Dutchview
Adobe Player voor offline kijken van video
20 april 2007
San Francisco - Adobe Systems Inc. presenteerde afgelopen zondag op de
National Association of Broadcasters (NAB) in Las Vegas nieuwe
software, waarmee consumenten video's zowel online als offline kunnen
afspelen. Een ontwikkeling die de negatieve discussie rondom
video-sharing mogelijk zal kunnen veranderen. Adobe Video Player bouwt
voort op de Flash Player, de dominante technologie die wordt gebruikt
voor het streamen van online video's door sites als YouTube, MySpace,
MSN en Yahoo Video. Volgens Adobe zal de video player in de komende
maanden beschikbaar worden voor de consument.
Analisten bestempelen de nieuwe Adobe Video Player als een
technologische doorbraak die het voor consumenten mogelijk maakt om
video te downloaden en over te zetten van het internet naar mobiele
telefoons, terwijl het voor programmeurs mogelijk is reclame mee te
sturen en het consumentengebruik te monitoren. Concurrerende video
players, zoals Windows Media Player van Microsoft Corp. QuickTime van
Apple Inc. en RealPlayer van Realnetworks Inc., beschikken allen niet
over deze offline monitor mogelijkheid.
Reclame
"Adobe biedt bedrijven als eerste de mogelijkheid video content te
ontsluiten, waarbij ze er van verzekerd zijn dat reclame wordt
meegestuurd" aldus Forrester Research analist James McQuivey.
"Mediabedrijven kicken echt op controle" stelt hij. Vanwege hun angst
voor piraterij, zijn veel mediabedrijven huiverig voor het ontsluiten
van hun TV, film en video programma's op het internet. Afgelopen
maand, klaagde mediaconglomeraat Viacom Inc. Google aan voor een
miljard dollar omdat haar video-sharing website YouTube erin zou zijn
gefaald de piraterij van MTV, South Park en andere populaire Viacom
televisieprogramma's te verhinderen.
De Adobe Video Player zou de spanning kunnen temperen door consumenten
enerzijds een comfortabele manier van kijken te bieden en zelfs, in
bepaalde gevallen, de video content aan te passen. Terwijl media
eigenaren anderzijds worden verzekerd van ultieme controle over waar
de video uiteindelijk terecht komt. "De consument denkt: ik heb mijn
media content gekocht, het is van mij en ik zou het op elk apparaat
moeten kunnen overzetten. Adobe's video player werkt volgens deze
manier van denken, door de consument de vrijheid te geven om de
content altijd overal mee naartoe te nemen.
Open standaard
Adobe zegt voor de Adobe Video Player te zijn uitgegaan van een
combinatie van bekende, vrij toegankelijke technologieën en zal de
software gratis distribueren, via dezelfde virale strategie die
Adobe's Flash en Acrobat tot de populairste manier van video kijken of
documenten lezen heeft gemaakt.
Het is gebaseerd op open standaarden voor het gezamenlijk gebruik van
content, het synchroniseren van multimedia en het monitoren van
reclame. Consumenten die het stoort dat ze kunnen worden gevolgd in
hun consumptiegedrag hebben de optie om deze controle te blokkeren.
En omdat Adobe al hoofdleverancier van de belangrijkste generatie
videoweergave- en bewerkingstools is, heeft het bedrijf geen last van
het klassieke `kip en ei probleem' dat de adoptie van de meeste
internettechnologieën vertraagd (zullen consumenten de video player
gebruiken voordat de mediamakers het omarmen?).
Adobe Media Player biedt hoge kwaliteit Flash video, full-screen
afspelen en de mogelijkheid dit offline te doen, zoals bijvoorbeeld in
het vliegtuig. Kijkers kunnen tevens zoeken naar shows of hun
beoordelingen over shows met anderen delen en automatisch de nieuwste
aflevering van een show downloaden.
Volgens Mark Randall, hoofd strategie voor dynamische media, werkt
Adobe samen met een groot aantal mediabedrijven en zullen er de
komende maanden verschillende partnerships worden aangekondigd. De
Adobe Video Player biedt niet alleen mediabedrijven, maar ook
onafhankelijke video producers, podcasters en home video makers, een
manier om veilige advertentie-ondersteunde video aan te bieden. Adobe,
uit San Jose, California, plande de aankondiging voor de start van de
NAB, een belangrijk bedrijvenevenement, dat afgelopen week in Las
Vegas plaatsvond.
Adobe Player voor offline kijken van video