Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

21-4-2007; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Turkije, circuit Istanbul Park

LITJENS OP KOERS MET ZIJN BESTE GP TRAININGSRESULTAAT (24E)

ZONDER SLIPSTREAM BLIJFT DANNY WEBB STEKEN OP 30E PLAATS

Met een ongelofelijk goede prestatie op de 2e trainingsdag van de GP van Turkije, nestelde DeGraaf Grand Prix team coureur Joey Litjens zich op een keurige 24e startplaats, waarmee de Limburger zijn beste startpositie uit zijn nog prille GP-loopbaan in de wacht sleepte. De pupil van leermeesters Spaan, Molenaar en Janssen verbeterde zijn rondetijd van de eerste dag met maar liefst 3 volle seconden, waarmee hij méér dan 2 seconden sneller was dan bij zijn debuut hier vorig jaar op Istanbul Park. Terwijl de mannen op de eerste startrij (Pasini, Faubel, Corsi en Talmacsi) maar een fractie van een seconde onder het polerecord van vorig jaar doken, maakte Litjens met twee volle tellen verbetering een hele grote stap voorwaarts.

Vorig jaar stond Litjens als 37e voor de race gekwalificeerd en vandaag als 24e. Een fikse stap voorwaarts, hoewel Joey zelf de zaken alweer snel relativeert om niet in een 'hoezee' stemming te raken. "We hebben gisteravond nuttige dingen gedaan. Een goed gesprek met iedereen en tot op de bodem uitgezocht waar het grip probleem mee te verhelpen was. En dat resulteerde vanmorgen in een grote stap voorwaarts. Toen stond ik al 25e en ondanks dat de wind vanmiddag een heel stuk forser was, reed ik alsnog weer wat van mijn tijd van vanmorgen af, dus ook die sessie ging weer een stuk beter. We hebben met de voorvork 'gespeeld' en daarmee een veel betere balans en grip gevonden. Te gek gewoon. Zelf stond ik vandaag helemaal op scherp en met het bredere type Dunlop achterband (eerder reed ik met 115, nu met het 120 type) ging het een stuk beter. De timing in de beslissende tijdtraining was perfect. Ik werd op tijd binnen gehaald voor een nieuwe Dunlop achterslick, draaide daarna twee ronden alleen en kon aanpikken bij een groep waarin ik met perfect staande kon houden en met de sterke wind van een goede slipstream kon profiteren. Het klopte allemaal perfect en daarmee sta ik voor het eerst op de 6e startrij. Met een goede start zit er morgen wellicht een goede top 20 positie in. Ik heb er zin in. Vandaag ging het allemaal makkelijk. Zonder op haren en snaren te rijden reed ik constant deze tijden. De man op de 18e plaats staat slechts een halve seconde voor me, en dat zou ik er in de race nog wel af kunnen rijden denk ik. Er is namelijk nog wel méér uit m'n Honda te halen, met de kleine aanpassingen die we voor morgen willen doen", aldus Litjens met een zoals altijd bescheiden twinkel van tevredenheid in zijn ogen.

Ook Danny Webb verbeterde zijn tijd van vrijdag aanzienlijk. "In de tweede vrije training vanmorgen kwam ik 2,3 seconde sneller rond. Ook bij mij kwam het heil vanaf de gewijzigde set up van de voorvork. Tim de Bot en Hans Spaan hebben perfect werk gedaan en mijn Honda voelde goed aan. In de 2e tijdtraining wilde ik van de 29e plaats van vanmorgen naar voren komen. Ik heb me echter vergaloppeerd met de wind. Ik dacht het wel op eigen kracht te kunnen doen en reed mijn volledige tijdtraining alleen. Ik heb nog wel op een groep gewacht, maar die diende zich niet aan. Achteraf zat er 20 seconden achter me wel een groep waar ik in mee had gekund. Maar de straffe wind alleen bevechten zonder slipstream leverde me geen tijdsverbetering op ten opzichte van vanmorgen. Ik bleef 0,6 boven mijn tijd die ik eerder op de dag in de vrije training realiseerde. Jammer, maar misschien wel dom en eigenwijs", stak Webb de hand in eigen boezem. Ik sta nu 30e en het kan alleen maar beter. Omdat ik wel fiks sneller was dan gisteren kwamen we met het sturen niet helemaal goed weg. Mijn machine drijft een beetje naar buiten in de bochten. Daar hebben Hans en Tim een oplossing voor, die we morgen in de warm up gaan uittesten. Dan zit er veel meer in dan er zojuist uitkwam". Ik hoop morgen richting Joey te kunnen vechten", besluit Litjens, die naast Nederlander Hugo van den Berg (31e) op de startgrid staat.

Ondanks dat Casey Stoner (298 km/uur) een topsnelheid realiseerde die 10 km hoger was dan die van Valentino Rossi (288 km/uur), was het de 7-voudige wereldkampioen die wederom in de slotfase van de enige tijdtraining voor de MotoGP-klasse de 'pole position' pakte, zijn 2e uit de 3 races van dit seizoen. Rossi domineerde voor zijn teammaat Edwards en Pedrosa, terwijl Stoner, die vrijdag en zaterdag de vrije trainingen domineerde, naar de 2e startrij afzakte met Capirossi en de sterk opgeklommen regerend kampioen Nicky Hayden (6e).

Ondanks het tijdverschil van 1 uur, rijden de 125cc, 250cc en MotoGP klasse zondag op de voor de Europese klok normale starttijden met om 11.00 uur de 125cc race, om 12.15 uur de 250cc race en horizontaal geprogrammeerd om 14.00 uur de start van de MotoGP-klasse, die LIVE te zien is op RTL GP op RTL7 met de 250cc en een ruime samenvatting van de 125cc race. Eurosport start haar uitzending om 10.00 uur 's morgens vanaf Istanbul park.

125cc Trainingstijden na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

M.PASINI

ITA

Polaris World APRILIA


2'04.722

220.1

2

H.FAUBEL

SPA

Bancaja Aspar APRILIA

2'04.951

214.7


3

S.CORSI

ITA

Skilled Racing Team APRILIA

2'05.299

212.3


4

G.TALMACSI

HUN

Bancaja Aspar APRILIA

2'05.372

219.9


5

L.PESEK

CZE

Valsir Seedorf Derbi DERBI

2'05.386

214.9


6

T.KOYAMA

JPN

Red Bull KTM 125 KTM

2'05.434

218.3


7

J.OLIVE

SPA

Polaris World APRILIA

2'05.748

219.3


8

M.RANSEDER

AUT

Ajo Motorsport DERBI

2'06.051

217.9


9

N.TEROL

SPA

Valsir Seedorf Derbi DERBI

2'06.189

215.9


10

S.CORTESE

GER

Emmi - Caffe Latte Aprilia APRILIA

2'06.209

217.4


11

R.DE ROSA

ITA

Multimedia Racing APRILIA

2'06.267

221.7


12

P.NIETO

SPA

Blusens Aprilia APRILIA

2'06.400

215.1


13

B.SMITH

GBR

Repsol Honda 125cc HONDA

2'06.408

217.3


14

L.ZANETTI

ITA

Team Sicilia APRILIA

2'06.464

217.9


15

S.GADEA

SPA

Bancaja Aspar APRILIA

2'08.213

214.4


16

R.KRUMMENACHE

SWI

Red Bull KTM 125 KTM

2'06.732

215.4


17

A.IANNONE

ITA

WTR Team APRILIA

2'06.885

215.8


18

P.ESPARGARO

SPA

Belson Campetella Aprilia APRILIA

2'06.974

215.2


19

A.MASBOU

FRA

FFM Honda GP 125 HONDA

2'07.238

216.4


20

R.TAMBURINI

ITA

Team Sicilia APRILIA

2'07.382

217.9


21

E.RABAT

SPA

Repsol Honda 125cc HONDA

2'07.464

214.1


22

S.BIANCO

ITA

WTR Team APRILIA

2'07.553

213.1


23

F.SANDI

ITA

Skilled Racing Team APRILIA

2'07.703

213.5


24

J.LITJENS

NED

De Graaf Grand Prix HONDA

2'07.754

216.1


25

S.BONSEY

USA

Red Bull KTM 125 KTM

2'07.838

214.1


26

S.GROTZKYJ

ITA

Multimedia Racing APRILIA

2'08.002

204.9


27

K.COGHLAN

GBR

Scot Racing Team HONDA

2'08.311

217.0


28

R.MURESAN

ROU

Ajo Motorsport DERBI

2'08.836

217.7


29

D.AEGERTER

SWI

Multimedia Racing APRILIA

2'08.954

212.0


30

D.WEBB

GBR

De Graaf Grand Prix HONDA

2'09.131

209.9


31

H.VAN DEN BERG

NED

Blusens Aprilia APRILIA

2'09.632

212.5


32

D.LOMBARDI

ITA

Scot Racing Team HONDA

2'09.647

211.4


33

A.GYORFI

HUN

Superbike Guorsasagi M.S.E. APRILIA

2'11.384

208.6


34

T.SIEGERT

GER

ADAC Nordbayern E.V. APRILIA

2'12.956

205.7

Not

(Out of 107%)

2'13.452

N.KOVACS

HUN

Cemelog-Hanusch HONDA

2'17.221

204.7

250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:

Op het moment van verzending nog niet beschikbaar. (zie www.motogp.com)

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na Qualifying dag 2:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Valentino ROSSI

ITA

YAMAHA Fiat Yamaha Team


1'52.795

288.8


2

Colin EDWARDS

USA

YAMAHA Fiat Yamaha Team


1'52.944

286.5


3

Dani PEDROSA

SPA

HONDA Repsol Honda Team


1'52.971

294.3


4

Casey STONER

AUS

DUCATI Ducati Marlboro Team


1'53.375


298.3


5

Loris CAPIROSSI

ITA

DUCATI Ducati Marlboro Team


1'53.559


297.7


6

Nicky HAYDEN

USA

HONDA Repsol Honda Team


1'53.613


285.2


7

John HOPKINS

USA

SUZUKI Rizla Suzuki MotoGP


1'53.637


293.0


8

Randy DE PUNIET

FRA

KAWASAKI Kawasaki Racing Team


1'53.706


291.1


9

Chris VERMEULEN

AUS

SUZUKI Rizla Suzuki MotoGP


1'53.771


289.3


10

Toni ELIAS

SPA

HONDA Honda Gresini


1'53.835


286.2


11

Olivier JACQUE

FRA

KAWASAKI Kawasaki Racing Team


1'53.847


293.2


12

Shinya NAKANO

JPN

HONDA Konica Minolta Honda


1'53.988


287.3


13

Alex BARROS

BRA

DUCATI Pramac d'Antin


1'54.082


294.6


14

Marco MELANDRI

ITA

HONDA Honda Gresini


1'54.143


291.9


15

Makoto TAMADA

JPN

YAMAHA Dunlop Yamaha Tech 3


1'54.206


285.3


16

Carlos CHECA

SPA

HONDA Honda LCR


1'54.221


284.4


17

Alex HOFMANN

GER

DUCATI Pramac d'Antin


1'54.421


296.2


18

Kenny ROBERTS JR

USA

KR212V Team Roberts


1'54.527


283.9


19

Sylvain GUINTOLI

FRA

YAMAHA Dunlop Yamaha Tech 3


1'54.845


288.3

************

Ingezonden persbericht