NMBS

Start van de GEN-werken op de lijn Brussel Nijvel

20/03/2007

De Raad van State heeft deze vrijdag het laatste bezwaarschrift van een buurtbewoner met betrekking tot de spoorlijn Brussel - Nijvel verworpen. De werken voor de aanleg van het Gewestelijk ExpresNet op deze lijn kunnen bijgevolg van start gaan. De voorbereidende fase van deze werken zal beginnen vanaf 23 april tussen Waterloo Zuid en Eigenbrakel Noord.

Einde van de procedures

Het laatste bezwaarschrift van een bewoner tegen de stedenbouwkundige vergunning, verleend door het Waalse Gewest om de spoorlijn Brussel Nijvel op vier sporen te brengen, is definitief verworpen door de Raad van State. De verwerping van dit beroep tot opschorting laat Infrabel toe om de werken zo spoedig mogelijk aan te vatten.

In de loop van de volgende dagen zal Infrabel de aannemer vragen om deze werken te beginnen. Overeenkomstig de wettelijke termijnen zullen de werken starten op 23 april tussen Waterloo Zuid en Eigenbrakel Noord.

Eerste werken

De werken die op 23 april zullen starten, strekken zich uit over een afstand van 3,3 km en omvatten :

- de gedeeltelijke bouw van het nieuwe spoorwegplatform (viaducten, groene muren, draagplaten en geluidsmuren)

- het vervangen of de renovatie van drie bruggen
- het vervangen van twee onderdoorgangen onder de sporen
- de realisatie van een overdekte parking met 3 verdiepingen in het station Eigenbrakel

- de eerste fase van de realisatie van een overdekte sleuf in het station Eigenbrakel

Modernisering van de volledige spoorlijn

De werken die op 23 april starten zijn slechts een onderdeel van een groot project waarmee Infrabel de modernisering en verhoging van de capaciteit van de spoorlijn 124 Brussel Nijvel beoogt. Het toevoegen van twee nieuwe sporen over een afstand van 23 km tussen Ukkel en Nijvel maakt de gelijktijdige doorrit van GEN-treinen en rechtstreekse treinen mogelijk. De maximumsnelheid zal er worden verhoogd van 120 km/u tot 160 km/u.

Op de lijn Brussel Nijvel worden de stations en stopplaatsen van Linkebeek, Holleken, Sint-Genesius-Rode, De Hoek, Waterloo, Eigenbrakel, Lillois en Nijvel gemoderniseerd. Het betreft de verhoging en uitrusting van de perrons alsook de verbetering van de toegankelijkheid voor personen met beperkte mobiliteit. Het station Nijvel moet worden heringericht om als eindstation van de GEN-lijn te dienen en dit dankzij twee nieuwe doodlopende sporen.

Bovendien zullen twee nieuwe stopplaatsen worden gebouwd: Moensberg en Braine-Alliance. De eerste zal dienen als knooppunt tussen de lijn Brussel Nijvel en de lijn Halle Vilvoorde. De halte Braine-Alliance zal als stopplaats dienen voor bepaalde GEN-treinen.

Investering van 525 miljoen euro

Met het GEN ontstaat een nieuwe verkeersstroom op 8 spoorlijnen die doorheen Brussel lopen. De belangrijkste doelstellingen van deze spoorlijnen zijn: een trein om het kwartier tijdens de piekuren, een harmonisering van de tarieven met de andere vervoersmiddelen, de modernisering van 120 stations en stopplaatsen, alsook specifieke treinen. Het GEN vertegenwoordigt een totale investering van 1.850 miljoen euro voor de spoorinfrastructuur. Hiervan is 525 miljoen euro gepland voor de uitbreiding van de spoorlijn 124 naar vier sporen.