Gemeente Utrecht


LET OP: GEWIJZIGDE JUISTE VERSIE VAN SV 2007, nr. 65 in
zake vertraging van de Hogeweidebrug

2007 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
65 Vragen van mevrouw G.A. Oskam en de heer mr. E. van der Marel
(ingekomen op 20 april 2007)

In de NRC/Handelsblad van 19 april jl. staat een artikel over de vertraging in de plaatsing van de Hogeweidebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal.

De vertraging zou zijn te wijten aan verschillende oorzaken, te weten, fouten in het ontwerp, bodemverontreiniging op het terrein naast de nieuw te plaatsen brug en verscherpte eisen van Rijkswaterstaat over de railing van de brug.

De met de vertraging gemoeide tijd en kosten worden in het artikel niet geheel duidelijk. Er wordt in het artikel gesproken over een vertraging van tien maanden en een overschrijding van het budget met minstens twee miljoen EURO.

Het artikel van deze nieuwe vertraging en daaraan gepaard gaande kosten verontrust D66 en VVD zéér. Daarnaast vertoont de huidige koffieknoop-brug dagelijks tekenen van een verkeersinfarct. Vandaar dat wij u de volgende vragen stellen:

1. Heeft het college kennis genomen van het artikel in NRC?
2. Is het juist dat er sprake is van een ontwerpfout in de brug en in hoeverre heeft dit bijgedragen aan de vertraging?
3. In hoeverre heeft de verontreiniging op het terrein van Douwe Egberts-fabriek bijgedragen aan de vertraging?
4. In hoeverre hebben de extra veiligheidseisen van Rijkswaterstaat bijgedragen aan de vertraging.
5. Zijn er nog andere vertragende factoren in het spel?
6. In het krantenartikel staat dat de gemeente verantwoordelijk is voor de ontwerpfout. Klopt dit?
7. Hoe lang gaat de vertraging in de plaatsing duren en hoe groot wordt de financiële schade?
8. Kan deze schade worden verhaald? Zo ja, bij wie en met welke kans op succes?
9. Zijn met de vertraging gemoeide kosten al voorzien. Waar gaat de dekking gevonden worden?
10. Heeft deze vertraging invloed op andere infrastructurele projecten in deze omgeving en bestaat er een kans op gevolgschade? Zo ja, aan welke extra kosten moet dan gedacht worden?
11. Welke effecten heeft dat voor de gehele planning van van de infrastructurele projecten in Utrecht-West?
12. Welke effecten heeft deze vertraging voor het auto-, bus- en fietsverkeer van oost naar west en v.v.?
13. De werkzaamheden aan de Maarssensebrug duurde langer dan gepland. De werkzaamheden aan de De Meernbrug zijn in 2008 gepland. Hoe zeker is deze planning?
14. Hebben de oorzaken van de huidige vertraging van de Hogeweidebrug, gevolgen voor het ontwerp, kosten en planning van de fietsbrug over de A2 en het Amsterdam-Rijnkanaal die D66 en VVD dringend noodzakelijk vinden?


---- --