Vereniging Milieudefensie
Banken moeten klimaatschade investeringen verlagen
11.000 klanten vragen hun bank om klimaatactie
Amsterdam, 23 april 2007 - Bijna 11.000 klanten van de vier grote
Nederlandse banken vragen hun bank om klimaatvriendelijk te worden en
overwegen zelfs om over te stappen naar een meer klimaatvriendelijke
bank. Een aantal banken heeft in de afgelopen maanden al besloten om
haar bedrijfsvoering klimaatneutraal te maken of haar klanten speciale
klimaatproducten aan te bieden. Milieudefensie roept de banken op om
naar haar klanten te luisteren en na deze eerste, laagdrempelige
maatregelen ook de klimaatschade van haar investeringen en leningen
structureel te verlagen.
In een half jaar tijd hebben al bijna 11.000 klanten van ABN Amro,
Fortis, ING, Postbank en Rabobank aangegeven dat ze willen dat hun
bank klimaatvriendelijk wordt. Uit een enquête van Milieudefensie
blijkt dat driekwart van deze mensen zelfs naar een andere, meer
klimaatvriendelijke bank wil overstappen indien hun bank geen
duidelijke klimaatstappen onderneemt.
De vier grootste banken van Nederland - Rabo, ING/Postbank, ABN en
Fortis - beheren samen ruim 2.700 miljard euro. 'Banken kunnen hun
enorme invloed op het klimaatprobleem positief inzetten door veel meer
te investeren in duurzame energie en klimaatvriendelijke sectoren.
Doen ze dat niet, dan zullen ze merken dat klanten daar hun
consequenties uit zullen trekken,' aldus Donald Pols, campagneleider
Klimaat en Energie van Milieudefensie.
Wat: Overhandigen 11.000 klimaatoproepen aan Arnaud Cohen Stuart van
de Corporate Responsibility & Sustainable Development van ING Group.
Wanneer: Dinsdag 24 april 2007 om 10.00 uur.
Waar: ING-aandeelhoudersvergadering in Convention Factory, Czaar
Peterstraat 213, 1018 PL Amsterdam
Beeld: Overhandigen handtekeningen bij groot opblaasbaar spaarvarken
van 4 meter breed en 5 meter hoog met tekst 'Spaar het klimaat'.
Met de campagne `Banken: spaar het klimaat!' roept Milieudefensie de
banken op om hun bedrijfsvoering klimaatneutraal te maken,
klimaatproducten voor klanten te ontwikkelen en klimaatvriendelijk te
investeren.Deze campagne is onderdeel van de HIER klimaatcampagne,
waarin meer dan 40 maatschappelijke organisaties participeren.
De 11.000 klimaatoproepen worden aan ING overhandigd omdat zij het
grootste aantal particuliere rekeninghouders telt en bovendien als
eerste haar aandeelhoudersvergadering organiseert.