Kerncijfers Auto en Mobiliteit: marktaandeel benzine daalt
20.04.2007 / 12:05 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Rai vereniging
Rai vereniging
Opvallend is de kentering in de verkopen naar brandstof. Voor het eerst is een duidelijke
daling te zien in het aandeel benzine. Het marktaandeel voor diesel, LPG en alternatieve
(bio)brandstoffen stijgt in 2006. Een en ander blijkt uit de nieuwe editie Kerncijfers
Auto en Mobiliteit 2007 van BOVAG en RAI Vereniging, die zojuist is verschenen.
Het aandeel in de verkoop van nieuwe autos die het predicaat 'made in Germany' dragen, is
vorig jaar verder gestegen tot 37,5 procent. Op de tweede plaats komen de Franse
voitures, die 21,2 procent van de Nederlandse autoverkopen vertegenwoordigen. Uit de
registraties van nieuwe auto's naar herkomst blijkt dat de Japanse automerken weer aan
een comeback bezig zijn. Vorig jaar groeide het marktaandeel van Japanse autofabrikanten
in ons land tot 17,8 procent. In 2001 was nog 14,8 procent van alle nieuw verkochte
auto's van Japanse origine. De Koreaanse automerken behaalden vorig jaar een aandeel van
8,9 procent. Dat is bijna tweemaal zoveel als in 2002.
Volgens Kerncijfers Auto en Mobiliteit is de vijfdeurs hatchback met een aandeel van ruim
32 procent bij Nederlanders verreweg favoriet. Tegelijkertijd liep de belangstelling voor
de driedeurs hatchback sinds 2000 terug van 27,2 tot 14,8 procent vorig jaar. Ook de
vierdeurs sedan blijkt met een aandeel van 8,6 procent uit de gratie. Zes jaar geleden
was dit segment nog goed voor 15 procent van de verkopen. Het aandeel van stationwagons
(17,6%) en MPV's (16,7%) is de afgelopen jaren betrekkelijk stabiel gebleven.
Een andere interessante wetenswaardigheid uit de brochure betreft de ontwikkeling van het
wagenpark. Die groeide in 2006 met 2 procent tot 7,4 miljoen personenauto's. Goed voor
een vervoersprestatie van 148,8 miljard kilometer (autobestuurder en autopassagier).