Ondernemers lopen niet warm voor Second Life
p e r s b e r i c h t
Eindhoven, 23 april 2007
Onderzoek BDO naar Second Life:
Hoewel de voorbije maanden een reeks van bedrijven hun nieuwe, virtuele kantoor openden in
Second Life, loopt ondernemend Nederland nog niet warm voor het entrepreneurschap in de
virtuele wereld. Uit onderzoek dat BDO CampsObers Accountants & Adviseurs heeft
uitgevoerd onder 126 ondernemers blijkt dat slechts 56 % bekend is met Second Life. Van
hen heeft 90 % op dit moment geen concrete plannen voor activiteiten op Second Life.
Volgens Paul Lekkerkerker, hoofd Marketing, Communicatie en Sales van BDO, is de uitkomst
van het onderzoek begrijpelijk. 'Second Life, of eigenlijk virtuele werelden in het
algemeen, bevinden zich momenteel in de fase van het internet begin jaren negentig. Veel
activiteiten hebben het karakter van experimenten. Dat betekent overigens niet dat
virtuele werelden geen toekomst hebben. Dat hebben ze absoluut, maar op dit moment zijn
de mogelijkheden nog lang niet uitgekristalliseerd.'
Nieuwsgierig
Het onderzoek van BDO liet tevens zien dat slechts 4 % van de ondernemers Second Life op
frequente basis bezoekt. Daartegenover heeft 81 % van de ondervraagden zich nog nooit in
de virtuele wereld begeven, terwijl 15 % liet weten het bij één bezoek te
hebben gelaten. 'Voor veel ondernemers is nog niet exact duidelijk wat ze nou precies met
Second Life aanmoeten', stelt Lekkerkerker. Volgens hem is er sprake van het principe seen
it, been there. 'Dat geldt voor veel bezoekers van Second Life. Ze kijken
één keer rond uit nieuwsgierigheid om vervolgens, voorlopig althans, niet
meer terug te keren.'
Koopbare producten
Onderzoek wees verder uit dat van de ondernemers die bekend zijn met Second Life 68 %
aangeeft de virtuele wereld als hype te zien. Slechts 17 % ziet Second Life als belofte
voor de toekomst; 15 % heeft hierover geen mening. Opvallend is wel dat 34 % van de
ondernemers die Second Life kennen, aangeven dat de bewoners van de virtuele wereld
behoefte hebben aan koopbare producten en diensten. Het meest genoemd door de ondernemers
worden: amusement, entertainment, retailproducten en virtuele gadgets om het verblijf in
Second Life meer kleur te geven. Desondanks heeft slechts 2 % op dit moment concrete
plannen om een virtueel kantoor, winkel of bedrijf te openen.
BDO CampsObers Accountants & Adviseurs verleent in Nederland vanuit ruim 30
vestigingen en 2.000 professionals diensten op het gebied van accountancy,
belastingadvies en consultancy. BDO richt zich met name op het Nederlandse middenbedrijf
en is sterk in de advisering aan groeiende ondernemingen. BDO maakt deel uit van BDO
International, een wereldwijd netwerk van zelfstandige en onafhankelijke organisaties die
onder de merknaam BDO actief zijn op het gebied van de zakelijke dienstverlening.
Noot voor de redactie (