Nieuwe vrachtwagens TGX en TGS van MAN: gladgepolijst tegen de ruwe wind
(4/20/2007)
Met een uitgekiende aërodynamica maken de nieuwe trucks van de TGX-
en TGS-range van MAN Nutzfahrzeuge in oktober dit jaar hun opwachting
voor hun wereldpremière. In vergelijking met de huidige TGA worden
door de nieuw ontworpen cabines van de TGX en TGS gemiddeld vier,
resp. twee procent betere luchtweerstandwaarden (c -waarden)
gerealiseerd. Dit levert de ondernemer direct geld op: de
perfectionering van de aërodynamica zorgt voor een duidelijk lager
brandstofverbruik.
Ook de chauffeur profiteert van het intensieve ontwikkelingswerk in de
windtunnel: de nieuwe buitenspiegels en windgeleiders alsmede de
gemodificeerde A-stijlen reduceren het windgeruis bij de nieuwe
vrachtwagens met zo'n 30 procent. Het geluidsniveau in de cabine van
de TGX en TGS ligt daarmee in vergelijking met de TGA duidelijk lager.
De MAN ingenieurs hebben zeer veel werk besteed aan de aërodynamische
vorm van de buitenspiegels. Een deel van de langs stromende lucht
stroomt nu gericht langs de zijruiten. Een ander deel wordt voorbij de
spiegelvlakken geleid. De neiging tot vervuiling van de spiegel is
daarmee met zo'n 60 procent afgenomen en ook de zijruiten blijven
langer schoon. De chauffeur heeft hierdoor langdurig een goed zicht en
hoeft de ruiten zelden met een doek schoon te maken.
Speciaal voor de TGX met XLX-cabine werd door de MAN ingenieurs een
nieuw gevormde, gepatenteerde dakspoiler ontwikkeld. Het bijzondere
hieraan: de uitsparing voor het schuifdak is zo optimaal geïntegreerd
in de spoiler, zodat de chauffeur volop kan genieten van de frisse
lucht via het geopende schuifdak zonder dat dit een negatieve invloed
heeft op de aërodynamica.
Bovendien hechtten de ingenieurs grote waarde aan de stabiliteit van
de spoiler. Zelfs bij aanstroming van de lucht van achteren af
doorstond hij zonder problemen windsnelheden tot zo'n 200 kilometer
per uur. Schade aan een stilstaand voertuig kan bij dergelijke
windsnelheden of bij het vervoer op een autotrein, waarbij dezelfde
windsnelheden kunnen ontstaan, dan ook worden uitgesloten.
Van de aërodynamische verbeteringen profiteren ook de moderne Common
Rail-motoren in de TGX en TGS. Er stroomt circa 15 procent meer lucht
via de openingen in het nieuw gevormde front naar de radiateur.
Hierdoor zal de elektronisch geregelde ventilator zelden worden
ingeschakeld. Het gevolg hiervan is dat de vraag naar extra vermogen
wegvalt waardoor het brandstofverbruik lager is. Het comfort voor de
inzittenden wordt weer verder verhoogd, omdat de geluidsproductie van
de ventilator afneemt. Bovendien wordt het interieur niet onnodig
verwarmd.
De nieuwe MAN TGX- en TGS-vrachtwagenseries vieren op de
BedrijfsautoRAI in Amsterdam in oktober dit jaar hun wereldpremière.
Zij lossen dan de succesvolle TGA af, die sinds zijn presentatie op de
eeuwwisseling continu verder werd ontwikkeld en tot nu toe circa
230.000 maal werd verkocht.
BedrijfsautoRAI