Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
OV-loket
Anderhalf jaar terug lanceerde ROVER een voorstel voor een OV-loket
voor de ondersteuning van reizigers met een klacht. Het ministerie
gooide dat in de vertraging omdat ze niet verder wilde gaan dan een
informatieloket (onder te brengen bij de ConsumentenAutoriteit),
terwijl ROVER uitdrukkelijk ook steun aan klagers wilde geven, via een
ROVERs loket. Om de impasse te doorbreken wendde ROVER zich tot de
Kamer die een half jaar geleden het ROVER-voorstel via een amendement
op de begroting steunde.
Toen het ministerie dat amendement zoek probeerde te maken greep de
Kamer in en zette het onderwerp op de Commissie-agenda van
(uiteindelijk) 17 april. Met als gevolg dat er nu aan een compromis
gewerkt wordt: een gezamenlijk Plan van Aanpak van Ministerie, ROVER
en ConsumentenAutoriteit. In afwachting daarvan kwam de Kamer nu nog
niet tot een besluit, al was het duidelijk dat ROVER op steun van een
Kamermeerderheid (in ieder geval CDA, PvdA, CU) kon rekenen.
De staatssecretaris verwees naar het Kamerbesluit en Mastwijk (CDA)
pleitte voor `toch echt wat meer dan alleen informatie'. Alleen de SP
stribbelde wat tegen, vooral omdat ze ROVER die sterke positie niet
gunde. Zodra er een Plan van Aanpak is komt de Staatsscretaris, die
zei op dit punt nog niet ingewerkt te zijn, met een nieuwe brief aan
de Kamer.
Pagina geplaatst: 22 april 2007