Senternovem


19-04-2007 | NS onderschrijft als eerste bedrijf milieudoelen van EU

De NS wil de uitstoot van schadelijke broeikasgassen snel terugbrengen. Tot 2020 wil het treinbedrijf 20 procent minder CO2 uitstoten. De spoorwegen proberen dat te bereiken met de inzet van nieuwe, energiezuinige treinen, door zuiniger te rijden, door meer reizigers in de daluren te vervoeren, en door een hogere afname van groene stroom.
Aad Veenman - NS
Aad Veenman

Dat maakte NS-topman Aad Veenman bekend tijdens een klimaatsymposium in het hoofdkantoor van de NS in Utrecht op 3 april jongsleden. "Ik vind dat we behoorlijk lef tonen door deze ambities uit te spreken", zei Veenman. NS stelt het eerste grote Nederlandse bedrijf te zijn dat de klimaatdoelstelling van de Europese Commissie onderschrijft. Veenman stelde dat zijn bedrijf ten opzichte van 1990 de emissie van koolstofdioxide heeft teruggebracht met 10 procent, hoewel het aantal reizigerskilometers in die 17 jaar ook al toenam met 39 procent. "Voor de resterende 10 procent reductie hebben we minder tijd, 13 jaar. Dus moeten we snel verdere stappen nemen."

Als voorbeelden noemde Veenman meer inkoop van groene stroom (ongeveer 5 procent van het totale stroomgebruik is nu groen) en de verbetering van de bezettingsgraad in treinen in de daluren, waarmee de gemiddelde milieubelasting per reiziger daalt. Hij verwacht ook veel van het bevorderen van een zuinige rijstijl bij machinisten. Veenman: "Daarvoor sturen we hen al op cursus." NS investeert fors in trainingen voor machinisten. Op een scherm kunnen ze het verbruik zien. Door de lage weerstand van de wielen op de rails - staal op staal - rolt de trein na het uitschakelen van de stroom, lang door. Door die milieuvriendelijkere manier van rijden, bespaarde Deutsche Bahn 8 procent aan energie.

NS voorbeeld voor bedrijfsleven
De NS slurpt energie en is een van de grootste verbruikers van Nederland. Jaarlijks verbruikt het bedrijf 1270 miljoen kilowattuur, dat is 1,7 procent van het totale energieverbruik in Nederland. Het bedrijf kan de meeste energie besparen door meer reizigers in de rustigere uren aan te trekken. NS is een spitsbedrijf, het aantal treinen is daarop berekend. Hoewel de treinen in de spits soms uitpuilen, zijn ze in de daluren vaak leeg. De gemiddelde bezettingsgraad per dag is 30 procent. Door meer reizigers in de daluren te vervoeren, daalt de CO2 -uitstoot per reizigerskilometer enorm. Minister Cramer van VROM spreekt haar waardering uit voor het "vergroenen" van de NS. "Ik roep het bedrijfsleven op dit voorbeeld te volgen."

MJA
Dit alles is het resultaat van de meerjarenafspraak (MJA), die op 4 oktober 1999 in den Haag is ondertekend door Rob den Besten namens de NS, Annemarie Jorritsma namens EZ en Henk Spaan namens ex-Novem. In de MJA heeft EZ toegezegd een deel van regelingen zoals de EIA voor NS beschikbaar te houden. De EIA is dan ook een belangrijke steun in de rug geweest voor de NS om de investeringen te realiseren die nu tot resultaat leiden.