Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Persuitnodiging:

Eurlings en Cramer brengen bezoek aan Randstad

Persbericht 19 april 2007

Persuitnodiging: Eurlings en Cramer brengen bezoek aan Randstad Maandag 23 april brengen minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat en minister Cramer van VROM een bezoek aan de Randstad. Dit bezoek is bedoeld om inzicht te krijgen in de uitdagingen die er liggen voor de Randstad en om een beeld te vormen van hoe bewonersorganisaties en burgers omgaan met deze uitdagingen.

Het Urgentieprogramma Randstad (UPR) wordt in de honderd dagen conform het Coalitieakkoord vorm gegeven. Dit werkbezoek op maandagmiddag 23 april aan delen van de Randstad maakt onderdeel uit van deze honderd dagen. Tijdens het bezoek worden beide bewindslieden op de hoogte gebracht door verschillende bestuurders over diverse projecten van de Noordvleugel en wordt gesproken met vertegenwoordigers van bewonersgroepen en maatschappelijke organisaties. Pers krijgt op verschillende momenten de gelegenheid om vragen te stellen. Persmomenten

14.00 uur Almere Pampus
Jan-Jaap de Graeff algemeen directeur stichting Natuurmonumenten vertelt namens stichting Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en ANWB over de visie die door provincies en deze partijen is opgesteld over het IJmeer en de IJmeer-verbinding. Adres: Oostvaardersdijk bij entree fietspad (A6, afrit 2, N701 pampusweg deze gaat over in de Oostvaardersdijk)

14.50 uur Bezoek aan A10 oost
Uitleg door Lex Scholten, wethouder Verkeer en Vervoer van Diemen vertelt het feitelijke verhaal van de verbreding van de wegen in het zogenaamde locatiespecifieke alternatief. Vertegenwoordigers van het comité A1 A10 beter opgelost geven uitleg over gevolgen van verbreding A10-oost. Adres: Hel voorlandpad, Stadsdeel Amsterdam -Oost watergraafsmeer Parkeerplaats bij fietsbrug, naast sportvelden (afslag Diemen)

16.25 uur Bezoek aan A9 door Amstelveen
Vertegenwoordigers van bewonersorganisaties geven hun perspectief aan de hand van een fototentoonstelling in de kerk naast het viaduct. Adres: Amsterdamseweg 20, Amstelveen

17.45 uur Afsluitende informele borrel met bestuurders en maatschappelijke organisaties bij Slavenburg bouwbedrijf in WTC Ministers geven hun ervaringen over het werkbezoek, gaan kort in op Urgentieprogramma Randstad en reiken Noordvleugelboek uit aan geïnterviewde bewoner van de Noordvleugel in aanwezigheid van vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en bestuurders waarmee de ministers nu en in de toekomst nog te maken krijgen. Adres: Slavenburg bouw toren, WTC toren H, Zuidplein 210, Amsterdam Meer informatie

Bijlage volledige programma werkbezoek 23 april:

PROGRAMMA weRkbezOek 23 APRil

12.30 uur Vertrek vanaf Ministerie van Verkeer en waterstaat 14.00 uur ezoek Almere Pampus uitleg over iJmeervisie door Jan Jaap de Graeff, b
algemeen directeur Natuurmonumenten.
14.50 uur ezoek Diemen-zuid, uitleg door bewonersorganisatie `Comitee A1- b
A10 beter opgelost' over gevolgen van verbreding van de A10-oost. 15.30 uur Gesprek met vertegenwoordigers bewonersorganisaties `Aktie

Gezondheid Gaasperdammerweg' en `Platform A6-A9 tegen Gaasperdammerweg' in het Planetarium.
16.30 uur ezoek Amstelveen, rondleiding door kerk waar bewoners een foto- b
tentoonstelling hebben georganiseerd over verbreding van de A9 bij Amstelveen.
17.15 uur ezoek aan zuidas, Amsterdam, toelichting op dit project door Maarten b
van Poelgeest wethouder Ruimtelijke Ordening van Amsterdam en Jan Stoutenbeek, directeur zuidas.
17.45 uur nformele afsluiting bij Slavenburg's bouwbedrijven (wTC, Amsterdam) i
en uitreiking van het Noordvleugelboek.

Urgentieprogramma Randstad 2

iNTRODUCTie

Honderd dagen
Het Urgentieprogramma Randstad wordt in de eerste honderd dagen van het nieuwe kabinet ingevuld. in die honderd dagen zoekt het kabinet nadrukkelijk de dialoog met burgers. Daarom brengt de projectminister Urgentieprogramma Randstad, Camiel eurlings van Verkeer en waterstaat, een reeks oriënterende werkbezoeken om de mening van de bewoners van de Randstad te horen. behalve het bezoek vandaag aan de Noordvleugel, volgt op 8 mei een bezoek aan de zuidvleugel en de haven van Rotterdam. Op 9 mei zijn dan de Amsterdamse haven en mainport Schiphol aan de beurt. Dialoog met burgers
De reeks bezoeken is bedoeld om inzicht te krijgen in de uitdagingen die er liggen voor de Randstad en om een beeld te vormen van hoe bewonersorganisaties en burgers omgaan met deze uitdagingen. Dit beeld wordt vervolgens getoetst bij belangenorganisaties, bedrijfsleven en bestuurders en voor de zomer zal het Urgentieprogramma Randstad vorm krijgen. Dit programma is bedoeld om samen af te spreken hoe we gaan door- pakken, zodat er een duurzame Randstad ontstaat die bereikbaar is, waar je goed kunt wonen en werken en die internationaal kan concurreren. Werkbezoek Noordvleugel Randstad
in dit bezoek aan de Noordvleugel concentreren we ons op de bereikbaarheid van de Randstad via het openbaar vervoer en over de weg én het streven naar een aangenaam woon-, werk- en leefklimaat in de toekomst.
we rijden met de bus vanaf Den Haag, via Utrecht naar Almere. Hierna bezoeken we drie locaties van de planstudie Schiphol ­ Amsterdam ­ Almere. we sluiten het bezoek af in zuidas Amsterdam. Onderweg vertellen verschillende bestuurders het verhaal over de projecten in de Noordvleugel.

Urgentieprogramma Randstad 3

Bereikbaarheid
Voor het openbaar vervoer is de belangrijkste opgave om een netwerk te ontwikkelen dat past bij het metropolitane karakter van de regio. Dit hangt samen met de grote ruimtelijke ontwikkelingen in de regio, zoals de verdere ontwikkeling van Schiphol en Amsterdam en omgeving en de groei van Almere (Pampus en Hout). Hierdoor zal het aantal OV-reizigers op de corridor tussen Schiphol en lelystad op de langere termijn verder toenemen. Voor de langere termijn gaat het naast vervoer per trein ook om vormen van regionaal OV, zoals metro en bus. Om alle mogelijkheden op het gebied van OV te onderzoeken, wordt door het ministerie van Verkeer en waterstaat, samen met de regio, Prorail en NS, de planstudie Schiphol ­ Amsterdam ­ Almere ­ lelystad uitgevoerd. Het verkeersplein Nederland (rondom Utrecht) vormt een belangrijke schakel in het netwerk van wegen (A2, A4, A12, A9, A10 en A27) die de Randstad bereikbaar maken. Ook de verbinding Schiphol ­ Amsterdam ­ Almere is zo'n hoofdslagader voor het autoverkeer. Voor zowel het wegennetwerk rondom Utrecht als de verbinding Schiphol ­ Amsterdam ­ Almere worden door Rijkswaterstaat planstudies uitgevoerd om de bereikbaarheid in de toekomst beter te maken.
Woon-, werk- en leefklimaat
in de Noordvleugel zijn, vanaf nu tot 2030, 220.000 nieuwe woningen nodig. in de Amsterdamse regio moeten circa 150.00 woningen komen, waarvan 45.000 in Almere. Utrecht probeert 69.000 woningen te realiseren, waarvan al zo'n 15.000 in Almere gaan komen. Almere zal dan met 60.000 woningen gaan groeien. De uitdaging is om deze groei te combineren met een duurzaam en aangenaam woon-, werk- en leefklimaat voor de bewoners van de regio. Daarom wordt hard gewerkt aan het behoud van de Nationale landschappen, zoals het Groene Hart, en aan het ontwikkelen van visies, zoals de iJmeervisie die is gemaakt door Natuurmonumenten, ANwb, Staatsbosbeheer, ministerie van Verkeer en waterstaat, Noord-Holland, Flevoland, Amsterdam en Almere.

Urgentieprogramma Randstad 4

VeRSTeDeliJkiNG UTReCHT
Wat speelt er
Utrecht zoekt een balans tussen meer woningen en behoud van het Groene Hart en de Nationale landschappen.
Wat is besloten
Utrecht heeft plek gevonden voor 50.000 woningen, inclusief 15.000 woningen die in Almere gebouwd gaan worden.
Wat is nog in discussie
Men zoekt nog ruimte voor 15-20.000 woningen.

Urgentieprogramma Randstad 5

VeRkeNNiNG UTReCHT

Wat speelt er
Via het verkeersknooppunt Utrecht reizen treinreizigers en automobilisten verder door Nederland. De toename van het aantal inwoners in Almere, Haarlemmermeer en Utrecht heeft grote gevolgen voor de bereikbaarheid van Utrecht. Wat is besloten
Utrecht heeft samen met de verschillende overheden een bestuursovereenkomst gesloten. Het gaat om de bereikbaarheid over de weg, met het openbaar vervoer en de fiets, waarbij is gekeken naar de samenhang met het verstedelijkingsvraagstuk. Wat is nog in discussie
De bestuursovereenkomst wordt uitgewerkt in een plan van aanpak dat binnenkort in een bestuurlijk overleg met de minister van Verkeer en waterstaat wordt vastgesteld.

Urgentieprogramma Randstad 6

AlMeRe

Wat speelt er
Almere heeft diverse ontwikkelingslocaties aan de oost- en westkant van de stad. in de periode van 2010 tot 2030 kan Almere gaan groeien met 60.000 woningen. Dit betekent bijna een verdubbeling van het aantal inwoners. Wat is besloten
Rijk en regio zien de groei van Almere als een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Gemeente en Rijk hebben de ambitie om Almere verder tot ontwikkeling te brengen, zodat een vitale en duurzame stad ontstaat.

Urgentieprogramma Randstad 7

Wat is nog in discussie
Hoe zorg je er voor dat het sterk groeiende Almere bereikbaar blijft met zowel de auto als het openbaar vervoer.

Urgentieprogramma Randstad

A10-OOST lANGS DieMeN

Wat speelt er
De verbreding van de A10-oost van 2x3 naar 2x4 rijstroken leidt lokaal tot weerstand omdat dit ten koste gaat van de breedte van de groenstrook langs de snelweg. Verder geven bewoners aan al veel hinder te ondervinden van geluidsoverlast en slechte luchtkwaliteit. De bewoners hebben zich verenigd in het `Comitee A1-A10 beter opgelost'. Wat is besloten
De A10-oost wordt als onderdeel van de planstudie Schiphol ­ Amsterdam ­ Almere verbreed.

De huidige situatie. De A10-oost heeft op dit moment 2x3 rijstroken en vormt de grens tussen Diemen (op de voorgrond) en stadsdeel Amsterdam-Oost/Watergraafsmeer (op de achtergrond).

Urgentieprogramma Randstad

Wat is nog in discussie
De gemeenten Amsterdam en Diemen hebben in een gemeenschappelijke verklaring laten weten niet tegen verbreding te zijn mits de A10-oost goed wordt ingepast, het liefst met een lichte overkapping.

De mogelijke situatie na verbreding. De geluidsschermen zijn verhoogd. Hierbij is ook de nieuwe Sciencepark ontsluitingsweg weergegeven.

Urgentieprogramma Randstad 10

GAASPeRDAMMeRweG A9 DOOR AMSTeRDAM-zUiDOOST

Wat speelt er
in studie is een verbreding van de A9 van 2x2 plus spitsstroken naar 2x4 rijstroken plus wisselstrook. Dat leidt in Amsterdam-zuidoost tot veel weerstand, omdat de bewoners nu al veel hinder ondervinden van geluidsoverlast en slechte luchtkwaliteit. De belangenorganisaties `Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg' en `Platform A6-A9 tegen Gaasperdammerweg' voeren actie tegen het verbreden van de weg. Wat is besloten
Het zogenaamde verbindingsalternatief (doortrekken van de A9 langs het Naardermeer) is reeds afgevallen. Het kabinet heeft besloten om van het Stroomlijn-alternatief de bovengrondse varianten te laten vervallen. er is nog geen besluit genomen over de verbreding van de A9 als onderdeel van de planstudie Schiphol ­ Amsterdam ­ Almere. De huidige situatie. De A heeft op dit moment 2x2 rijstroken en loopt diagonaal door Amsterdam-Zuidoost.

Urgentieprogramma Randstad 11

Wat is nog in discussie
er zijn verschillende manieren voor inpassen van de weg in de stedelijke omgeving, zoals een `holle dijk' (overkapping van de weg) of de zogenaamde `kamelenvariant'. Hierbij wordt de A9 maar slechts ten dele verdiept aangelegd. Ter hoogte van de Gooiseweg blijft de weg op het huidige niveau boven maaiveld liggen. Ten oosten en westen daarvan wordt de weg wel verdiept aangelegd. Over een lengte van

zo'n 2,5 km wordt de weg voorzien van een tunneldak. Het verdiepte deel (de tunnel) loopt van de spoorlijn Amsterdam ­ Utrecht tot het bijlmerpark. Naast deze tunnel kan stedelijke bebouwing worden gerealiseerd.

De `Kameelvariant'.

Urgentieprogramma Randstad 12

A9 DOOR AMSTelVeeN

Wat speelt er
in studie is een verbreding van de A9 van 2x3 rijstroken naar 2x4 rijstroken. Ter hoogte van Amstelveen vraagt dat om een goede inpassing.
Wat is besloten
er is nog geen besluit genomen om de A9 als onderdeel van de planstudie Schiphol ­ Amsterdam ­ Almere te verbreden. Het kabinet heeft besloten om, op basis van de tussenresultaten van de Planstudie, van het Stroomlijn-alternatief de bovengrondse varianten te laten vervallen. Ook worden varianten onderzocht waarbij de A9 door Amstelveen wordt voorzien van een overkapping.

De huidige situatie ter hoogte van de oude dorpskern van Amstelveen.

Urgentieprogramma Randstad 13

Wat is nog in discussie
in studie zijn een `holle dijk' (overkapping van de weg), een halfverdiept gelegen tunnel en een verdiept (dus onder het maaiveld) gelegen tunnel. bij die laatste variant verdwijnt de barrière die de A9 op dit moment vormt tussen het noordelijk en het zuidelijke deel van Amstelveen en is de meeste nieuwbouw mogelijk (tot 3000 woningen).

Als voor uitbreiding van de A wordt gekozen, kan dat er zo uit zien.

Urgentieprogramma Randstad 14

zUiDAS

Wat speelt er
zuidas wordt het nieuwe centrum met moderne kantoren, winkels en woningen in Amsterdam. zuidas ligt in het zuiden van de stad, tussen de Amstel en de Schinkel. De A10 en de spoorlijn lopen nu nog dwars door het gebied en snijden het in tweeën. Deze barrière verdwijnt omdat de infrastructuur in de toekomst in tunnels komt te liggen. boven de grond ontstaat het nieuwe centrum, met als kloppend hart het station en de kantoren van het wTC en het zuidplein.
Wat is besloten
er is besloten tot het oprichten van Amsterdam zuidas Onderneming i.o.

Zuidas huidige situatie.

Urgentieprogramma Randstad 15

Wat is nog in discussie
Op welke wijze kan er worden overgegaan van een onderneming in oprichting tot een daadwerkelijke onderneming?

Artist impression Zuidas.

Urgentieprogramma Randstad 16

Uitgave
Urgentieprogramma Randstad
Ministerie van Verkeer en waterstaat
Tekst
Ministerie van Verkeer en waterstaat
Ricardo buitinga, balans Communicatie
Concept en Ontwerp
VormVijf, Den Haag
Druk
Ando bv, Den Haag
© april 2007

---- --
Aanmelden

Media die bij één of meerdere persmomenten aanwezig willen zijn, worden verzocht zich aan te melden bij Annette Kraft van Ermel: 070-3517117 of annette.kraft.van.ermel@minvenw.nl Mededeling aan redacties (