KPMG
Fraudeur veelal mannelijke topmanager op leeftijd
19 april 2007
19|04|07 - Dit blijkt uit een analyse van 360 opdrachten die de
forensische praktijk van KPMG bij ondernemingen heeft verricht.
Bedrijven die te maken hebben met fraude zien het delict voornamelijk
gepleegd worden door oudere mannelijke werknemers die langer dan twee
jaar in dienst zijn. Bovendien maakt de fraudeur in het algemeen deel
uit van het hogere management of de raad van bestuur. In één op de
vier fraudegevallen komt het delict binnen een jaar aan het licht. In
de 70% van de gevallen wordt de dader pas tussen één en vijf jaar
ontmaskerd.
Bij iets meer dan de helft van de fraudegevallen had de onderneming in
kwestie van tevoren geen enkel vermoeden van de fraude, bij 21% van de
gepleegde delicten was het management op de hoogte maar werden geen
passende maatregelen genomen.
Dit blijkt uit een analyse van 360 opdrachten die de forensische
praktijk van KPMG bij ondernemingen heeft verricht. Bij de helft van
het aantal fraudes werd geen ruchtbaarheid gegeven aan het voorval en
in slechts 15% van de delicten werd in beperkte mate gecommuniceerd
naar een selectieve groep mensen, zoals de raad van bestuur, het audit
committee, het hogere management en de betrokken afdeling.
Volgens Rens Rozekrans, partner bij KPMG Integrity & Investigation
Services, baart vooral het grote aantal fraudeurs onder het management
zorgen. Rozekrans: "Bijna 90% van de fraudeurs behoort tot het
management en de helft daarvan tot het hogere management. Een
mogelijke verklaring hiervoor is dat KPMG vooral onderzoek doet naar
zwaardere fraude gevallen en het management hierbij vaker betrokken
is.
Opvallend is dat in één op de vijf vermoedens van fraude besloten
wordt geen onderzoek uit te voeren. Hieruit blijkt dat fraude nog
altijd een gevoelig onderwerp is. Ook blijken organisaties nog steeds
moeite te hebben met de vraag hoe zij moeten reageren op een signaal
van onregelmatigheden. Hoewel er bij veel bedrijven sprake is van meer
transparantie, is het duidelijk dat organisaties niettemin worstelen
met de communicatie tijdens en na fraudegevallen. Dit wordt
veroorzaakt door enerzijds de bescherming van individuen en de
reputatie van de organisatie en anderzijds de wens om van deze
incidenten te leren en passende maatregelen te treffen.
Het motief voor het plegen van fraude blijkt veelal de gelegenheid die
de organisatie biedt gecombineerd met een grote dosis hebzucht. Het
management is in het algemeen in staat procedures te overrulen.
Bovendien hebben potentiële fraudeurs snel door dat de interne
beheersing op bepaalde plaatsen niet zo blijkt te werken als zou
moeten."
De financiële schade die de bedrijven als gevolg van de fraudes leiden
is aanzienlijk. Ruim 40% van de fraudegevallen levert de onderneming
een verlies op van meer dan 1 miljoen euro en in 25% van de gevallen
bedraagt de schade tussen 100.000 en 500.00 euro.
Rozekrans: "In slechts 16% van de gevallen zien de bedrijven iets van
het geld terug. Er zou hen dan ook van alles aan gelegen moeten zijn
fraude te voorkomen, te ontdekken en bij vermoedens op een passende
manier te reageren. Het feit dat de fraudes vaak over een lange
periode plaatsvinden bewijst dat controlesystemen te kort schieten.
Uitsluitend hierop vertrouwen is wachten op een volgend incident en
niet meer van deze tijd."
Klik hier voor het onderzoek 'KPMG Profile of a Fraudster Survey
2007'.
Voor meer informatie over KPMG Integrity & Investigation Services klik
u hier.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039.
© 2007 KPMG Holding N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.