Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
ProRail licht Kamer verkeerd in
Amersfoort, 20 april 2007
Aan de leden van de Vaste Kamercommissie Verkeer en Waterstaat
Onderwerp: Onjuiste informatieverstrekking door ProRail bij
hoorzitting 12 april
Geachte Kamerleden,
Op donderdag 12 april hield uw commissie een hoorzitting over
problemen met de computersystemen waarmee het treinverkeer wordt
geregeld. In deze hoorzitting is namens ProRail gesteld dat de eerste
grote computerstoring pas in 2005 zou hebben plaatsgevonden. Dat
verbaast ons zeer. Treinreizigers hebben ook in de jaren vóór 2005 in
groten getale ernstige hinder ervaren als gevolg van systeemstoringen.
Dat baart ons als belangenorganisatie voor OV-gebruikers grote zorg.
Wij hebben in het LOCOV (in de vergadering van 27 april 2005) een
discussie gevoerd naar aanleiding van de computerstoring in Utrecht
van 6 en 7 april dat jaar, waarbij ook toen de vertegenwoordigers van
ProRail zeiden dat een storing met gevolgen van deze omvang een
incident betrof dat niet eerder was voorgekomen. Omdat wij van mening
waren dat deze notie niet strookte met de werkelijkheid zoals deze
door de reizigers wordt ervaren, hebben wij aan ProRail na deze
vergadering een lijst van storingen gezonden die zijn toegeschreven
aan problemen met ICT-systemen en die het treinverkeer op belangrijke
knooppunten geheel hebben stilgelegd of langere tijd ernstig hebben
ontregeld.
ProRail heeft daarop gereageerd met een brief d.d. 7 september 2005
waarin nader wordt ingegaan op storingen met ernstige gevolgen. In
deze brief is een analyse gemaakt van `zeer zware verstoringen die
meer dan één baanvak troffen' vanaf 2001. Daarbij werd vastgesteld dat
de zeer grote verstoringen niet de dalende trend van de TAO's in het
algemeen volgden, en dat binnen de categorie oorzaken waarop ProRail
rechtstreeks invloed heeft de Post 21-systemen (door ons aangeduid als
`computerstoringen') de grootste veroorzaker van onregelmatigheden
waren. Wij kunnen hiermee niet de opvatting rijmen dat
computerstoringen met grote impact incidenten zijn die in 2005 voor
het eerst zouden zijn opgetreden.
Wij zijn van mening dat het niet juist en onvolledig informeren van de
Kamer niet bijdraagt tot het verkrijgen van een helder beeld van de
problemen op het spoor. Dat is de reden, dat wij hebben gemeend dit
bij u aan de orde te moeten stellen.
Een afschrift van deze brief gaat naar:
- de heer Klerk van Prorail,
- de heer Veenman van de Nederlandse Spoorwegen en
- minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat.
Pagina geplaatst: 20 april 2007