Reizigers gedrag voorspelbaar op basis van boekverkopen?
19.04.2007 / 11:45 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Gfk benelux marketing services
Gfk benelux marketing services
GfK Benelux Marketing Services legt link tussen populariteit van bestemmingen op basis van
boekverkopen 'landen' en 'steden'.
Volgens Laurens van den Oever van GfK MS wordt China de grote winnaar in 2007 en zullen
Spanje en Italië terrein verliezen ten gunste van Turkije. New York, Madrid en
Istanbul winnen als stedentrip en Berlijn en Rome vallen iets terug. Deze voorspelling
wordt gedaan op basis van verkochte reisboeken die GfK dagelijks meet bij de voornaamste
boekverkopers in Nederland.
Hoewel GfK MS bezig is z'n entree te maken als onderzoeksbureau voor de uitgaande
reisbranche zijn deze cijfers gebaseerd op basis van de boek verkopen van reisboeken
over landen en steden bestemmingen.
Bij de landenbestemmingen geeft de lijst met het 'aandeel' per land per kwartaal een
aardige indicatie van wat er mogelijk te wachten staat qua ontwikkeling deze zomer. Wie
koopt er namelijk een reisboek zonder serieus van plan te zijn de betreffende bestemming
op korte termijn te gaan bezoeken?
Bij de landenbestemmingen ziet GfK MS het aandeel China in het 1e kwartaal 2007 ten
opzichte van dezelfde periode in 2006 stijgen van 11% naar 16%. Ook India laat een
opvallende stijging zien, van 4 naar 6%. Spanje en Italië dalen van respectievelijk
10% naar 8% en van 12% naar 10% en Frankrijk van 11% naar 7%. Turkije blijft gelijk op 4%
maar Istanbul stijgt van 4% naar 6% bij de steden. Andere groeibestemmingen bij de steden
zijn New York van 10% naar 11%, Parijs van 10% naar 13% en Madrid van 4% naar 5%. Rome
daalt van 18% naar 15% evenals Berlijn (van 13% naar 11%) en Barcelona van 16% naar 15%.
GfK MS is voornemens vaker kruisverbanden te leggen in de markten die zij in kaart brengt
op basis van doorverkoopcijfers en het verklaren van trends binnen de reisbranche.
Laurens van den Oever zal als spreker enkele voorbeelden hiervan laten zien tijdens het
ANVR reisagentensymposium op 21 april.
Voor meer informatie
GfK Benelux Marketing Services B.V.
Laurens van den Oever, Business Manager Travel & Entertainment, e-mail:
loever@gfkbenelux.nl
Tel. + 31 20 713 30 00
Fax +31 20 643 20 00
Over GfK Benelux Marketing Services (GfK MS)
GfK MS is onderdeel van de GfK Group (Growth from Knowlegde) in Duitsland Neurenberg, dat
opgericht is in 1934. We zijn Nr. 4 in de wereld van market research en actief in 5
business divisies; Consumer Tracking, HealthCare, Retail and Technology, Media and Custom
Research. GfK is vertegenwoordigd op 5 continenten met meer dan 130 dochterbedrijven en
filialen in meer dan 70 landen. Op dit moment hebben we meer dan 7700 mensen in dienst.
GfK Benelux Marketing Services is al bijna 30 jaar dé specialist op het gebied van
het volgen van trends, product- en marktontwikkelingen. Dit volgen we binnen retail land
op basis van retail panels voor Durables (duurzame producten). In tal van sectoren worden
maandelijks en wekelijks de ontwikkelingen in kaart gebracht en gerapporteerd aan onze
klanten, zowel aan industrie- als retailer zijde. We zijn werkzaam in Nederland,
België en sinds 2006 ook in Luxemburg. Onze organisatie is actief in veertien
sectoren, te weten Consumenten Electronica, Doe-het-Zelf, Foto, Fietsen, Groot en Klein
huishoudelijke apparatuur, Industriële toelevering, IT producten, Kantoorartikelen,
Retail, Telecom, Tuin, Toerisme en Entertainment. Door de brede kennis van de markt en de
specifieke kennis van de distributie, zijn wij in staat de marktonderzoeksresultaten juist
te interpreteren en in het goede kader plaatsen.