Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
20-4-2007; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Turkije, circuit Istanbul Park
WEINIG GRIP OP ISTANBUL PARK: LITJENS 27E EN WEBB 28E OP EERSTE TRAININGSDAG
De 3e wegrace Grand Prix van dit seizoen staat dit weekeinde te boek op het 3 jaar geleden gebouwde circuit van Istanbul Park. Na bijna een maand rust na de GP van Jerez stonden Joey Litjens en Danny Webb, de twee jongelingen van het DeGraaf Grand Prix Team, te popelen om weer in actie te komen. De eerste vrije training op vrijdagmorgen begon op een natte baan, die weliswaar redelijk snel opdroogde. Door de hevige regenval van de afgelopen nacht was er echter zoveel vuil uit het asfalt omhoog gekomen, dat het zeker voor de als eerste klasse startende 125cc rijders de grip ver te zoeken was.
"Vanmorgen reden we allemaal op regenbanden. Zelfs tegen het einde van de training dook niemand de pits in voor slicks, want de tijden uit die vrije sessie doen toch niet zo ter zake", weet Joey Litjens, die 'en passant' wel zomaar even tot de 14e plaats op die trainingsuitslag opklom. "Maar dat is op regenbanden en het kan veel harder. Mijn Honda voelde goed aan, de motor was sterk en ik reed mijn tijden alleen, zonder een slipstream van iemand anders. We hebben die volle 45 minuten goed aan de afstelling van het motorblok kunnen werken en dat gaf een goed gevoel", vervolgt Litjens, die 's middags (er is één uur tijdverschil met Nederland) een droge baan kreeg voorgeschoteld. Op slicks rijdend leek de 5,3 km lange piste voor iedere 125cc coureur echter meer op een schaatsbaan dan op een racecircuit. Mattia Pasini pakte de voorlopige pole maar deed dat met een tijd die 1,7 seconde langzamer was dan Bautista's snelste ronde in 2006. En dat terwijl normaal gesproken op ieder circuit na de eerste dag al de records van vorig seizoen gebroken werden. "Het was echte moeilijk rijden vanmiddag. De voorkant van de motor voelde té neutraal aan. Hij gaf niets aan, je voelde simpelweg niet wat er gebeurde en je 'glibberde' soms zomaar een stuk opzij. Achter kende ik datzelfde probleem. Het was alsof je druk op de baan miste voor de goede grip, maar dat bleek iedereen te hebben. Het circuit was simpelweg nog té vuil. Die 14e plaats vanmorgen was heel even leuk, maar ik sta nu 27e met 2.10,610. Dat is 0,9 achter mijn tijd van vorig jaar. Maar onder deze omstandigheden (de kopmannen zitten 1,7 sec. achter hun beste tijd van 2006) is dat niet slecht, hoewel ik toch niet wil zeggen dat ik er tevreden mee ben. Morgen gaat het zeker een stuk beter. We hebben met Hans Spaan en veringstechnicus Tim de Bot de telemetrie goed bekeken en gaan nog met Dunlop in conclaaf wat de beste bandenkeuze is. Er zit veel en veel meer in, en als de grip (mede door het 'vegen' van de MotoGP-machines) beter wordt, moet ik verder naar voren kunnen komen", vindt de 17-jarige Litjens.
Zijn Britse teammaatje Danny Webb verging het naar verhouding helemaal niet slecht tijdens zijn eerste kennismaking met de Turkse GP-piste. "Alles is weer eens nieuw, maar dat zal dit seizoen nog 11x gebeuren. Ik had het voordeel dat de 1e sessie nat begon. Zo heb ik mooi het circuit leren kennen zonder al te veel druk van snelle rondetijden. Ik reed de volledige sessie alleen, want ik wil mijn eigen lijnen proberen te bepalen. Natuurlijk zie ik waar de ervaren jongens rijden. De baan is mooi en kan me wel goed gaan liggen in het verloop van het weekeinde", hoopt de 16-jarige coureur uit het Engelse Pembury, die aangaf niets te hebben geriskeerd en er dit weekeinde 'op zijn Honda te willen blijven zitten', nadat hij Jerez een fikse buiteling maakte. De handblessure die hij daar opliep is in de afgelopen 4 weken helemaal hersteld en 100% fit en met 45 minuten circuitkennis op zak startte hij 's middags aan de eerste kwalificatie training. "Van meet af aan waren er problemen met hoe kan het ook anders- de grip. De teamleiding haalde me de pits binnen en we veranderden een paar kleine zaken en ik kreeg de opdracht om wat meer te 'pushen' op zoek naar grip. Dat ging wel wat beter en ik draaide 2.10,8. In de laatste ronde leed mijn voorkant nog weg en kwam ik op en over de kerbstones te rijden, waardoor ik veel tijd verloor. Anders had dat wel een 2.09 kunnen zijn. De grip was echt heel 'dun'. De voorband gaf bij het insturen nog alles goed aan, maar midden in de bocht werd het minder. En bij het uitaccelereren wilde de achterband de grip niet pakken. Er zit veel meer in met een ander bandentype of een gewijzigde set-up. Daar gaan we hard aan werken, want er kunnen nog 2 seconden af", stelde Webb resoluut vast. De reden voor zijn uitspraak was ook wel duidelijk, want met die tijd zou hij zijn landgenoot Kevin Coghlan (die ook uit de MotoGP-academy komt) achter zich laten, terwijl die nu twee plaatsen voor hem staat. "Mijn positie vlak achter Joey is al met al niet fout, maar er zit méér in", besluit Webb.
De 2e Nederlander in de 125cc, Hugo van den Berg, die voor het Spaanse Blussens team uitkomt, maakte ook zijn debuut in Turkije en deed dat vooralsnog netjes met een 31e positie en een rondetijd van 2.11642.
Ook de MotoGP rijders kampten met problemen rond de grip. Ze bleven maar liefst 2 volle seconden achter het pole record van Gibernau in 2005. Qatar-winnaar Casey Stoner profileerde zich vooralsnog als snelste op de 1e trainingsdag voor teamgenoot Capirossi en Hopkins. Rossi zal morgen in ieder geval sneller moeten rondgaan om op de eerste startrij te komen, terwijl Pedrosa (9e) en Hayden (14e) op de 'spaarstand' trainden of nog fiks naar de juiste afstellingen op zoek zijn.
TV uitzendingen RTL GP:
RTL GP: MotoGP Turkije (Kwalificatie trainingen)
Zaterdag 21-04 om 12:45, RTL 7
RTL GP: MotoGP Turkije races MotoGP, 250cc en 125cc
Zondag 22-04 om 12:45, RTL 7
RTL GP
Zondag 22-04 om 22:20, RTL 7
125cc Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Mattia PASINI
ITA
APRILIA Polaris World
2'05.739
221.2
2
Gabor TALMACSI
HUN
APRILIA Bancaja Aspar
2'05.977
218.4
3
Tomoyoshi KOYAMA
JPN
KTM Red Bull KTM 125
2'06.312
225.5
4
Simone CORSI
ITA
APRILIA Skilled Racing Team
2'06.465
219.2
5
Lukas PESEK
CZE
DERBI Valsir Seedorf Derbi
2'06.647
220.2
6
Sergio GADEA
SPA
APRILIA Bancaja Aspar
2'06.726
223.3
7
Sandro CORTESE
GER
APRILIA Emmi - Caffe Latte Aprilia
2'06.807
222.6
8
Andrea IANNONE
ITA
APRILIA WTR Team
2'06.978
220.8
9
Hector FAUBEL
SPA
APRILIA Bancaja Aspar
2'07.089
220.9
10
Bradley SMITH
GBR
HONDA Repsol Honda 125cc
2'07.150
218.1
11
Raffaele DE ROSA
ITA
APRILIA Multimedia Racing
2'07.348
223.5
12
Joan OLIVE
SPA
APRILIA Polaris World
2'07.417
220.4
13
Nicolas TEROL
SPA
DERBI Valsir Seedorf Derbi
2'07.561
219.1
14
Stefano BIANCO
ITA
APRILIA WTR Team
2'07.707
218.2
15
Alexis MASBOU
FRA
HONDA FFM Honda GP 125
2'08.163
218.8
16
Michael RANSEDER
AUT
DERBI Ajo Motorsport
2'08.205
222.7
17
Roberto TAMBURINI
ITA
APRILIA Team Sicilia
2'08.572
217.2
18
Pablo NIETO
SPA
APRILIA Blusens Aprilia
2'08.630
218.4
19
Esteve RABAT
SPA
HONDA Repsol Honda 125cc
2'08.859
220.7
20
Federico SANDI
ITA
APRILIA Skilled Racing Team
2'08.962
219.0
21
Pol ESPARGARO
SPA
APRILIA Belson Campetella Aprilia
2'09.097
220.5
22
Lorenzo ZANETTI
ITA
APRILIA Team Sicilia
2'09.138
220.0
23
Simone GROTZKYJ
ITA
APRILIA Multimedia Racing
2'09.198
218.2
24
Randy KRUMMENACHER
SWI
KTM Red Bull KTM 125
2'10.210
222.7
25
Kevin COGHLAN
GBR
HONDA Scot Racing Team
2'10.315
218.4
26
Steve BONSEY
USA
KTM Red Bull KTM 125
2'10.532
221.5
27
Joey LITJENS
NED
HONDA De Graaf Grand Prix
2'10.610
215.3
28
Daniel WEBB
GBR
HONDA De Graaf Grand Prix
2'10.856
212.9
29
Dino LOMBARDI
ITA
HONDA Scot Racing Team
2'11.191
213.6
30
Robert MURESAN
ROU
DERBI Ajo Motorsport
2'11.578
215.7
31
Hugo VAN DEN BERG
NED
APRILIA Blusens Aprilia
2'11.642
212.2
32
Dominique AEGERTER
SWI
APRILIA Multimedia Racing
2'11.675
217.0
33
Alen GYORFI
HUN
APRILIA Superbike Guorsasagi M.S.E.
2'14.124
215.7
Not
qualified (Out 107%)
2'14.540
Tobias SIEGERT
GER
APRILIA ADAC Nordbayern E.V.
2'15.896
206.9
Nikolett KOVACS
HUN
HONDA Cemelog-Hanusch
2'21.716
208.4
MotoGP (tot 990cc 4-takt) tijden na 2x vrije training van de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
C.STONER
AUS
Ducati Marlboro Team DUCATI
1'54.200
298.6
2
L.CAPIROSSI
ITA
Ducati Marlboro Team DUCATI
1'54.979
297.1
3
J.HOPKINS
USA
Rizla Suzuki MotoGP SUZUKI
1'55.062
289.5
4
V.ROSSI
ITA
Fiat Yamaha Team YAMAHA
1'55.120
290.9
5
T.ELIAS
SPA
Honda Gresini HONDA
1'55.158
284.4
6
O.JACQUE
FRA
Kawasaki Racing Team KAWASAKI
1'55.651
291.0
7
C.VERMEULEN
AUS
Rizla Suzuki MotoGP SUZUKI
1'55.707
290.3
8
A.HOFMANN
GER
Pramac d'Antin DUCATI
1'55.736
296.0
9
D.PEDROSA
SPA
Repsol Honda Team HONDA
1'55.865
292.5
10
M.MELANDRI
ITA
Honda Gresini HONDA
1'55.910
290.4
11
K.ROBERTS JR
USA
Team Roberts KR212V
1'56.071
281.4
12
R.DE PUNIET
FRA
Kawasaki Racing Team KAWASAKI
1'56.225
290.3
13
A.BARROS
BRA
Pramac d'Antin DUCATI
1'56.233
293.1
14
N.HAYDEN
USA
Repsol Honda Team HONDA
1'56.312
282.5
15
C.EDWARDS
USA
Fiat Yamaha Team YAMAHA
1'56.320
289.5
16
C.CHECA
SPA
Honda LCR HONDA
1'56.555
281.9
17
M.TAMADA
JPN
Dunlop Yamaha Tech 3 YAMAHA
1'56.923
285.4
18
S.NAKANO
JPN
Konica Minolta Honda HONDA
1'56.936
285.6
19
S.GUINTOLI
FRA
Dunlop Yamaha Tech 3 YAMAHA
1'57.245
290.5
************