Utrecht, 19 april 2007
Alle Sprinters binnenkort als nieuw
42 Miljoen euro voor modernisering
Zachter zitten en 25% energiebesparing
Eerste treinen in maart 2008 gereed
NS laat 60 rijtuigen van het type Sprinter grondig renoveren. In de afgelopen jaren
kregen al 180 rijtuigen een `extreme make-over'. Deze is zó succesvol, dat NS 42 miljoen
investeert om ook de overige Sprinters op dezelfde wijze aan te passen aan de wensen
van de reiziger van nu.
De treinen krijgen een volledig nieuw interieur met gestoffeerde stoelen, ruimere
balkons en glazen tussenwanden. Een reisinformatiesysteem houdt de reizigers in beeld
en geluid op de hoogte van de te volgen route en het verloop van de reis. Het uiterlijk
verandert van geel in het wit-blauw-geel dat voortaan alle Sprinters kenmerkt.
NS gebruikt voor deze ombouw alleen betrouwbare techniek waardoor de kans op
vertraging nog kleiner wordt. Het energieverbruik van deze treinen vermindert na de
vernieuwing met 25% (10.000.000 kWh per jaar). Deze renovatie draagt daarmee bij aan
de onlangs door NS uitgesproken ambitie om 20% minder CO² emissie te veroorzaken.
De zestig rijtuigen vormen samen dertig tweedelige treinstellen. In verband met de verheugende
forse groei van het aantal treinreizigers worden zij onder andere ingezet om op verschillende
trajecten Sprinter-treinen te verlengen. Door de modernisering bieden zij binnenkort hetzelfde
comfort als de Sprinters waarmee zij gekoppeld rijden. Op verzoek van de reizigers krijgen de
stoelen een `zachtere zit'.
De eerste te renoveren rijtuigen zijn al overgebracht naar Randers (DK), waar Bombardier
Transportation de werkzaamheden uitvoert. Tussen maart 2008 en juli 2009 komen de
vernieuwde treinen ter beschikking van de reizigers.
Aan het einde van 2008 komen de eerste Sprinters van een volgende generatie naar Nederland.
Deze onderscheiden zich vooral door hun gelijkvloerse instap en airconditioning. NS heeft van dit
nieuwe type 35 treinstellen met een totale capaciteit voor het vervoeren van13.000 reizigers
besteld. NS investeert hierin 248 miljoen euro.
Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070
NS
NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland en verzorgt over een spoorwegnet van ruim 2000 km
lengte met 4500 treinritten per dag het vervoer van 1,1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn bijna 2900 rijtuigen met
250.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 378 stations. NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit
van Nederland: op de drukste corridors naar de Randstad en tussen de grote steden heeft de trein een marktaandeel
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Datum
Pagina 2/2
tussen de 30 en 60%. NS stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke
stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee
vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. 25.000 NS
medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de klanten.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding,
etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de
spoorwegveiligheid in Nederland.
NS investeert tot 2010 > 900 miljoen in uitbreiding van de `treinenvloot'
Tussen nu en 2010 gaan treinreizigers profiteren van de volgende investeringen van NS:
248 miljoen voor nieuwe Sprinters, 13.000 plaatsen
42 miljoen voor de modernisering van Sprinters, 10.000 plaatsen
433 miljoen voor nieuwe Intercitydubbeldekkers, 20.000 zitplaatsen
190 miljoen voor de modernisering van Intercity's, 20.000 zitplaatsen
---- --
Nederlandse Spoorwegen