Time : 11:28:17
Date : 22 April 2007
Sender Name: Kabinet Dirk Van Mechelen

ERFGOEDDAG: Vlaams minister Dirk Van Mechelen schenkt aandacht aan het luchtvaartpatrimonium

PERSMEDEDELING VAN DIRK VAN MECHELEN
VLAAMS MINISTER VAN
FINANCIËN EN BEGROTING EN RUIMTELIJKE ORDENING

Erfgoeddag: Vlaams minister Dirk Van Mechelen schenkt aandacht aan het luchtvaartpatrimonium

---

Op zondag 22 april a.s. zullen opnieuw tienduizenden Vlamingen kennismaken met hun verleden naar aanleiding van Erfgoeddag.

Daar waar Open Monumentendag in september zich vooral richt op het onroerend erfgoed, stelt Erfgoeddag het roerend en immaterieel erfgoed centraal. Dat betekent echter niet dat er geen wisselwerking is tussen beide evenementen, integendeel zelfs. Die synergie zal in de toekomst alleen nog maar kunnen toenemen.

"Voor de vele vrijwilligers, verenigingen, en professionele erfgoedwerkers aan de basis speelt dat onderscheid tussen onroerend, roerend en immaterieel erfgoed vaak niet. Het ene kan immers niet zonder het andere. De meerwaarde van Erfgoeddag en Open Monumentendag bestaat er precies in dat bepaalde thema's, bepaalde onderdelen van ons rijk patrimonium op een creatieve en vaak vernieuwende manier onder de aandacht worden gebracht", stelt minister Dirk Van Mechelen. Meteen groeit hierdoor het maatschappelijk draagvlak voor dit erfgoed: meer mensen kennen het én willen er meer over weten, willen het bezoeken, het gebruiken, raken geïnteresseerd.

Eén van die thema's waar dankzij de inzet van enkele gepassioneerde vrijwilligers en verenigingen steeds meer aandacht voor komt, is het luchtvaartpatrimonium.

Vlaams minister Dirk Van Mechelen vindt dat overigens terecht: "vandaag wordt luchtvaart vaak geassocieerd met aspecten als veiligheid, mobiliteit, klimaat, economische leefbaarheid,... Vroeger had vliegen iets heroïsch, iets wonderbaarlijks, iets ongrijpbaars ook en dat leidde tot een bijzonder rijk patrimonium: van grote loodsen tot bakens in het landschap, van eenvoudige herdenkingsmonumenten tot prachtige oude en vaak nog luchtwaardige vliegtuigen".

Dat patrimonium was tot vandaag niet altijd even bekend. Sommige onderdelen ervan konden op de nodige belangstelling rekenen (vorig jaar startte de minister nog de beschermingsprocedure voor de Hardy-loodsen en de kompenseerinrichting op het vliegveld van Grimbergen), andere objecten waren enkel bij specialisten gekend.

Daar komt nu verandering in.

Op initiatief van Frans Van Humbeek en de Belgian Aviation History Association wordt aan de vooravond van Erfgoeddag en van de 100ste verjaardag van de luchtvaart in ons land, de Gids voor het Belgisch Luchtvaartpatrimonium voorgesteld. Deze Gids is een belangrijk instrument om even terug te kijken, te evalueren wat nog rest, het een plaats te geven in het heden en te verankeren voor de toekomst.

Voor minister Van Mechelen hebben publicaties zoals deze Gids ook een belangrijke beleidsrelevantie. De minister opteert er immers voor om vooral via een thematisch-typologische benadering te beschermen.

Deze Gids voor het Luchtvaartpatrimonium, opgebouwd vanuit een jarenlange expertise en terreinkennis door professionele vrijwilligers, vormt een uitstekende basis voor de bescherming van het luchtvaarterfgoed. Sommige monumenten zijn nu reeds beschermd, andere zijn dat nog niet. De minister maakte dan ook de nodige afspraken met de initiatiefnemers. Zodat op korte termijn een representatieve selectie aan zijn administratie kan worden voorgelegd, waarvoor de concrete beschermingsprocedure kan worden opgestart.

Tegelijkertijd werden de nodige afspraken gemaakt zodat de informatie uit de Gids ook in de database van het Vlaams Instituut voor het Onroerend Erfgoed zal terechtkomen en ook op die manier ontsloten kan worden voor het publiek, maar ook bruikbaar wordt voor de overheid.

Voor minister Dirk Van Mechelen is dit soort wisselwerking tussen beslagen vrijwilligers en verenigingen en zijn eigen administratie essentieel. Het creëert immers de mogelijkheid om op een gedragen manier versneld een aantal thema's te evolueren en tot concrete bescherming over te gaan. De minister hoopt dan ook dat dit initiatief anderen inspireert om ook hun expertise en informatie ter beschikking te stellen van iedereen.

Het is bovendien ook zo dat dit soort informatie en het draagvlak dat het creëert er ook voor zorgen dat men zich ook op het lokaal en provinciaal niveau bewust wordt van de waarde van dit patrimonium. In de Gids voor het Luchtvaartpatrimonium worden bijvoorbeeld nogal wat grafmonumenten van (verongelukte) piloten beschreven. Voor bescherming op Vlaams niveau komen de meeste niet in aanmerking, maar wellicht kunnen ze wel een plaats krijgen op de lijst van historisch waardevol funerair erfgoed die elke stad of gemeente verplicht is op te stellen (en zorg voor te dragen) lasten het decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging.

Opvallend is dat in de Gids voor het Luchtvaartpatrimonium ook de nodige aandacht wordt besteed aan het vliegend erfgoed. Momenteel ontbreekt nog het juiste juridische kader om ook dit erfgoed adequaat te beschermen, maar minister Van Mechelen heeft onder andere in zijn beleidsbrief het engagement genomen om in overleg met zijn collega's binnen de Vlaamse regering, te zorgen voor aangepaste regelgeving en is ook volop bezig met de voorbereiding daarvan.

Tot slot wil de minister aandacht besteden aan de
luchtvaartarcheologie. Dat is in feite een zeer jonge discipline, waarbij enkele enthousiastelingen in een recent verleden op zoek gingen naar de resten van neergestorte bommenwerpers of andere verongelukte vliegtuigen uit voornamelijk de Tweede Wereldoorlog. Die acties hebben ervoor gezorgd dat stilaan iedereen en dus ook de opgeleide archeologen, overtuigd zijn van het feit dat ook het onderzoek naar recentere periodes baat heeft bij een archeologische aanpak.
Voorlopig is het opgraven of bergen van de resten van deze vliegtuigen uit WOII er vooral op gericht een verhaal dat bekend is uit historische bronnen te bevestigen en/of de stoffelijke resten van de bemanningsleden te vinden en een laatste rustplaats te geven. Nochtans kan een optimaal gebruik van archeologische technieken en expertise ervoor zorgen dat op het terrein nog veel meer extra informatie kan worden verzameld over de manier waarop een vliegtuig is verongelukt, hoe het is neergekomen, hoe het bewaard is. Net zoals dat voor de maritieme archeologie het geval is, wenst de minister dat het Vlaams Instituut voor het Onroerend Erfgoed de komende jaren haar expertise op dit vlak gaat uitbouwen, in dialoog met de vrijwilligers en verenigingen die nu reeds op het terrein actief zijn.

"Steeds weer sta ik als minister verwonderd over de veelzijdigheid van het erfgoed, de expertise die veel mensen professioneel of in hun vrije tijd hebben opgebouwd en de passie waarmee ze dat willen delen met andere mensen. Ik had nooit kunnen vermoeden hoeveel erfgoed nog refereert aan die rijke luchtvaartgeschiedenis van Vlaanderen. We moeten ervoor zorgen dat ook onze kinderen en kleinkinderen daar nog kunnen van genieten", besluit minister Van Mechelen


---
Praktisch:

Meer inlichtingen over de Gids voor het Belgisch
Luchtvaartpatrimonium, kan u bekomen via www.flyingpencil.be. Contactpersoon Cynrik De Decker, tel. 0497 - 62.75.93

Zondag (Erfgoeddag) kan u de kennismaking met het boek combineren met een bezoek aan het Museum Broken Wings, waar u de resultaten van de zoektocht naar verongelukte en neergestorte oorlogsvliegtuigen kan bekijken.

---

Voor meer info:
Kabinet Vlaams minister Dirk Van Mechelen
Persdienst: Philippe Heyvaert en Sabine Van Dooren

Tel.: 02/552.67.35 GSM: 0495/23.16.90 Fax: 02/552.67.01 e-mail: persdienst.vanmechelen@vlaanderen.be