Senternovem
19-04-2007 | NS onderschrijft als eerste bedrijf milieudoelen van EU
De NS wil de uitstoot van schadelijke broeikasgassen snel
terugbrengen. Tot 2020 wil het treinbedrijf 20 procent minder CO2
uitstoten. De spoorwegen proberen dat te bereiken met de inzet van
nieuwe, energiezuinige treinen, door zuiniger te rijden, door meer
reizigers in de daluren te vervoeren, en door een hogere afname van
groene stroom.
Aad Veenman - NS
Aad Veenman
Dat maakte NS-topman Aad Veenman bekend tijdens een klimaatsymposium
in het hoofdkantoor van de NS in Utrecht op 3 april jongsleden. "Ik
vind dat we behoorlijk lef tonen door deze ambities uit te spreken",
zei Veenman. NS stelt het eerste grote Nederlandse bedrijf te zijn dat
de klimaatdoelstelling van de Europese Commissie onderschrijft.
Veenman stelde dat zijn bedrijf ten opzichte van 1990 de emissie van
koolstofdioxide heeft teruggebracht met 10 procent, hoewel het aantal
reizigerskilometers in die 17 jaar ook al toenam met 39 procent. "Voor
de resterende 10 procent reductie hebben we minder tijd, 13 jaar. Dus
moeten we snel verdere stappen nemen."
Als voorbeelden noemde Veenman meer inkoop van groene stroom (ongeveer
5 procent van het totale stroomgebruik is nu groen) en de verbetering
van de bezettingsgraad in treinen in de daluren, waarmee de gemiddelde
milieubelasting per reiziger daalt. Hij verwacht ook veel van het
bevorderen van een zuinige rijstijl bij machinisten. Veenman:
"Daarvoor sturen we hen al op cursus." NS investeert fors in
trainingen voor machinisten. Op een scherm kunnen ze het verbruik
zien. Door de lage weerstand van de wielen op de rails - staal op
staal - rolt de trein na het uitschakelen van de stroom, lang door.
Door die milieuvriendelijkere manier van rijden, bespaarde Deutsche
Bahn 8 procent aan energie.
NS voorbeeld voor bedrijfsleven
De NS slurpt energie en is een van de grootste verbruikers van
Nederland. Jaarlijks verbruikt het bedrijf 1270 miljoen kilowattuur,
dat is 1,7 procent van het totale energieverbruik in Nederland. Het
bedrijf kan de meeste energie besparen door meer reizigers in de
rustigere uren aan te trekken. NS is een spitsbedrijf, het aantal
treinen is daarop berekend. Hoewel de treinen in de spits soms
uitpuilen, zijn ze in de daluren vaak leeg. De gemiddelde
bezettingsgraad per dag is 30 procent. Door meer reizigers in de
daluren te vervoeren, daalt de CO2 -uitstoot per reizigerskilometer
enorm. Minister Cramer van VROM spreekt haar waardering uit voor het
"vergroenen" van de NS. "Ik roep het bedrijfsleven op dit voorbeeld te
volgen."
MJA
Dit alles is het resultaat van de meerjarenafspraak (MJA), die op 4
oktober 1999 in den Haag is ondertekend door Rob den Besten namens de
NS, Annemarie Jorritsma namens EZ en Henk Spaan namens ex-Novem. In de
MJA heeft EZ toegezegd een deel van regelingen zoals de EIA voor NS
beschikbaar te houden. De EIA is dan ook een belangrijke steun in de
rug geweest voor de NS om de investeringen te realiseren die nu tot
resultaat leiden.