Waterschap Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden
Resultaat klanttevredenheidsonderzoek De Stichtse Rijnlanden redelijk goed
20 april 2007 - Eind 2006 heeft Hoogheemraadschap De Stichtse
Rijnlanden een klanttevredenheidsonderzoek gedaan. Uit dit onderzoek,
verricht door TNS-NIPO, komt naar voren dat het waterschap redelijk
tot goed bekend is onder de inwoners. Men ziet het waterschap als
belangrijk en deskundig, maar vindt het ook een tikje bureaucratisch
en ouderwets. Ook leeft nog steeds het misverstand dat het waterschap
voor drinkwater zorgt.
Het waterschap gebruikt de resultaten om de dienstverlening en de
communicatie te verbeteren.
Het klanttevredenheidsonderzoek is in december 2006 uitgevoerd. Er
zijn voor het onderzoek 550 burgers en 200 agrariërs ondervraagd. Ook
een aantal belangenorganisaties is voor het onderzoek benaderd, maar
dit aantal was te klein om mee te nemen in de resultaten van het
onderzoek.
Inwoners
Onder de inwoners in het werkgebied van het waterschap is de
naamsbekendheid redelijk goed. 5% zegt het waterschap heel goed te
kennen, 41 % geeft aan het waterschap redelijk goed te kennen. 4 %
heeft nog nooit van De Stichtse Rijnlanden gehoord. De meeste mensen
kennen het waterschap via de (bijsluiter bij) de belastingaanslag. Op
de tweede en derde plaats staan folders en krantenartikelen. Men is
over het algemeen redelijk tevreden over de communicatiemiddelen van
het waterschap. De meerderheid van de respondenten die contact met het
waterschap heeft gehad is tevreden over het verloop hiervan (76%).
Het imago van De Stichtse Rijnlanden is goed. Het waterschap wordt als
deskundig, belangrijk, professioneel en natuur- en milieuvriendelijk.
Het scoort matig op de punten modern/ouderwets en bureaucratisch.
Agrariërs
Agrariërs zijn goed bekend met het waterschap. Het imago van het
waterschap is bij deze groep iets minder goed, maar nog steeds meestal
positief. De meningen over de contacten met het waterschap zijn zeer
divers. Er zijn positieve ervaringen maar ook negatieve. Bij negatieve
ervaringen gaat het meestal om traagheid of omslachtigheid van
procedures, of over het niet nakomen van afspraken. Over de
voorlichtingsavonden die het waterschap organiseert, bijvoorbeeld rond
watergebiedplannen, zijn veel agrariërs tevreden.
Herhaling
Het waterschap is niet ontevreden met de uitkomsten van het onderzoek,
maar neem zich ook de verbeterpunten ter harte. Over twee jaar wordt
het onderzoek herhaald en het waterschap hoopt dan een (nog) beter
resultaat te krijgen.