Nederlandse Hartstichting

Campagne Hartstilstand brengt veel teweeg

20-4-2007

Den Haag, 19 april 2007 ? De Zes Minuten Campagne van de Nederlandse Hartstichting heeft de eerste twee weken tot veel reacties geleid. De website www.6minuten.nl is meer dan 85.000 keer bezocht. De Informatielijn van de Hartstichting heeft honderden reacties gekregen per telefoon en via e-mail.
Op 2 april jl. is de Hartstichting gestart met de 6 Minuten Campagne. De centrale boodschap is: 'Een leven hoeft niet te stoppen bij een hartstilstand. Weet wat u moet doen: bel 112, reanimeer en defibrilleer'. De uitgezonden radio- en televisiecommercial en de ontwikkelde campagnematerialen hebben gezorgd voor een groot aantal vragen, opmerkingen en complimenten. De meeste vragen gaan over het volgen van een reanimatiecursus in de buurt, de kwaliteit van leven na reanimatie en over de kosten en verkrijgbaarheid van de AED (Automatische Externe Defibrillator).
De Hartstichting concludeert dat de start van de campagne succesvol is verlopen. In eerste instantie wil de Hartstichting de Nederlandse bevolking bewust maken van het probleem (300 slachtoffers per week) en kennis overdragen (doeltreffend ingrijpen van omstanders kán vele levens redden). Ook wil de Hartstichting het publiek aanzetten tot actie (weet wat je moet doen en volg een reanimatiecursus). De campagne duurt 2 jaar. Later dit jaar en in 2008 volgen er deelcampagnes. Meer informatie is te vinden op www.6minuten.nl. Tijdens de 40e Hartweek van de Hartstichting (van 15 t/m 21 april 2007) delen collectanten een campagnekaartje uit om het publiek in te lichten over deze nieuwe campagne. De Hartweek is van groot belang voor de Hartstichting. Zij doet haar werk geheel en zonder financiële steun van de overheid en is dus volledig afhankelijk van giften van de Nederlandse bevolking. De opbrengst van de collecte wordt gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek, voor het verbeteren van de kwaliteit van patiëntenzorg en voor het geven van voorlichting over een gezonde leefstijl.