Partij voor de Dieren
20-04-2007
Klacht bij reclamecodecommissie tegen misleidende campagne rond
zichtstallen van varkens
Amsterdam, 20 april 2007 - De Partij voor de Dieren heeft een klacht
ingediend bij de Reclame Code Commissie over de campagnes Stap in de
Stal en Varkens in Zicht.
Met deze campagnes, aangeprezen via internet en radiospotjes door
Bennie Jolink, wordt de indruk gewekt als zouden de zogenaamde
zichtstallen voor varkens representatief zijn voor de moderne
varkenshouderij in Nederland.
Dat is met nadruk niet het geval, zoals ook onder meer bleek uit de
uitzending `Dierenduel' van de VPRO op 29 maart. Tijdens die
uitzending werd pijnlijk duidelijk dat de zichtstallen een letterlijke
vorm van windowdressing vormen voor de varkenssector. Het publiek mag
zonder afspraak komen kijken naar een varkensstal waarin de dieren
ruimte en stro hebben.
Dat in de meeste bedrijven buiten het zicht van het publiek nog steeds
onder erbarmelijke omstandigheden varkens gehouden worden op kale
betonvloeren, zonder stro, zonder ruimte en tussen metalen stangen
verzwijgt de stichting Varkens in zicht met nadruk.
De campagnes Varkens in Zicht (www.varkensinzicht.nl) en Stap in de
Stal (www.stapindestal.nl ) zijn naar het oordeel van de Partij voor
de Dieren in strijd met de artikelen 2,5 en 7 van de Reclame Code.
Naast de klacht bij de Reclame Code Commissie,heeft de Partij voor de
Dieren kamervragen gesteld over het feit dat het project door de
overheid gesteund wordt met aanzienlijke subsidiebedragen. Volgens
Varkens in Zicht heeft de overheid EUR100.000 startsubsidie verstrekt
aan het project, dat naar de mening van de Partij voor de Dieren
consumenten misleidt en daarmee varkens langer dan nodig slachtoffer
laat zijn van onjuiste beeldvorming over de wijze waarop ze gehouden
worden.