Start van de GEN-werken op de lijn Brussel Nijvel
20/03/2007
De Raad van State heeft deze vrijdag het laatste bezwaarschrift van
een buurtbewoner met betrekking tot de spoorlijn Brussel - Nijvel
verworpen. De werken voor de aanleg van het Gewestelijk ExpresNet op
deze lijn kunnen bijgevolg van start gaan. De voorbereidende fase van
deze werken zal beginnen vanaf 23 april tussen Waterloo Zuid en
Eigenbrakel Noord.
Einde van de procedures
Het laatste bezwaarschrift van een bewoner tegen de stedenbouwkundige
vergunning, verleend door het Waalse Gewest om de spoorlijn Brussel
Nijvel op vier sporen te brengen, is definitief verworpen door de Raad
van State. De verwerping van dit beroep tot opschorting laat Infrabel
toe om de werken zo spoedig mogelijk aan te vatten.
In de loop van de volgende dagen zal Infrabel de aannemer vragen om
deze werken te beginnen. Overeenkomstig de wettelijke termijnen zullen
de werken starten op 23 april tussen Waterloo Zuid en Eigenbrakel
Noord.
Eerste werken
De werken die op 23 april zullen starten, strekken zich uit over een
afstand van 3,3 km en omvatten :
- de gedeeltelijke bouw van het nieuwe spoorwegplatform (viaducten,
groene muren, draagplaten en geluidsmuren)
- het vervangen of de renovatie van drie bruggen
- het vervangen van twee onderdoorgangen onder de sporen
- de realisatie van een overdekte parking met 3 verdiepingen in het
station Eigenbrakel
- de eerste fase van de realisatie van een overdekte sleuf in het
station Eigenbrakel
Modernisering van de volledige spoorlijn
De werken die op 23 april starten zijn slechts een onderdeel van een
groot project waarmee Infrabel de modernisering en verhoging van de
capaciteit van de spoorlijn 124 Brussel Nijvel beoogt. Het toevoegen
van twee nieuwe sporen over een afstand van 23 km tussen Ukkel en
Nijvel maakt de gelijktijdige doorrit van GEN-treinen en rechtstreekse
treinen mogelijk. De maximumsnelheid zal er worden verhoogd van 120
km/u tot 160 km/u.
Op de lijn Brussel Nijvel worden de stations en stopplaatsen van
Linkebeek, Holleken, Sint-Genesius-Rode, De Hoek, Waterloo,
Eigenbrakel, Lillois en Nijvel gemoderniseerd. Het betreft de
verhoging en uitrusting van de perrons alsook de verbetering van de
toegankelijkheid voor personen met beperkte mobiliteit. Het station
Nijvel moet worden heringericht om als eindstation van de GEN-lijn te
dienen en dit dankzij twee nieuwe doodlopende sporen.
Bovendien zullen twee nieuwe stopplaatsen worden gebouwd: Moensberg en
Braine-Alliance. De eerste zal dienen als knooppunt tussen de lijn
Brussel Nijvel en de lijn Halle Vilvoorde. De halte Braine-Alliance
zal als stopplaats dienen voor bepaalde GEN-treinen.
Investering van 525 miljoen euro
Met het GEN ontstaat een nieuwe verkeersstroom op 8 spoorlijnen die
doorheen Brussel lopen. De belangrijkste doelstellingen van deze
spoorlijnen zijn: een trein om het kwartier tijdens de piekuren, een
harmonisering van de tarieven met de andere vervoersmiddelen, de
modernisering van 120 stations en stopplaatsen, alsook specifieke
treinen. Het GEN vertegenwoordigt een totale investering van 1.850
miljoen euro voor de spoorinfrastructuur. Hiervan is 525 miljoen euro
gepland voor de uitbreiding van de spoorlijn 124 naar vier sporen.
NMBS