Time : 11:28:17
Date : 22 April 2007
Sender Name: Kabinet Dirk Van Mechelen
ERFGOEDDAG: Vlaams minister Dirk Van Mechelen schenkt aandacht aan het luchtvaartpatrimonium
PERSMEDEDELING VAN DIRK VAN MECHELEN
VLAAMS MINISTER VAN
FINANCIËN EN BEGROTING EN RUIMTELIJKE ORDENING
Erfgoeddag: Vlaams minister Dirk Van Mechelen schenkt aandacht aan
het luchtvaartpatrimonium
---
Op zondag 22 april a.s. zullen opnieuw tienduizenden Vlamingen
kennismaken met hun verleden naar aanleiding van Erfgoeddag.
Daar waar Open Monumentendag in september zich vooral richt op het
onroerend erfgoed, stelt Erfgoeddag het roerend en immaterieel
erfgoed centraal. Dat betekent echter niet dat er geen wisselwerking
is tussen beide evenementen, integendeel zelfs. Die synergie zal in
de toekomst alleen nog maar kunnen toenemen.
"Voor de vele vrijwilligers, verenigingen, en professionele
erfgoedwerkers aan de basis speelt dat onderscheid tussen onroerend,
roerend en immaterieel erfgoed vaak niet. Het ene kan immers niet
zonder het andere. De meerwaarde van Erfgoeddag en Open Monumentendag
bestaat er precies in dat bepaalde thema's, bepaalde onderdelen van
ons rijk patrimonium op een creatieve en vaak vernieuwende manier
onder de aandacht worden gebracht", stelt minister Dirk Van Mechelen.
Meteen groeit hierdoor het maatschappelijk draagvlak voor dit
erfgoed: meer mensen kennen het én willen er meer over weten, willen
het bezoeken, het gebruiken, raken geïnteresseerd.
Eén van die thema's waar dankzij de inzet van enkele gepassioneerde
vrijwilligers en verenigingen steeds meer aandacht voor komt, is het
luchtvaartpatrimonium.
Vlaams minister Dirk Van Mechelen vindt dat overigens terecht:
"vandaag wordt luchtvaart vaak geassocieerd met aspecten als
veiligheid, mobiliteit, klimaat, economische leefbaarheid,... Vroeger
had vliegen iets heroïsch, iets wonderbaarlijks, iets ongrijpbaars
ook en dat leidde tot een bijzonder rijk patrimonium: van grote
loodsen tot bakens in het landschap, van eenvoudige
herdenkingsmonumenten tot prachtige oude en vaak nog luchtwaardige
vliegtuigen".
Dat patrimonium was tot vandaag niet altijd even bekend. Sommige
onderdelen ervan konden op de nodige belangstelling rekenen (vorig
jaar startte de minister nog de beschermingsprocedure voor de
Hardy-loodsen en de kompenseerinrichting op het vliegveld van
Grimbergen), andere objecten waren enkel bij specialisten gekend.
Daar komt nu verandering in.
Op initiatief van Frans Van Humbeek en de Belgian Aviation History
Association wordt aan de vooravond van Erfgoeddag en van de 100ste
verjaardag van de luchtvaart in ons land, de Gids voor het Belgisch
Luchtvaartpatrimonium voorgesteld. Deze Gids is een belangrijk
instrument om even terug te kijken, te evalueren wat nog rest, het
een plaats te geven in het heden en te verankeren voor de toekomst.
Voor minister Van Mechelen hebben publicaties zoals deze Gids ook een
belangrijke beleidsrelevantie. De minister opteert er immers voor om
vooral via een thematisch-typologische benadering te beschermen.
Deze Gids voor het Luchtvaartpatrimonium, opgebouwd vanuit een
jarenlange expertise en terreinkennis door professionele
vrijwilligers, vormt een uitstekende basis voor de bescherming van
het luchtvaarterfgoed. Sommige monumenten zijn nu reeds beschermd,
andere zijn dat nog niet. De minister maakte dan ook de nodige
afspraken met de initiatiefnemers. Zodat op korte termijn een
representatieve selectie aan zijn administratie kan worden
voorgelegd, waarvoor de concrete beschermingsprocedure kan worden
opgestart.
Tegelijkertijd werden de nodige afspraken gemaakt zodat de informatie
uit de Gids ook in de database van het Vlaams Instituut voor het
Onroerend Erfgoed zal terechtkomen en ook op die manier ontsloten kan
worden voor het publiek, maar ook bruikbaar wordt voor de overheid.
Voor minister Dirk Van Mechelen is dit soort wisselwerking tussen
beslagen vrijwilligers en verenigingen en zijn eigen administratie
essentieel. Het creëert immers de mogelijkheid om op een gedragen
manier versneld een aantal thema's te evolueren en tot concrete
bescherming over te gaan. De minister hoopt dan ook dat dit
initiatief anderen inspireert om ook hun expertise en informatie ter
beschikking te stellen van iedereen.
Het is bovendien ook zo dat dit soort informatie en het draagvlak dat
het creëert er ook voor zorgen dat men zich ook op het lokaal en
provinciaal niveau bewust wordt van de waarde van dit patrimonium. In
de Gids voor het Luchtvaartpatrimonium worden bijvoorbeeld nogal wat
grafmonumenten van (verongelukte) piloten beschreven. Voor
bescherming op Vlaams niveau komen de meeste niet in aanmerking, maar
wellicht kunnen ze wel een plaats krijgen op de lijst van historisch
waardevol funerair erfgoed die elke stad of gemeente verplicht is op
te stellen (en zorg voor te dragen) lasten het decreet op de
begraafplaatsen en de lijkbezorging.
Opvallend is dat in de Gids voor het Luchtvaartpatrimonium ook de
nodige aandacht wordt besteed aan het vliegend erfgoed. Momenteel
ontbreekt nog het juiste juridische kader om ook dit erfgoed adequaat
te beschermen, maar minister Van Mechelen heeft onder andere in zijn
beleidsbrief het engagement genomen om in overleg met zijn collega's
binnen de Vlaamse regering, te zorgen voor aangepaste regelgeving en
is ook volop bezig met de voorbereiding daarvan.
Tot slot wil de minister aandacht besteden aan de
luchtvaartarcheologie. Dat is in feite een zeer jonge discipline,
waarbij enkele enthousiastelingen in een recent verleden op zoek
gingen naar de resten van neergestorte bommenwerpers of andere
verongelukte vliegtuigen uit voornamelijk de Tweede Wereldoorlog. Die
acties hebben ervoor gezorgd dat stilaan iedereen en dus ook de
opgeleide archeologen, overtuigd zijn van het feit dat ook het
onderzoek naar recentere periodes baat heeft bij een archeologische
aanpak.
Voorlopig is het opgraven of bergen van de resten van deze
vliegtuigen uit WOII er vooral op gericht een verhaal dat bekend is
uit historische bronnen te bevestigen en/of de stoffelijke resten van
de bemanningsleden te vinden en een laatste rustplaats te geven.
Nochtans kan een optimaal gebruik van archeologische technieken en
expertise ervoor zorgen dat op het terrein nog veel meer extra
informatie kan worden verzameld over de manier waarop een vliegtuig
is verongelukt, hoe het is neergekomen, hoe het bewaard is.
Net zoals dat voor de maritieme archeologie het geval is, wenst de
minister dat het Vlaams Instituut voor het Onroerend Erfgoed de
komende jaren haar expertise op dit vlak gaat uitbouwen, in dialoog
met de vrijwilligers en verenigingen die nu reeds op het terrein
actief zijn.
"Steeds weer sta ik als minister verwonderd over de veelzijdigheid
van het erfgoed, de expertise die veel mensen professioneel of in hun
vrije tijd hebben opgebouwd en de passie waarmee ze dat willen delen
met andere mensen. Ik had nooit kunnen vermoeden hoeveel erfgoed nog
refereert aan die rijke luchtvaartgeschiedenis van Vlaanderen. We
moeten ervoor zorgen dat ook onze kinderen en kleinkinderen daar nog
kunnen van genieten", besluit minister Van Mechelen
---
Praktisch:
Meer inlichtingen over de Gids voor het Belgisch
Luchtvaartpatrimonium, kan u bekomen via www.flyingpencil.be.
Contactpersoon Cynrik De Decker, tel. 0497 - 62.75.93
Zondag (Erfgoeddag) kan u de kennismaking met het boek combineren met
een bezoek aan het Museum Broken Wings, waar u de resultaten van de
zoektocht naar verongelukte en neergestorte oorlogsvliegtuigen kan
bekijken.
---
Voor meer info:
Kabinet Vlaams minister Dirk Van Mechelen
Persdienst: Philippe Heyvaert en Sabine Van Dooren
Tel.: 02/552.67.35 GSM: 0495/23.16.90 Fax: 02/552.67.01
e-mail: persdienst.vanmechelen@vlaanderen.be