporation, verantwoordelijk voor de Marketing, Sales en Customer Service Divisies.

âDeze resultaten zijn een beloning voor het hele Mazdateam en onze dealernetwerken wereldwijd. Ik ben bijzonder tevreden dat onze producten zo buitengewoon gewaardeerd worden door onze klantenâ aldus Morris.

âWe staan voor een uitdagende, wereldomvattende verkoopomgeving, maar zijn druk doende om via ons nieuwe Mazda Advancement Plan ons merk nog verder te verstevigen, waarbij we ons bijzonder inspannen om op alle vakgebieden de beste te zijn. We zijn er van overtuigd dat we ook in de toekomst onze klanten kunnen blijven voorzien van de kwalitatief hoogstaande producten en (after sales) services die ze vragen en ook verdienenâ besluit Morris.

Boekjaar 2006 (FY141) Verkopen per regio

Verkopen

Boekjaar 2006 vs 2005

Noord-Amerika (incl. Mexico)

380.002


+8,0%

Europa

301.167


+6,7%

Japan

260.610


-8,6%

China

129.128


-0,7%

Andere regioâs

230.674


+1,5%

Wereldwijd verkoop volume


1.301.581


+2,0%

_________________


* Groot-Brittannië, Spanje, Rusland, Portugal, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, Venezuela, Ecuador en Marokko.