Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
21-4-2007; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Turkije, circuit Istanbul Park
LITJENS OP KOERS MET ZIJN BESTE GP TRAININGSRESULTAAT (24E)
ZONDER SLIPSTREAM BLIJFT DANNY WEBB STEKEN OP 30E PLAATS
Met een ongelofelijk goede prestatie op de 2e trainingsdag van de GP van Turkije, nestelde DeGraaf Grand Prix team coureur Joey Litjens zich op een keurige 24e startplaats, waarmee de Limburger zijn beste startpositie uit zijn nog prille GP-loopbaan in de wacht sleepte. De pupil van leermeesters Spaan, Molenaar en Janssen verbeterde zijn rondetijd van de eerste dag met maar liefst 3 volle seconden, waarmee hij méér dan 2 seconden sneller was dan bij zijn debuut hier vorig jaar op Istanbul Park. Terwijl de mannen op de eerste startrij (Pasini, Faubel, Corsi en Talmacsi) maar een fractie van een seconde onder het polerecord van vorig jaar doken, maakte Litjens met twee volle tellen verbetering een hele grote stap voorwaarts.
Vorig jaar stond Litjens als 37e voor de race gekwalificeerd en vandaag als 24e. Een fikse stap voorwaarts, hoewel Joey zelf de zaken alweer snel relativeert om niet in een 'hoezee' stemming te raken. "We hebben gisteravond nuttige dingen gedaan. Een goed gesprek met iedereen en tot op de bodem uitgezocht waar het grip probleem mee te verhelpen was. En dat resulteerde vanmorgen in een grote stap voorwaarts. Toen stond ik al 25e en ondanks dat de wind vanmiddag een heel stuk forser was, reed ik alsnog weer wat van mijn tijd van vanmorgen af, dus ook die sessie ging weer een stuk beter. We hebben met de voorvork 'gespeeld' en daarmee een veel betere balans en grip gevonden. Te gek gewoon. Zelf stond ik vandaag helemaal op scherp en met het bredere type Dunlop achterband (eerder reed ik met 115, nu met het 120 type) ging het een stuk beter. De timing in de beslissende tijdtraining was perfect. Ik werd op tijd binnen gehaald voor een nieuwe Dunlop achterslick, draaide daarna twee ronden alleen en kon aanpikken bij een groep waarin ik met perfect staande kon houden en met de sterke wind van een goede slipstream kon profiteren. Het klopte allemaal perfect en daarmee sta ik voor het eerst op de 6e startrij. Met een goede start zit er morgen wellicht een goede top 20 positie in. Ik heb er zin in. Vandaag ging het allemaal makkelijk. Zonder op haren en snaren te rijden reed ik constant deze tijden. De man op de 18e plaats staat slechts een halve seconde voor me, en dat zou ik er in de race nog wel af kunnen rijden denk ik. Er is namelijk nog wel méér uit m'n Honda te halen, met de kleine aanpassingen die we voor morgen willen doen", aldus Litjens met een zoals altijd bescheiden twinkel van tevredenheid in zijn ogen.
Ook Danny Webb verbeterde zijn tijd van vrijdag aanzienlijk. "In de tweede vrije training vanmorgen kwam ik 2,3 seconde sneller rond. Ook bij mij kwam het heil vanaf de gewijzigde set up van de voorvork. Tim de Bot en Hans Spaan hebben perfect werk gedaan en mijn Honda voelde goed aan. In de 2e tijdtraining wilde ik van de 29e plaats van vanmorgen naar voren komen. Ik heb me echter vergaloppeerd met de wind. Ik dacht het wel op eigen kracht te kunnen doen en reed mijn volledige tijdtraining alleen. Ik heb nog wel op een groep gewacht, maar die diende zich niet aan. Achteraf zat er 20 seconden achter me wel een groep waar ik in mee had gekund. Maar de straffe wind alleen bevechten zonder slipstream leverde me geen tijdsverbetering op ten opzichte van vanmorgen. Ik bleef 0,6 boven mijn tijd die ik eerder op de dag in de vrije training realiseerde. Jammer, maar misschien wel dom en eigenwijs", stak Webb de hand in eigen boezem. Ik sta nu 30e en het kan alleen maar beter. Omdat ik wel fiks sneller was dan gisteren kwamen we met het sturen niet helemaal goed weg. Mijn machine drijft een beetje naar buiten in de bochten. Daar hebben Hans en Tim een oplossing voor, die we morgen in de warm up gaan uittesten. Dan zit er veel meer in dan er zojuist uitkwam". Ik hoop morgen richting Joey te kunnen vechten", besluit Litjens, die naast Nederlander Hugo van den Berg (31e) op de startgrid staat.
Ondanks dat Casey Stoner (298 km/uur) een topsnelheid realiseerde die 10 km hoger was dan die van Valentino Rossi (288 km/uur), was het de 7-voudige wereldkampioen die wederom in de slotfase van de enige tijdtraining voor de MotoGP-klasse de 'pole position' pakte, zijn 2e uit de 3 races van dit seizoen. Rossi domineerde voor zijn teammaat Edwards en Pedrosa, terwijl Stoner, die vrijdag en zaterdag de vrije trainingen domineerde, naar de 2e startrij afzakte met Capirossi en de sterk opgeklommen regerend kampioen Nicky Hayden (6e).
Ondanks het tijdverschil van 1 uur, rijden de 125cc, 250cc en MotoGP klasse zondag op de voor de Europese klok normale starttijden met om 11.00 uur de 125cc race, om 12.15 uur de 250cc race en horizontaal geprogrammeerd om 14.00 uur de start van de MotoGP-klasse, die LIVE te zien is op RTL GP op RTL7 met de 250cc en een ruime samenvatting van de 125cc race. Eurosport start haar uitzending om 10.00 uur 's morgens vanaf Istanbul park.
125cc Trainingstijden na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
M.PASINI
ITA
Polaris World APRILIA
2'04.722
220.1
2
H.FAUBEL
SPA
Bancaja Aspar APRILIA
2'04.951
214.7
3
S.CORSI
ITA
Skilled Racing Team APRILIA
2'05.299
212.3
4
G.TALMACSI
HUN
Bancaja Aspar APRILIA
2'05.372
219.9
5
L.PESEK
CZE
Valsir Seedorf Derbi DERBI
2'05.386
214.9
6
T.KOYAMA
JPN
Red Bull KTM 125 KTM
2'05.434
218.3
7
J.OLIVE
SPA
Polaris World APRILIA
2'05.748
219.3
8
M.RANSEDER
AUT
Ajo Motorsport DERBI
2'06.051
217.9
9
N.TEROL
SPA
Valsir Seedorf Derbi DERBI
2'06.189
215.9
10
S.CORTESE
GER
Emmi - Caffe Latte Aprilia APRILIA
2'06.209
217.4
11
R.DE ROSA
ITA
Multimedia Racing APRILIA
2'06.267
221.7
12
P.NIETO
SPA
Blusens Aprilia APRILIA
2'06.400
215.1
13
B.SMITH
GBR
Repsol Honda 125cc HONDA
2'06.408
217.3
14
L.ZANETTI
ITA
Team Sicilia APRILIA
2'06.464
217.9
15
S.GADEA
SPA
Bancaja Aspar APRILIA
2'08.213
214.4
16
R.KRUMMENACHE
SWI
Red Bull KTM 125 KTM
2'06.732
215.4
17
A.IANNONE
ITA
WTR Team APRILIA
2'06.885
215.8
18
P.ESPARGARO
SPA
Belson Campetella Aprilia APRILIA
2'06.974
215.2
19
A.MASBOU
FRA
FFM Honda GP 125 HONDA
2'07.238
216.4
20
R.TAMBURINI
ITA
Team Sicilia APRILIA
2'07.382
217.9
21
E.RABAT
SPA
Repsol Honda 125cc HONDA
2'07.464
214.1
22
S.BIANCO
ITA
WTR Team APRILIA
2'07.553
213.1
23
F.SANDI
ITA
Skilled Racing Team APRILIA
2'07.703
213.5
24
J.LITJENS
NED
De Graaf Grand Prix HONDA
2'07.754
216.1
25
S.BONSEY
USA
Red Bull KTM 125 KTM
2'07.838
214.1
26
S.GROTZKYJ
ITA
Multimedia Racing APRILIA
2'08.002
204.9
27
K.COGHLAN
GBR
Scot Racing Team HONDA
2'08.311
217.0
28
R.MURESAN
ROU
Ajo Motorsport DERBI
2'08.836
217.7
29
D.AEGERTER
SWI
Multimedia Racing APRILIA
2'08.954
212.0
30
D.WEBB
GBR
De Graaf Grand Prix HONDA
2'09.131
209.9
31
H.VAN DEN BERG
NED
Blusens Aprilia APRILIA
2'09.632
212.5
32
D.LOMBARDI
ITA
Scot Racing Team HONDA
2'09.647
211.4
33
A.GYORFI
HUN
Superbike Guorsasagi M.S.E. APRILIA
2'11.384
208.6
34
T.SIEGERT
GER
ADAC Nordbayern E.V. APRILIA
2'12.956
205.7
Not
(Out of 107%)
2'13.452
N.KOVACS
HUN
Cemelog-Hanusch HONDA
2'17.221
204.7
250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:
Op het moment van verzending nog niet beschikbaar. (zie www.motogp.com)
MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na Qualifying dag 2:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Valentino ROSSI
ITA
YAMAHA Fiat Yamaha Team
1'52.795
288.8
2
Colin EDWARDS
USA
YAMAHA Fiat Yamaha Team
1'52.944
286.5
3
Dani PEDROSA
SPA
HONDA Repsol Honda Team
1'52.971
294.3
4
Casey STONER
AUS
DUCATI Ducati Marlboro Team
1'53.375
298.3
5
Loris CAPIROSSI
ITA
DUCATI Ducati Marlboro Team
1'53.559
297.7
6
Nicky HAYDEN
USA
HONDA Repsol Honda Team
1'53.613
285.2
7
John HOPKINS
USA
SUZUKI Rizla Suzuki MotoGP
1'53.637
293.0
8
Randy DE PUNIET
FRA
KAWASAKI Kawasaki Racing Team
1'53.706
291.1
9
Chris VERMEULEN
AUS
SUZUKI Rizla Suzuki MotoGP
1'53.771
289.3
10
Toni ELIAS
SPA
HONDA Honda Gresini
1'53.835
286.2
11
Olivier JACQUE
FRA
KAWASAKI Kawasaki Racing Team
1'53.847
293.2
12
Shinya NAKANO
JPN
HONDA Konica Minolta Honda
1'53.988
287.3
13
Alex BARROS
BRA
DUCATI Pramac d'Antin
1'54.082
294.6
14
Marco MELANDRI
ITA
HONDA Honda Gresini
1'54.143
291.9
15
Makoto TAMADA
JPN
YAMAHA Dunlop Yamaha Tech 3
1'54.206
285.3
16
Carlos CHECA
SPA
HONDA Honda LCR
1'54.221
284.4
17
Alex HOFMANN
GER
DUCATI Pramac d'Antin
1'54.421
296.2
18
Kenny ROBERTS JR
USA
KR212V Team Roberts
1'54.527
283.9
19
Sylvain GUINTOLI
FRA
YAMAHA Dunlop Yamaha Tech 3
1'54.845
288.3
************
Ingezonden persbericht