Persbericht
Sterke daling verkeersdoden stagneert
Huizen,
Het rappe tempo waarin de daling van het aantal verkeersdoden van de
afgelopen jaren zich voltrok, is in 2006 gestagneerd. Veilig Verkeer
Nederland vindt het daarom noodzakelijk dat er een tandje extra wordt
bijgezet om de trend van de afgelopen jaren te kunnen voorzetten,
alsmede om het streefcijfer van de Minister van Verkeer en Waterstaat
niet meer dan 750 doden en 17.000 ziekenhuisgewonden in 2010 te
realiseren. In 2005 was er nog sprake van een daling van 7% ten
opzichte van 2004 (817 verkeersdoden), in 2006 is daling ten opzicht
van een jaar eerder slechts 0,8% (811 verkeersdoden).
Verkeersonveiligheid kost ons land maar liefst 12 miljard euro per
jaar.
Kinderen en ouderen betalen te hoge prijs
Veilig Verkeer Nederland vindt de fractionele daling positief, maar
stelt vast dat kwetsbare verkeersdeelnemers - dit is de som van
ouderen, jongeren, fietsers en voetgangers - opnieuw onvoldoende
hebben geprofiteerd van de lagere aantallen verkeersdoden. En zonder
dat het expliciet wordt vermeld, lijkt de veiligheidswinst vooral ten
goede te komen aan de auto-inzittenden. De auto wordt veiliger, maar
dat gaat ten koste van de onbeschermde verkeersdeelnemers. Dit ondanks
dat ouderen en kinderen steeds minder zelfstandig aan het verkeer
deelnemen of thuis blijven.
De positie van jongeren en kinderen in het verkeer is opnieuw
buitengewoon slecht. Er was weer sprake van een stijging onder
kinderen jonger dan 12 jaar van 19 naar 21 doden. Daarnaast was er een
forse stijging onder jongeren in de leeftijd 12-15 jaar van 16 naar 25
doden. Waarschijnlijk zijn veel van deze jongeren als fietser
omgekomen. Erg zorgwekkend zijn de ongevallen waarbij tegen een
stilstaand object (enkelvoudige ongevallen) is gebotst. Het betreft
34% van het totale aantal doden. Voor de leeftijdsgroep 18-24 is dit
bijna 60%. Onder de ouderen van 65+ is er een stijging van +8% en bij
80+ zelfs een toename van +18%. Het steeds drukker wordende verkeer
laat minder ruimte voor de kwetsbaren in het verkeer. Ouderen kunnen
zich onvoldoende zelfstandig handhaven.
Maak de wijk levensloop bestendig
Meer extra inspanningen zijn dan ook nodig om de bovengenoemde
ontwikkelingen te keren. Zoals meer praktijklessen en examens op
basis- en voortgezet onderwijs. Verkeersveiligheid is een
randvoorwaarde voor de leefbaarheid van een buurt of wijk. De
maximumsnelheid in een 'levensloop bestendige' buurt of wijk is 30 km
per uur of lager, er zijn veilige routes van en naar scholen, buurt-
en winkelcentra, haltes van het openbaar vervoer zijn veilig
bereikbaar, er zijn bankjes voor ouderen om uit te rusten en er is
ruimte voor kinderen om te spelen. Dit draagt bij aan de gezondheid en
welzijn van alle buurtbewoners.
Bij de alcoholongevallen blijken vooral gevaarlijk voor passagiers en
botspartners. Van de 40 alcoholdoden was 1/3 de dronken bestuurder
zelf en 2/3 passagier of een andere weggebruiker. Om de
alcoholongevallen aan te pakken is een snelle invoering van het
alcoholslot noodzakelijk. Uit de cijfers blijkt dat de dode hoek
spiegel niet werkt: 26 doden, waarvan 19 fietsers (was 16 doden in
2005, waarvan 15 fietsers). Er zijn structurele, nationale en in
EU-verband, oplossingen nodig, zoals absolute scheiding van
verkeersstromen en aandacht voor nachtdistributie en alternatieve
vormen van goederentransport. Er dient nog meer een scheiding te
worden gemaakt van zwaar verkeer en fietsers, daarbij zijn betere
oversteekvoorzieningen voor voetgangers onontbeerlijk. Tevens blijft
het intensiveren van snelheidsbeheersing nodig, zowel binnen de kom
als op de gevaarlijke 50/60/80 km/u wegen en dient het aantal veilige
30 km/u gebieden binnen de kom en 60 km/u gebieden buiten de kom te
worden vergroot.
---
---
------
Noot voor de redactie,
Veilig Verkeer Nederland