KPMG
Minder profijt aandeelhouders bij overnames
19 april 2007
19|04|07 - Onderzoek naar transacties die in 2002 en 2003
plaatsvonden, wijst uit dat in 43% van de overnames met een waarde van
meer dan USD 100 de koper meer betaalde dan nodig was. Als gevolg
hiervan zorgde slechts 31% van de transacties ervoor dat de
aandeelhouder er beter van werd.
Ondernemingen en private equity huizen geven steeds meer geld uit aan
een overname. De bedrijven gaan bij een acquisitie veelal uit van het
realiseren van een aantal synergievoordelen en efficiëntie
verbeteringen en worden onder druk van het biedingproces steeds vaker
gedwongen deze te verrekenen in de overnameprijs.
Uit onderzoek van KPMG naar de transacties die in 2002 en 2003
plaatsvonden blijkt dat in 43% van de overnames met een waarde van
meer dan 100 miljoen dollar de koper een hogere prijs voor de
onderneming betaalde dan nodig was. Als gevolg hiervan zorgde slechts
31% van de transacties ervoor dat de aandeelhouder er beter van werd.
Bij 43% van de transacties had de aandeelhouder er voordeel noch
nadeel van. Iets meer dan 25% zorgde er zelfs voor dat de
aandeelhouder op geen enkele wijze profiteerde van de transactie.
Uit het onderzoek van KPMG blijkt overigens dat de ondernemingen en
private equity huizen zelf veel positiever zijn over het succes van de
transactie. Ruim 90% van de bedrijven vindt dat de aandeelhouder er
uiteindelijk beter van geworden is. "Het creëren van waarde voor de
aandeelhouder legt een enorme druk op de bedrijven om de geplande
voordelen van de transactie te realiseren", constateert Rene Vader van
KPMG Transaction Services. "Hoewel het behalen van meerwaarde op
termijn voorop staat, worden deze synergievoordelen door bijna
tweederde van de bedrijven uiteindelijk niet volledig gerealiseerd.
Vader: "Bij veel van de bedrijven ontbreekt een gedegen analyse van de
voordelen die men wil bereiken. Uit het onderzoek blijkt dat niet meer
dan één op de vijf kopers een plan kent waarin de beoogde voordelen
nauwkeurig en gedetailleerd zijn vastgelegd. De overige bedrijven
maken een ruwe schatting of laten dit zelfs geheel achterwege. Van de
ondermeningen die uiteindelijk met de transactie waarde aan het
bedrijf toevoegden, was meer dan de helft ook succesvol in het
volledig realiseren van de vooraf geplande voordelen."
Volgens Vader blijkt uit het onderzoek overduidelijk dat veel
bedrijven moeite hebben om in de fase na de transactie controle te
krijgen over de overgenomen onderneming en de vooraf ingeschatte
waarde daadwerkelijk te realiseren.
Vader: "Afgezien van het feit dat een groot aantal bedrijven te maken
heeft met een wettelijke termijn van drie maanden na de transactie,
duurt het vaak nog gemiddeld negen maanden voordat de bedrijven het
gevoel hebben dat ze controle hebben over de overgenomen onderneming.
Dit komt vooral door aanpassing aan de regelgeving en het harmoniseren
van de verslaggevingregels.
Slechts 60% van de ondernemingen heeft voor de ondertekening van het
uiteindelijke contract een plan klaar waarin staat hoe het na de
transactie verder moet. Private equity huizen starten deze post deal
planning vrijwel altijd voor het sluiten van de deal. De voordelen
hiervan liggen vooral in het beperken van het risico van
klantenverlies, het snel realiseren van de beoogde voordelen van de
transactie en gedegen aandacht voor interne en externe communicatie.
Daarnaast biedt planning vooraf de bedrijven de gelegenheid mogelijke
obstakels in een vroeg stadium te identificeren. Van de onderzochte
bedrijven geeft 63% aan bij een voorgenomen transactie te hebben
afgehaakt door vooraf geïdentificeerde beren op de weg."
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039.
© 2007 KPMG Holding N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.