Technische Universiteit Delft

Luchtverkeersleiding
door M&C

Promotie van dhr. L.J.P. Speijker: "Risk based decision support for new air traffic operations with reduced aircraft separation"

23 april 2007 | 15:00 uur
plaats: Aula TU Delft

De heer ir. L.J.P. Speijker | wiskundig ingenieur, Nederland promotor | Prof.dr. R.M. Cooke (EWI)

Risk based decision support for new air traffic operations with reduced aircraft separation
Door de toename van het luchtverkeer staat het luchtvaartsysteem onder druk om meer vliegtuigen af te handelen. De verscheidenheid aan risico's impliceert een sterke behoefte aan nieuwe en innovatieve methodieken voor het beoordelen van de veiligheidsimplicaties van nieuw voorgestelde operationele concepten en systemen ter vergroting van de capaciteit. Voor invoering van nieuwe vliegprocedures zal aangetoond moeten worden dat het botsingsrisico tussen vliegtuigen en/of het risico op ongevallen door tipwervels achter vliegtuigen niet vermeerderd. Ter ondersteuning van de besluitvorming is de voorgestelde onderzoeksaanpak gebaseerd op risicoanalyses. Meerdere fundamentele vragen dienen beantwoord te worden:
* Wat is het veiligheidsniveau van de huidige vliegprocedures in de vliegveldomgeving?

* Zijn de huidige vliegtuig separatieafstanden mogelijk te conservatief?

* Kunnen de huidige vliegtuig separatieafstanden veilig verkleind worden?

* Wat zijn de veiligheidseisen voor de invoering van nieuwe vliegprocedures en systemen?

Voor het beantwoorden van deze vragen worden nieuwe veiligheidsanalyse modellen en veiligheidsnormen ontwikkeld en toegepast. Er wordt aangetoond dat de huidige vliegtuig tipwervel separatieafstanden, die gebaseerd zijn op het vliegtuiggewicht, daadwerkelijk vaak te conservatief zijn. Ook wordt aangetoond dat nieuwe geavanceerde doorstart procedures, die rekening houden met het specifieke banenstelsel van vliegvelden, kunnen leiden tot een veilige capaciteitsvergroting van vliegvelden. De resultaten van de veiligheidsanalyses van het risico op ongevallen door tipwervels worden gebruikt voor ontwerp van de ATC-Wake en I-Wake operationele concepten en systemen. De resultaten van de botsingsrisico analyses worden door de Nederlandse Luchtvaart Autoriteit en de Luchtverkeersleiding gebruikt, en zijn tevens succesvol ingebracht bij de International Civil Aviation Organization (ICAO).

Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft. Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende promotie in de Repository te vinden zijn.

Laatst gewijzigd: 04 april 2007