streekvervoer provincie Utrecht
Klant koning in streekvervoer provincie Utrecht
20-4-2007 -
Niet goed? Geld terug. De provincie Utrecht wil dit principe vanaf
december 2008 invoeren in het openbaar vervoer. Op dat moment geeft de
provincie nieuwe vergunningen af voor het stads- en streekvervoer. De
tevredenheid van de klant gaat dan een belangrijke rol spelen. Zo
vraagt de provincie aan busbedrijven om de klant financieel te
vergoeden, wanneer ritten uitvallen of een bus regelmatig niet op tijd
aankomt.
Dit blijkt uit het ontwerp-programma van eisen, dat GS hebben
vastgesteld voor het streekvervoer in de provincie Utrecht. Op basis
van dit programma zal de provincie aanbestedingen doen voor het
openbaar vervoer in de periode 2009-2016. De vervoerder kan, wanneer
de reiziger tevreden is, een financiele bonus krijgen. Deze beloning
is jaarlijks maximaal vier procent van de totale omzet van het
vervoerbedrijf. Twee keer per jaar wordt bovendien een
klanttevredenheidsonderzoek gehouden. Daarbij wordt aandacht besteed
aan zaken als veiligheid tijdens de rit, de kans op een zitplaats in
de bus en de service door de chauffeur. Valt een rit uit, dan betaalt
het vervoersbedrijf een boete.
Provincie nieuwe opdrachtgever in Amersfoort en Heuvelrug
De busbedrijven die vanaf december 2008 in opdracht van de
provincie Utrecht rijden, werken in een grotere omgeving. Het
streekvervoer wordt daarvoor in twee zogenaamde
`concessiegebieden'geknipt: Utrecht-West en Utrecht-Oost. Het
stadsvervoer in Amersfoort zal onderdeel uitmaken van de
oostelijke concessie. Op deze manier kan de provincie een
samenhangend netwerk realiseren van openbaar vervoerverbindingen.
Daarbij worden nieuwe koppelingen gelegd tussen diverse buslijnen
en overbodige overstappunten geschrapt. De grotere
concessiegebieden bieden ook voor het busbedrijf schaalvoordelen.
Zo kan efficienter worden omgegaan met de inzet van het wagenpark.
De provincie Utrecht wordt behalve in Amersfoort de nieuwe
opdrachtgever voor het openbaar vervoer in het gebied Utrechtse
Heuvelrug. Daar vindt een uitruil plaats van bussen die nu nog in
opdracht van het Bestuur Regio Utrecht rijden.
Utrecht in Top 5 openbaar vervoer
De provincie Utrecht wil jaarlijks een extra impuls geven aan de
kwaliteit van het openbaar vervoer. In 2009 en 2010 gaat het om
een extra investering van 2,6 miljoen euro. Vanaf 2011 loopt deze
impuls op naar 3,6 miljoen euro op jaarbasis. Het Utrechtse
streekvervoer moet in de ogen van de klant in de Top 5
terechtkomen van de best presterende openbaar vervoergebieden in
Nederland. Dit is voor de provincie van belang omdat de bus een
volwaardig alternatief moet blijven voor het gebruik van de auto.
De bussen moeten daarom sneller rijden, vooral op lijnen waar veel
reizigers zijn. Om het gebruik van de bus voor het woonwerkverkeer
te stimuleren, worden extra spitsbussen ingezet tussen Utrecht en
Amersfoort. De ontsluiting van de wijk Vathorst met het centrum
van Amersfoort wordt verbeterd. In Veenendaal Oost wordt verder de
nieuwe wijk aangesloten op het openbaar vervoer. De provincie wil
bovendien de buslijnen tussen Veenendaal en Ede optimaliseren. De
stadslijn Woerden-West tenslotte wordt omgebouwd tot een
volwaardige openbaar vervoerverbinding.
Schonere bussen, goed voor het milieu
Alle bussen die in opdracht van de provincie rijden, zijn
momenteel voorzien van roetfilters. De provincie wil vanaf eind
2008 een stap verder gaan en hogere eisen stellen, zodat minder
schadelijke uitlaatgassen in het milieu terechtkomen. Hiervoor
gelden de Europese EEV-normen; deze vernieuwde bussen zullen als
eerste worden ingezet in en rondom Amersfoort en Soest. Ook op
lijnen met veel reizigers en een gedeelte van de stadsdienst
Woerden gaan deze schonere bussen als eerste rijden. De provincie
kiest ervoor om een start te maken met de inzet van deze bussen
rondom de grotere Utrechtse steden, omdat hier de meeste
kilometers met de bus worden gemaakt en zo de beste resultaten
worden geboekt bij de verbetering van de luchtkwaliteit.
Hoe nu verder?
De provincie zal naar aanleiding van het ontwerp-programma van
eisen een marktconsultatie houden met vervoerders. Ook met het
openbaar vervoeradviesorgaan ROCOV en de gemeenten vindt nader
overleg plaats. In het najaar van 2007 starten de openbare
aanbestedingen voor de vergunningen van het streekvervoer
Utrecht-Oost en West.
Meer informatie: Ron van Dopperen, telefoon 030- 258 3196
Provincie Utrecht