Uitgave Actief leren herzien
20.04.2007 / 08:01 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Thiememeulenhoff
Thiememeulenhoff
Door gericht zelf doen en ontdekken leren kinderen het meest
Sinds de introductie acht jaar geleden is Actief leren een populair handboek onder
professionals die met peuters en kleuters werken. Het boek is ook interessant voor ouders
en verzorgers die graag de ontwikkeling van hun kind willen begrijpen en stimuleren.
Actief leren is een educatieve uitgave waarbij de actieve betrokkenheid van kinderen bij
de wereld om hen heen centraal staat. De herziening is inmiddels verkrijgbaar.
Door die wereld vanaf jonge leeftijd te verkennen en te onderzoeken, verwerven kinderen
kennis en vaardigheden waar zij de rest van hun leven plezier van hebben. De praktijk
staat niet stil en leidt tot nieuwe inzichten. Daarom is er nu een compactere, herziene
editie van Actief leren, met actuele informatie, uitspraken van kinderen tot zes jaar,
verhelderend beeldmateriaal en herkenbare praktijkvoorbeelden.
Wat houdt Actief leren in?
Het uitgangspunt is dat jonge kinderen het meest leren van activiteiten waarvoor zij
enthousiast gemaakt zijn. Actief leren is gebaseerd op de Amerikaanse High/Scope methode
- Kaleidoscoop in het Nederlands - en richt zich specifiek op de educatie van jonge
kinderen. De uitgave leert volwassenen om optimaal in te spelen op de natuurlijke
ontdekkingszin van kinderen en hun ontwikkeling te begeleiden en stimuleren. Daarbij zijn
vier dingen belangrijk:
een rijke speelleeromgeving die uitnodigt tot zelf ontdekken
een vaste dagindeling
positieve interactie tussen kinderen en volwassenen
dagelijkse observatie
Hoe werkt Actief leren?
Actief leren laat allereerst zien hoe kinderen zich ontwikkelen. Verder is de wijze waarop
volwassenen communiceren heel belangrijk. Zowel in de omgang met kinderen als in de omgang
met familie van het kind en met een collega. Actief leren gaat ook over het inrichten van
de speelleeromgeving. Waar moeten een groepsruimte en speelhoeken aan voldoen? Ook
onderwerpen als een vaste dagindeling en de verschillende onderdelen van de dag komen aan
bod. Wat is het belang van vooruitkijken en terugblikken? Wat is het verschil tussen
activiteiten die de kinderen kiezen en activiteiten die de volwassenen bepalen? Er is
veel aandacht voor de sleutelervaringen die een kader bieden voor de cognitieve,
creatieve, sociaal-emotionele en lichamelijke ontwikkeling van kinderen.
Wat zijn de resultaten?
Onderzoek van High/Scope laat zien dat kinderen die actief leren aantoonbare vooruitgang
boeken op het gebied van taal en cognitie. Ook zijn deze kinderen emotioneel stabieler.
Daarnaast is gebleken dat hun ontwikkeling nog beter wordt ondersteund als de begeleiders
goed getraind zijn. Het is niet zomaar dat High/Scope volop de aandacht van overheden en
beleidsmakers geniet. Werken met Actief leren geeft kinderen een stevige basis voor hun
toekomstige ontwikkeling.
Bibliografische gegevens
Actief leren
Mary Hohmann en David Weikart
Herziene bewerking door NJI/Kaleidoscoop
415 blz.
Prijs 45,90 euro
ISBN 978 90 06 95514 9
Meer informatie
Voor meer informatie, beeldmateriaal of een recensie-exemplaar neemt u contact op met
Lisette Niesink, marketingcoördinator
T (030) 239 21 94
E l.niesink@thiememeulenhoff.nl
Over ThiemeMeulenhoff
Onderwijs, dat is werken aan de ontwikkeling van mensen, werken aan de samenleving.
ThiemeMeulenhoff ontwikkelt samen met auteurs uit de praktijk leermiddelen voor
basisonderwijs tot volwasseneneducatie waarvan de kwaliteit verzekerd is: leer- en
werkboeken, cd-roms, docentenhandleidingen, dvd's, luistermateriaal, internetsites.