European Union



IP/07/510

Brussel, 18 april 2007

Commissie stelt sterker partnerschap voor om de toegang van EU-bedrijven tot buitenlandse markten te verbeteren

De Europese Commissie heeft vandaag de mededeling Europa als wereldspeler: Een sterker partnerschap voor markttoegang ten behoeve van Europese exporteurs goedgekeurd. Deze strategie, die tot doel heeft handelsbelemmeringen op buitenlandse markten weg te nemen en nieuwe exportmogelijkheden te creëren, maakt deel uit van het nieuwe handelsbeleid van de Commissie. Centraal in deze nieuwe aanpak is een nieuw, gedecentraliseerd partnerschap tussen de Commissie, de lidstaten en het bedrijfsleven om met behulp van plaatselijke kennis gemakkelijker handelsbelemmeringen in derde landen op te sporen en te bestrijden.

EU-commissaris voor handel, Peter Mandelson, zegt hierover het volgende: "Bedrijven in de EU zijn aangewezen op groeiende buitenlandse markten om de economische groei en nieuwe werkgelegenheid in de EU te stimuleren. We moeten ervoor zorgen dat Europese bedrijven op die markten onder eerlijke voorwaarden kunnen concurreren. Deze vernieuwde strategie is erop gericht het werk van de Commissie, de lidstaten en het bedrijfsleven daar waar dat werkelijk zoden aan de dijk zet, namelijk in de dagelijkse praktijk op onze belangrijkste markten, te coördineren en te versterken".

Deze nieuwe markttoegangsstrategie komt op een belangrijk tijdstip, nu er nieuwe grote handelspartners op het toneel verschijnen en de aard van de handelsbelemmeringen verandert. Moderne handelsbelemmeringen zijn meestal van non-tarifaire aard en betreffen gewoonlijk de regelgeving in het land van bestemming, dat wil zeggen zij zijn moeilijker te identificeren en vergen vaak een complexe oplossing. Een beter gecoördineerde inspanning is nodig om EU-bedrijven, ongeacht hun grootte, in staat te stellen doeltreffend in de wereld te concurreren.

Het nieuwe partnerschap voor markttoegang is bedoeld om alle EU-bedrijven en alle lidstaten, of ze nu groot zijn of klein, te helpen. De nieuwe strategie omvat onder meer de volgende hoofdpunten:
* nauwere en meer actiegerichte samenwerking tussen de Europese Commissie, de lidstaten en het bedrijfsleven, onder meer door de instelling van EU-markttoegangsteams in landen buiten de EU, die in de dagelijkse praktijk handelsbelemmeringen moeten opsporen voordat deze zich voordoen en bestaande belemmeringen moeten bestrijden;

* betere prioritering van middelen en concentratie op bepaalde doelmarkten en belangrijke sectoren en thema's zoals intellectuele-eigendomsrechten;

* betere benutting van kansen bij onderhandelingen - met name bij de Doharonde en de nieuwe generatie vrijhandelsovereenkomsten van de EU - zodat op het gebied van de non-tarifaire handelsbelemmeringen vooruitgang kan worden geboekt;

* grotere aandacht voor de handhaving van mondiale en bilaterale handelsregels - door gebruikmaking van institutionele mechanismen voor geschillenbeslechting en van de EU-instrumenten voor handelsbelemmeringen;

* een efficiëntere en transparantere dienstverlening aan bedrijven, inclusief een systematischer registratie en follow-up van problemen en verbetering van de markttoegangsdatabank.

Achtergrond

De oorspronkelijke markttoegangsstrategie voor de EU uit 1996 was gericht op handhaving van multilaterale en bilaterale handelsovereenkomsten en de openstelling van markten van derde landen. Deze strategie steunde op twee pijlers: verstrekking van informatie aan EU-bedrijven over markttoegangsvoorwaarden waaraan alle belanghebbenden in de EU meewerkten en de uitwerking van een methode voor het wegnemen van handelsbelemmeringen.

Tien jaar later, in 2006, heeft de Commissie in haar mededeling Europa als wereldspeler: Wereldwijd concurreren opgeroepen tot vernieuwing van de EU-markttoegangsstrategie als onderdeel van haar algemene beleidsherziening.

Europa als wereldspeler: Een sterker partnerschap voor markttoegang ten behoeve van Europese exporteurs is te vinden op: http://ec.europa.eu/trade/index_en.htm

De markttoegangsdatabank van de Commissie bevat nadere informatie over tarieven en handelsbelemmeringen voor Europese exporteurs.