Technische Universiteit Delft
Luchtverkeersleiding
door M&C
Promotie van dhr. L.J.P. Speijker: "Risk based decision support for
new air traffic operations with reduced aircraft separation"
23 april 2007 | 15:00 uur
plaats: Aula TU Delft
De heer ir. L.J.P. Speijker | wiskundig ingenieur, Nederland
promotor | Prof.dr. R.M. Cooke (EWI)
Risk based decision support for new air traffic operations with
reduced aircraft separation
Door de toename van het luchtverkeer staat het luchtvaartsysteem onder
druk om meer vliegtuigen af te handelen. De verscheidenheid aan
risico's impliceert een sterke behoefte aan nieuwe en innovatieve
methodieken voor het beoordelen van de veiligheidsimplicaties van
nieuw voorgestelde operationele concepten en systemen ter vergroting
van de capaciteit. Voor invoering van nieuwe vliegprocedures zal
aangetoond moeten worden dat het botsingsrisico tussen vliegtuigen
en/of het risico op ongevallen door tipwervels achter vliegtuigen niet
vermeerderd. Ter ondersteuning van de besluitvorming is de
voorgestelde onderzoeksaanpak gebaseerd op risicoanalyses. Meerdere
fundamentele vragen dienen beantwoord te worden:
* Wat is het veiligheidsniveau van de huidige vliegprocedures in de
vliegveldomgeving?
* Zijn de huidige vliegtuig separatieafstanden mogelijk te
conservatief?
* Kunnen de huidige vliegtuig separatieafstanden veilig verkleind
worden?
* Wat zijn de veiligheidseisen voor de invoering van nieuwe
vliegprocedures en systemen?
Voor het beantwoorden van deze vragen worden nieuwe veiligheidsanalyse
modellen en veiligheidsnormen ontwikkeld en toegepast. Er wordt
aangetoond dat de huidige vliegtuig tipwervel separatieafstanden, die
gebaseerd zijn op het vliegtuiggewicht, daadwerkelijk vaak te
conservatief zijn. Ook wordt aangetoond dat nieuwe geavanceerde
doorstart procedures, die rekening houden met het specifieke
banenstelsel van vliegvelden, kunnen leiden tot een veilige
capaciteitsvergroting van vliegvelden. De resultaten van de
veiligheidsanalyses van het risico op ongevallen door tipwervels
worden gebruikt voor ontwerp van de ATC-Wake en I-Wake operationele
concepten en systemen. De resultaten van de botsingsrisico analyses
worden door de Nederlandse Luchtvaart Autoriteit en de
Luchtverkeersleiding gebruikt, en zijn tevens succesvol ingebracht bij
de International Civil Aviation Organization (ICAO).
Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU
Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de
digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft.
Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende
promotie in de Repository te vinden zijn.
Laatst gewijzigd: 04 april 2007