Campagne Hartstilstand brengt veel teweeg
20-4-2007
Den Haag, 19 april 2007 ? De Zes Minuten Campagne van de Nederlandse
Hartstichting heeft de eerste twee weken tot veel reacties geleid. De
website www.6minuten.nl is meer dan 85.000 keer bezocht. De
Informatielijn van de Hartstichting heeft honderden reacties gekregen
per telefoon en via e-mail.
Op 2 april jl. is de Hartstichting gestart met de 6 Minuten Campagne.
De centrale boodschap is: 'Een leven hoeft niet te stoppen bij een
hartstilstand. Weet wat u moet doen: bel 112, reanimeer en
defibrilleer'. De uitgezonden radio- en televisiecommercial en de
ontwikkelde campagnematerialen hebben gezorgd voor een groot aantal
vragen, opmerkingen en complimenten. De meeste vragen gaan over het
volgen van een reanimatiecursus in de buurt, de kwaliteit van leven na
reanimatie en over de kosten en verkrijgbaarheid van de AED
(Automatische Externe Defibrillator).
De Hartstichting concludeert dat de start van de campagne succesvol is
verlopen. In eerste instantie wil de Hartstichting de Nederlandse
bevolking bewust maken van het probleem (300 slachtoffers per week) en
kennis overdragen (doeltreffend ingrijpen van omstanders kán vele
levens redden). Ook wil de Hartstichting het publiek aanzetten tot
actie (weet wat je moet doen en volg een reanimatiecursus). De
campagne duurt 2 jaar. Later dit jaar en in 2008 volgen er
deelcampagnes. Meer informatie is te vinden op www.6minuten.nl.
Tijdens de 40e Hartweek van de Hartstichting (van 15 t/m 21 april
2007) delen collectanten een campagnekaartje uit om het publiek in te
lichten over deze nieuwe campagne. De Hartweek is van groot belang
voor de Hartstichting. Zij doet haar werk geheel en zonder financiële
steun van de overheid en is dus volledig afhankelijk van giften van de
Nederlandse bevolking. De opbrengst van de collecte wordt gebruikt
voor wetenschappelijk onderzoek, voor het verbeteren van de kwaliteit
van patiëntenzorg en voor het geven van voorlichting over een gezonde
leefstijl.
Nederlandse Hartstichting